از عزم کانونی فرهنگی هنری در ترویج کتاب تا آموزش و توانمندسازی بچه های مسجد 


از عزم کانونی فرهنگی هنری در ترویج کتاب تا آموزش و توانمندسازی بچه های مسجد 

رویکرد اصلی کانون فرهنگی هنری فاطمه ها ترویج کتاب، آموزش و توانمندسازی بچه های مسجد است و از روزهای نخست شروع به کار، آموزش جایگاه ویژه ای در کانون داشته و تاکنون بیش از 50 دوره آموزشی در طول این سال ها برای اعضای این کانون برگزار شده است.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: کانون فرهنگی و هنری فاطمه ها یکی از قریب ۵۰۰ کانون فرهنگی هنری در سطح جنوب کرمان است که از تابستان ۱۳۹۰ فعالیت خود را در روستای زیبای دهکهان از توابع شهرستان کهنوج آغاز کرده است.

این کانون فرهنگی هنری رسالت اصلی خود را بر ترویج فرهنگ مطالعه قرار داده است و به همین منظور بیشترین فعالیت های آن بر حوزه کتاب و کتابخوانی متمرکز شده و در امر ترویج فرهنگ کتابخوانی تاکنون ده ها مسابقه، جشنواره مرتبط با کتاب، قصه و ادبیات برگزار کرده است.


به همت کانون فرهنگی هنری فاطمه ها تاکنون تعدادی از اعضای فعال کتابخانه این کانون فرهنگی هنری در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور یافته و در جشنواره های سراسری مرتبط با کتاب و ترویج کتابخوانی نیز مشارکت مداوم داشته و نمایندگان کانون فرهنگی هنری فاطمه ها بارها حائز رتبه در این جشنواره ها شده اند.


از رویکردهای اصلی کانون فرهنگی هنری فاطمه ها ترویج کتاب، آموزش و توانمندسازی بچه های مسجدی است و از روزهای نخست شروع به کار کانون فاطمه ها آموزش جایگاه ویژه ای در کانون داشته و تاکنون بیش از ۵۰ دوره آموزشی در طول این سال ها برای اعضای این کانون برگزار شده است.

بنابر این گزارش خبرگزاری شبستان برای آشنایی بیشتر با فعالیت های کانون فرهنگی هنری فاطمه ها با مدیر این کانون فرهنگی هنری گفت و گو کرد.

«فرزاد میرشکاری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب، گفت: مخاطب دوره های آموزشی کانون فاطمه ها اغلب کودکان، نوجوانان و بانوان روستای دهکهان هستند.


مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان افزود: با شروع کرونا و به حداقل رسیدن فعالیت های حضوری کتابخانه، تعدادی از این دوره ها در فضای مجازی برگزار شدند که همین امر موجب شد تا علاوه بر اعضای حضوری کتابخانه فاطمه ها، تعداد بسیاری از افراد ساکن شهرها و روستاهای دور و نزدیک عضو مجازی کانون فاطمه ها شوند تا بتوانند از خدمات آن که به صورت رایگان در شبکه های اجتماعی به صورت آنلاین ارائه می شود، استفاده کنند.


وی با اشاره به رویکرد فعالیت های کانون فاطمه ها، اظهار کرد: آموزش آزاد و غیر رسمی رویکرد فعالیت های این کانون فرهنگی هنری است یعنی هر آموزشی که در مراکز آموزش رسمی و آکادمیک همچون مدرسه و دانشگاه ارائه نمی شود ما در کانون فرهنگی و هنری فاطمه به شکلی حرفه ای و خلاقانه به آن می پردازیم.


میرشکاری ادامه داد: آموزش غیر رسمی در کانون فاطمه ها در حوزه های فلسفه برای کودکان، زبان انگلیسی، آشنایی با رایانه، بازی و سرگرمی های مفید، مهارت ها و ارزش های زندگی، صنایع دستی، کارآفرینی و کسب و کارهای جدید، محیط زیست و حفاظت از آن و خلاقیت و ایده پردازی است.


مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها یادآور شد: تاکنون دوره های آموزش روش های یادگیری و مطالعه صحیح، رایانه (فتوشاپ، پاور پوینت و...)، عکاسی و تدوین فیلم، روزنامه نگاری، بازی های محلی، بازی های فکری، صنایع دستی (حصیر بافی، گلدوزی و گلیم بافی)، کسب و کارهای فرهنگی، آموزش آنلاین فلسفه برای کودکان، آموزش آنلاین مکالمه زبان انگلیسی، جلسات آنلاین مشاوره عمومی، مهارت های زندگی، نشست های آنلاین نقد و بررسی کتاب هایی برای بهبود کیفیت زندگی، عروسک بافی، طب سنتی و آشنایی با گیاهان داروهایی شده ‌است.


وی ابراز کرد: به واسطه فعالیت های مستمر و منظم کانون فاطمه ها در امر ترویج کتابخوانی، بسیاری از موسسات و گروه های ترویج کتاب و کتابخوانی تمایل دارند تا فعالیت های فرهنگی خود را در زمینه ترویج مطالعه و خواندن با همکاری کانون فاطمه ها اجرا کنند.

میرشکاری بیان کرد: یکی از گروه های فعالی که در توسعه فرهنگ و رشد همه جانبه کودکان و نوجوانان فعالیت دارد، گروه نذر لبخند است و این گروه در حال حاضر یک رویداد کتابخوانی مفیدی را با کتابخانه فاطمه ها آغاز کرده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها اضافه کرد: در همین راستا روزهای جمعه تعدادی از بچه ها در کتابخانه فاطمه ها حاضر می شوند تا در یک نشستِ کتابخوانی با تسهیلگری و خوانش کتاب توسط مهرناز باشی زاده (پژوهشگر، مترجم و مدرس دانشگاه های تهران) شرکت کنند.


وی ابراز کرد: البته این برنامه به صورت مجازی و آنلاین (در پلتفرم اسکایپ) برگزار می شود اما تعدادی از بچه ها در یک دورهمی ساده و صمیمی کمی بیشتر در مورد کتاب مورد نظر گفت و گو می کنند.

میرشکاری اظهار کرد: یکی از دوره هایی که بسیار مورد توجه مخاطبان ما در دوران کرونا قرار گرفته، نشست های آنلاین مشاوره و روانشناسی عمومی است که روزهای دوشنبه با تسهلگیری معصومه رضائی پور به صورت داوطلبانه برای اعضای مجازی و حضوری کانون برگزار می شود.


مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها خاطرنشان کرد: در این نشست ها شرکت کنندگان سوالات خود را در زمینه توسعه فردی و غلبه بر مشکلات روانی همچون افسردگی مطرح کرده و مشاور نیز با صبر و شکیبایی به تک تک این سوالات پاسخ می دهد.

بنابر این گزارش خبرگزاری شبستان با مجری طرح نذر لبخند در خصوص نوع فعالیت های آنها و همکاری با کانون فرهنگی هنری فاطمه ها گفت و گو کرد.


«معصومه سالخورده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: رونق اقتصادی در هر سرزمینی برخاسته از اندیشه کارآفرینانی است که در محیط‌های آموزشی ـ فرهنگی متناسب با زیست بوم منطقه بالنده شده‌اند و دغدغه کاستن رنج مردمان دیارشان را دارند، بی‌شک از جمله مولفه های موثر در فقر اقتصادی، فقر آموزشی - فرهنگی است.


مدیر اجرایی طرح نذر لبخند در جنوب کرمان بیان کرد: مجریان «نذر لبخـند» که به لطف بیکران خالق لبخندها از شهریور ماه 1397 فعالیت فرهنگی - اجتماعی خود را در جنوب کرمان آغاز کرده اند بر این باورند که نقطه عزیمت این تغییر در آموزش‌، فعالیت های فرهنگی و مهارت افزایی با رویکرد ارتقاء، بازیابی قابلیت‌ها و استعدادهای نهفته در مناطق هدف به صورت خانواده محور به عنوان مهمترین سرمایه انسانی جامعه هدف است.

وی خاطرنشان کرد: ناگفته پیدا است اگر فرهنگ که مولفه‌ ای معنوی است و شامل مجموعه پیچیده‌ای از دانستنی ها، اعتقادات، هنر، اخلاقیات، قوانین، عادات و توانایی‌های متعدد مردمان یک منطقه است از وزانت و قابلیّت‌های حرکت‌آفرینی موثر برخوردار نباشد یا به دلایل مختلف دچار انحراف و فراموشی شده باشد، مردمان آن جامعه به تدریج دچار سستی، فقدان خودباوری و فقدان عزت نفس شده و مظاهر مادی فرهنگ که شامل تمدن و کلیه مناسبات اجتماعی و اقتصادی است خدشه دار می شود.


سالخورده با بیان این مطلب که مجموعه «نذر لبخند» با 8 طرح، در سطح جنوب کرمان در حال فعالیت است، عنوان کرد: لبخند مهربانی؛ نذر عطوفت حمایت عاطفی با همیاری روانشناس و روانپزشک، لبخند مهر؛ نذر تحصیل حمایت تحصیلی سالانه، لبخند مهارت‌ها؛ نذر آموزش مهارت افزایی، خودیاری و توانمند سازی، لبخند دردها؛ نذر سلامت حمایت پزشکی، لبخـند ضیافت؛ نذر سفره حمایت معیشتی، لبخند عشق؛ نذر جهیزیه، لبخند امید؛ نذر اشتغال و همچنین لبخند خشت‌ها؛ نذر فرهنگ، ساخت و تجهیز کانون آموزشی - فرهنگی و کتابخانه از جمله این طرح ها است.


مدیر اجرایی طرح نذر لبخند در جنوب کرمان ادامه داد: رسالت بنیادین این مجموعه حمایت عاطفی، مادی و معنوی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل، بی سرپرست و بی بضاعت به صورت خانواده محور است.


وی تصریح کرد: بهترین راهکار عملی و بنیادی‌ترین ایده برای برون رفت از وضعیت کنونی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در کنار سایر حمایت ها، بهره‌گیری از کلیه ظرفیّت‌های آموزشی همیاران متخصص غیربومی و بومی منطقه است تا با ایجاد انگیزه، تزریق امید و مهارت‌ افزایی، به لطف خدای مهربان و با دستان پرتوان خود مردمان خوب این دیار است تا زمینه تغییرات اساسی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی فراهم شود.


سالخورده اظهار کرد: ما بر این آموزه قرآنی باور داریم که «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند (رعد/11).


مدیر اجرایی طرح نذر لبخند در جنوب کرمان ابراز کرد: الحمداللّه موسسه‌های بسیاری سالها است زیبا و ارزنده در عرصه‌های معیشتی، عمرانی و پزشکی در جنوب کرمان مشغول خدمت رسانی‌اند در این میان از جمله ضروری‌ترین نیازهای مردم خوب این دیار آگاهی بخشی و مهارت افزایی و مشاوره در حوزه‌های مختلف زندگی است که مغفول مانده است.


وی عنوان کرد: به لطف بیکران خداوند مهربان از سال 97 با تشکیل تیم بسیار خوب «لبخـند مهربانی» با همیاری روان شناس و روان پزشک حمایت از آنها در این زمینه را نیز در کنار سایر فعالیت‌ها آغاز کرده ایم که یکی از پرمراجعه‌ترین طرح‌ها در طول هفته است.


سالخورده تاکید کرد: از آنجا که کسب توانایی و مهارت افزایی برای انجام رفتار سازگارانه و مثبت در رویارویی با چالش‌های زندگی، ضرورتی حیاتی است و جامعه به شدت نیازمند آموزش و فراگیری مهارت در این زمینه است تا افراد بیاموزند برای مقابله‌ سازگارانه با اضطراب‌های زندگی به چه عملکردی نیاز دارند و این امر آموزشی مهم، که ضروری‌ترین نیاز می‌باشد نیز متاسفانه مغفول مانده است.


مدیر اجرایی طرح نذر لبخند در جنوب کرمان خاطرنشان کرد: در این زمینه همیاران نذر لبخند در طرح «لبخند مهارت ها» به ارائه آموزش‌های مختلف می‌پردازند که یکی از آنها در قالب ‌نشست‌های همخوانی کتاب به صورت تخصّصی و هدفمند در راستای ایجاد انگیزه، تقویت مهارت های بین فردی، توانمندسازی و خودیاری آنها است.


وی اضافه کرد: از جمله مراکزی که صدای «لبخند مهارت ها» در آن فعال است، کتابخانه و کانون فرهنگی هنری فاطمه های دهکهان است تا با دانش افزایی، مهارت افزایی و ایجاد امید و انگیزه، عزیزانمان را به این باور برسانیم که زندگی خوب و زیبا ساختنی است و آن ‌را آگاهانه و هوشیارانه می‌توانیم بسازیم.

سالخورده در خاتمه با بیان این مطلب که در خدمت سایر کتابخانه‌ها و کانون‌های فرهنگی جنوب کرمان هستیم، گفت: به لطف بیکران حضرت دوست کریم مطلق و همیاری حامیان و همیاران خوب نذر لبخند و سفیران لبخند نیروهای با نشاط و فعال بومی، کوچه، ‌گردانیم تا مرهمی بر درد‌ها نهیم و بار دیگر طعم شیرین زندگی سرشار از امید، رشد و نشاط را به کام تلخ محرومان آن دیار بچشانیم و باور داریم که وعده خدا در حیات‌بخشی قطعی است «فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً» (نحل/97).

کانون فرهنگی هنری فاطمه ها در حال حاضر بیش از یکهزار عضو دارد که ۶۰۰ عضو آن در روستای دهکهان به صورت مستقیم از خدمات کتابخانه ای بهره مند می شوند و قریب ۴۰۰ عضو مجازی نیز دارد که از فعالیت های آنلاین و غیرحضوری این کانون در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برخوردار هستند.

پایان پیام/586

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !