مردم افغانستان قربانی بلندپروازی‌های آمریکا شدند


مردم افغانستان قربانی بلندپروازی‌های آمریکا شدند

تهران- ایرنا-سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: مردم افغانستان قربانی بلندپروازی آمریکا شدند و با خروج نیروهای آمریکا در افغانستان دور جدیدی از ناامنی در این کشور شکل می‌گیرد.

«ابوالفضل ظهره وند» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینکه آینده افغانستان متاثر از حضور نیروهای آمریکایی شده است گفت: افغانستان با کمک کشورهای منطقه و جهان می‌توانست روند متفاوتی داشته باشد، اما با مداخله نظامی آمریکا همه ساختارهای سنتی در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست این کشور به هم خورد و این محصول مداخله آمریکا و ناتو است.

سفیر پیشین ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: نیروهای نظامی آمریکا با کمال بی‌مسئولیتی افغانستان را ترک می‌کنند بدون اینکه هزینه‌ای متقبل شده باشند این در حالی است که واشنگتن مدعی است دو تریلیون دلاردر افغانستان هزینه کرده است. در حالی که اگر ۵۰۰ میلیارد دلار برای تامین زیرساخت امنیتی افغانستان هزینه می‌شد این کشور، مشکلی در تامین امنیت خود نداشت.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آمریکا نمی‌خواهد بحران افغانستان حل شود بلکه می‌خواهد از طریق افغانستان اهداف منطقه‌ای خود را دنبال کند. کما اینکه اخیرا رییس مجلس سنای آمریکا اعلام کرده است که خروج از افغانستان باعث می‌شود آمریکا از موقعیت اشراف بر روسیه، چین و ایران خارج شود این به نفع منافع ملی ایالات متحده نیست.

مردم افغانستان قربانی یک سناریو بلندپروازنه و هژمونیک از سوی غرب شدند

ظهره‌وند افزود: مردم افغانستان قربانی یک سناریو بلندپروازنه و هژمونیک از سوی غرب شدند و امروز در صحنه تنها می‌مانند، ضمن اینکه بحران در این کشور بصورت خودگردان و بدون نقش‌آفرینی مستقیم آمریکا و غرب ادامه پیدا می‌کند.

سفیر پیشین ایران در افغانستان با بیان اینکه خروج نیروهای امریکا از افغانستان دور جدیدی از بحران و آشفتگی را شکل می‌دهد، خاطرنشان کرد: در گذشته آمریکایی‌ها مانع از برخورد موثر با طالبان می‌شدند و امروز هم منطقه را با همان استراتژی اوباما طالبانیزه می‌کنند.

وی گفت: از آلمان‌ها باید پرسید در چند سال حضورشان در مزار شریف چه اقداماتی انجام دادند که در شرایط کنونی پیرو خروج آمریکا می‌خواهند منطقه را ترک کنند. انگلیسی‌ها برای اینکه بتوانند بحران در این کشور را مدیریت کنند با هواپیمای مارک سلطنتی نیروهای داعش و طالبان را از جنوب به شمال افغانستان جابجا کردند که اسناد آن موجود است .

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: با خروج آمریکا، افغانستان به دست نیروهای منطقه‌ای مانند ترکیه و پاکستان سپرده می‌شود تا با انگیزه خلافت اسلامی در افغانستان ژئوپولتیک منطقه را تغییر دهند.

ظهره وند با اشاره به نقش داعش و طالبان در آینده سیاسی افغانستان گفت: ما باید از اتفاقات افغانستان درس بگیریم که مساله غرب ایران است و می‌داند ایران محور ثبات در منطقه است و می‌خواهد برای برخورد با تهدیدات پایدار خود یعنی روسیه، ایران و چین به تغییر در نقشه ژئوپلتیک منطقه‌ای متوسل شود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: آمریکا می‌خواهد با تجزیه منطقه به قول خودشان هم از شر ایران راحت شود و هم روسیه و چین را در حوزه جغرافیایی خود محدود کند.

سفیر پیشین ایران در افغانستان در عین حال گفت: افغان‌ها اگر به ظرفیت‌های داخلی خود تکیه کنند، به قدرتی در منطقه غرب آسیا تبدیل خواهند شد و منتظر تامین امنیت از سوی غرب نخواهند شد.

ناامنی در افغانستان موج جدید مهاجران را در پی خواهد داشت

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: اگر ناامنی در افغانستان ایجاد شود شاهد سیل زیادی از پناهجویان به سمت ایران، ناامنی مرزها و افزایش مواد مخدر خواهیم شد و ادامه این بحران به ضرر کشورهای منطقه است.

سفیر پیشین ایران در افغانستان با بیان اینکه سرویس های اطلاعاتی جایگزین نیروهای امریکایی در افغانستان خواهند شد، گفت: پنتاگون مدعی است که حضور سیاسی و مستشاری خود در افغانستان را ادامه می‌دهد و این وضعیت خطرناک خواهد بود این در حالی که بخشی از نیروهای افغان، آموزش دیده ارتش آمریکا هستند.

ظهره وند تشریح کرد: اگر مردم افغانستان با وحدت ملی به دوران جهاد برگردند نجات پیدا خواهند کرد و گرنه این کشور تجزیه خواهد شد. مذاکرات بین المللی جز فریبکاری غرب نیست و افغانستان را با این ایده‌های پوسیده نابود می‌کند.

وی با اشاره به تغییر معادلات ژئوپلتیک در عرصه بین المللی گفت: تغییر معادلات ژئوپولتیک از راهبردهای غرب برای جلوگیری از انتقال و افول قدرت خود است و افغانستان بعد از یمن و سوریه حوزه آماده و مساعدی است که می‌تواند امنیت همه کشورهای پیرامونی را تحت تاثیر قرار دهد و آمریکا به این موضوع توجه جدی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...