تاریک و روشن تاثیر قرارداد با چین در صنعت پتروشیمی و پالایشگاه


تاریک و روشن تاثیر قرارداد با چین در صنعت پتروشیمی و پالایشگاه

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: اگر بخواهیم از ظرفیت سرمایه‌گذاری چین به نفع کشور استفاده کنیم باید در حوزه برداشت اولا سرمایه‌گذاری را به محصول تسری بدهیم، ثانیا زنجیره ارزش را در کنار سرمایه‌گذاری چینی‌ها افزایش بدهیم و ثالثا توسعه علمی کشور هم لحاظ شود و انتقال علم، تکنولوژی و فناوری را باید در کنار سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

تاریک و روشن تاثیر قرارداد با چین در صنعت پتروشیمی و پالایشگاه
گروه نفت و انرژی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیرامون فرصت قرارداد چین در راستای پیشرفت صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی کشور، اظهار کرد: یکی از پیشنهاداتی که درباره این موضوع ارائه شد این است که از کمک چینی‌ها در زمینه صنایع بالادستی استفاده کنیم تا بتوانیم نیاز‌هایی همچون استخراج نفت و حوزه گاز در پارس جنوبی که در حال حاضر وجود دارد را برطرف کنیم.

وی افزود: اگر اکنون تحریم‌ها برطرف شده و اعلام شود که ما می‌توانیم چندین میلیون بشکه در روز نفت بفروشیم، امکانات ما اجازه استخراج چندمیلیونی را نمی‌دهد؛ لذا یک دیدگاه این است که از فرصت پیش آمده استفاده و در حوزه صنایع بالادستی سرمایه‌گذاری کنیم و درآمد کشور را افزایش دهیم.

بیگی‌نژاد ادامه داد: در مقابل این دیدگاه، انتقاداتی هم وجود دارد. منتقدین می‌گویند، اگر ما از درآمد‌های نفت و گازی به دست آمده از طریق سرمایه‌گذاری چینی‌ها استفاده کنیم، نتیجه این است که ما به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه چین خواهیم بود. درست است که در این میان ثروتی برای کشور فراهم می‌شود، ولی چند اشکال وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد:یکی از این اشکالات تبدیل شدن ایران به تامین‌کننده نفت خام برای چینی هاست که عواید فرآوری آن به جیب چینی‌ها می‌رود. نکته دوم این است که زمانیکه سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام گرفت، در حوزه محصولات نفتی دچار مشکل می‌شویم. پکن با نفت ما فرآورده‌هایی را تولید می‌کند و آن‌ها را در بازاری مصرف می‌کند که ما می‌توانستیم خود به آن‌ها دست یافته و آن فرآورده را به چینی‌ها بفروشیم.

بیگی‌نژاد تاکید کرد: اگر بخواهیم از ظرفیت سرمایه‌گذاری چین به نفع کشور استفاده کنیم، باید در حوزه برداشت اولا سرمایه‌گذاری را به محصول تسری بدهیم و چینی‌ها به جای نفت و گاز خام، فرآورده را در قبال این قرارداد از ما بخرند. ثانیا زنجیره ارزش را در کنار سرمایه‌گذاری چینی‌ها افزایش بدهیم. ثالثا باید در این مدت، توسعه علمی کشور هم لحاظ شود و انتقال علم، تکنولوژی و فناوری را باید در کنار سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

وی در پایان در واکنش به بدعهدی چینی‌ها در قرارداد‌های نفتی گذشته با ایران و ضرورت عقد قرارداد‌هایی با ضمانت اجرایی مستحکم، گفت: این یک امرز طبیعی است که نه تنها با چین، بلکه با هر کشور یا شخصی بخواهیم قرارداد ببندیم، باید محکم‌کاری کنیم. در کنار چین کشور‌های دیگر مانند فرانسه، انگلیس و آمریکا که بدعهدی کردند را هم می‌توان نام برد. هرکشوری که قراردادی می‌بندد برای به نتیجه رسیدن آن باید تضامین محکمی بگیرد و هم نفع دو طرف قرارداد را در نظر داشته باشد.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تیپ ناهماهنگ و خلاف مُدِ الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی