شرط انس با امام زمان(عج) طهارت جسم و روح است


شرط انس  با امام زمان(عج) طهارت جسم و روح است

یک کارشناس مهدوی تاکید کرد: اگر برای ظهور امام زمان(عج) دعا می‌کنیم ، در واقع از خدا می‌خواهیم به دست مبارک ایشان جهان را پاکیزه و طاهر و طیب سازد. به همین جهت شرط انس و ارتباط با امام زمان(عج) هم، داشتن طهارت قلبی و جسمی و روحی است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه نخستین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

شرط انس  با امام زمان(عج) طهارت جسم و روح است

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه «تلاش برای طهارت قلب و درون» دومین شرط بهره مندی عارفانه از رمضان توسط منتظران است، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان ، ماهی طاهر و پاک و به عبارت روشن تر حرم الهی است و هر کس می خواهد ورودی عارفانه و خدایی به این حرم داشته باشد (مثل ورود به مساجد و اماکن مقدس)، باید طیب و طاهر باشد و با طهارت و پاکی این ماه را درک کند و خود را مقید به حفظ آن در همه آنات و حالات بکند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی ادامه داد: مهم ترین دستاورد این ماه، دستیابی به طهارت روح و طاهر ماندن است. ضروری ترین مساله در زندگی هر انسان خداپرست و متدین، داشتن قلب و جان و وجود طاهر است. طهارت قلب و درون، رکن اصلی ورود به بهشت و قرار گرفتن در قرب و رضوان الهی و بهره مندی از فیوضات ربانی است. پس اصل اساسی برای رسیدن به برکات این ماه و استجابت دعاها و زلال کردن دل ها و جان ها، تلاش برای کسب طهارت کامل در این ماه عزیز و سپس در طول سال است. رسول خدا در خطبه شعبانیه فرمودند: «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَقُلُوبٍ طَاهِرَةٍ»؛ با انگیزه و نیت صادقانه و دلی پاک و روحی وارسته از خدا مسئلت کنید».

وی در ادامه بیان کرد: انسان طاهر، قلب طاهر، اخلاق طاهر، مال طاهر، فرزند طاهر، جامعه طاهر، نسل طاهر، عمل طاهر و... اموری است که بجد مورد توجه دین اسلام و تاکید روایات و آیات است. طاهر و طیب بودن قلب، زمینه ساز پاک بودن تمام وجود و ابعاد زندگی انسانی است و ناپاک و آلوده بودنش باعث ناسالم بودن همه وجود انسان و زندگی او است . در روایت است: «اِذا طابَ قَلْبُ الْمَرءِ طابَ جَسَدُهُ ، وَإِذا خَبَثَ الْقَلْبِ خَبَثَ الْجَسَدْ»؛ زمانى که قلب انسان پاکیزه شده، جسدش پاکیزه مى‌شود و هر گاه قلب دچار خباثت گردد، جسد هم به تبع آن آلوده مى‌شود. پس اگر به دنبال زندگی سالم و امن دنیوی و اخروی هستیم، چاره ای نداریم جز اینکه قلب و درون خود را پاک و طاهر سازیم و آن هم تنها با دوری جدی از گناهان و انواع آلودگی ها هر چند کوچک به دست می آید.

وی در ادامه بیان کرد: ویژگی بارز عصر ظهور امام مهدی(عج)، همین طهارت و پاکی انسان ها و جوامع به دست نورانی امام زمان(عج) است: «تطیب الدنیا واهلها فی ایام دولته...» ؛ «دنیا ومردم آن در دوران حکومت مهدی (عجل الله فرجه)، پاک و پاکیزه می‌شوند» (کشف الغمّه، ج ۲، ص ۴۹۳). در واقع یکی از ثمرات و برکات مهم ظهور حضرت مهدی(عج) و حاکمیت ولایت الهی، طهارت جان و دل و انسان ها و جوامع و سازمان ها و نهادها و دولت ها و... است.

حجت الاسلام کارگر تاکید کرد: اگر برای ظهور امام زمان(عج) دعا می کنیم ، در واقع از خدا می خواهیم به دست مبارک ایشان جهان را پاکیزه و طاهر و طیب سازد. به همین جهت شرط انس و ارتباط با امام زمان(عج) هم، داشتن طهارت قلبی و جسمی و روحی است. بدون طاهر بودن، انسان همواره از امام خود دور و دور تر می شود و از عنایات و الطافش بی بهره می گردد! یادمان باشد که رکن اصلی ماه مبارک رمضان، شب های قدر و رکن شب های قدر هم وجود مقدس امام زمان(عج) است. پس اگر می خواهیم به این رکن نزدیک بشویم ، پس باید طاهر و پاکیزه بودن خود را در اولویت قرار دهیم.

این کارشناس مهدوی درباره اینکه چگونه در این ماه باید اصل طهارت را حفظ کنیم؟، ابراز کرد: جواب روشن است ؛ نه تنها باید روزه خوردن و نوشیدن بگیریم که باید روزه قلب و چشم و زبان و دست هم داشته باشیم. ما هنوز که هنوز است معنای روزه را در نخوردن و نیاشامیدن چندساعته می دانیم؛ در حالی که مفهوم و روح اصلی روزه، طاهر نگاه داشتن زبان و قلب و دست و چشم و گوش است. اینها ابتدا باید روزه باشند تا نوبت به روزه دهان و شکم برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نورانیتی به دست می آید، نورانیت و طیب ماندن چشم و گوش و زبان و دست و پا است و مهم تر از اینها طیب ماندن قلب و فکر و ذهن است. باید جهاد قلبی و زبانی و چشمی و... را از همین ماه شروع کنیم و بدانیم که زیبایی ماه مبارک رمضان در مجاهدت و تحمل سختی ها و مشقاتی است که انسان را از گناهان دور می کند و باعث صفای درون او می شود. حیف است تمامی سختی های نخوردن و ننوشیدن و ... را به جان بخریم اما در عمل و رفتار و نیت و قلب خود، هیچ اتفاق مثبتی را رقم نزنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا