جویبارهای فاضلاب، سهم ساکنان شهرک بهشتی شیراز


جویبارهای فاضلاب، سهم ساکنان شهرک بهشتی شیراز

شیراز-ایرنا- ساکنان مجتمع‌های مسکونی شهرک شهید بهشتی شیراز با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که به گفته تعدادی از اهالی بزرگترین و دشوارترین آن تحمل جویبارهای همیشه روان فاضلاب در کوچه و خیابان‌های این منطقه است.

به گزارش ایرنا، شهید بهشتی یکی از شهرک های شمال غرب کلانشهر شیراز است که ۲ بخش قدیم و جدید را در بر می‌گیرد؛ این شهرک در محدوده خدماتی شهرداری منطقه ۱۰ شیراز قرار دارد.
بافت قدیمی تر این شهرک با قدمتی حدود چهار دهه از امکانات نسبی برخوردار است اما بافت جدید و نوساز این شهرک که اغلب از مجتمع های مسکونی چندین واحدی تشکیل و در دهه ۹۰ ایجاد شده است، از کمترین امکانات شهری برخوردار نیست و به روستایی دور افتاده شباهت دارد.
در بخش جدید این شهرک همچنان آپارتمان سازی ادامه دارد و روز به روز بر جمعیت این منطقه که اکنون هزاران خانوار را در خود جای داده است، افزوده می شود.
به گفته شهروندان، ساکنان بخش جدید شهرک شهید بهشتی شیراز از کمترین امکانات شهری بی‌بهره‌اند، به‌گونه‌ای که فاضلاب شهری نیز در این محل راه اندازی نشده و به دلیل عدم کارایی مناسب چاه های جذبی بخاطر جنس خاک این منطقه،فاضلاب منازل مسکونی اغلب در کوچه و خیابان های این محل رها و جاری شده است.
عدم خدمات رسانی مدیریت شهری ازجمله جمع آوری نکردن نخاله های ساختمانی،نبود خدمات رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی،وجود سگ های ولگرد،عدم تنظیف مداوم و روزانه معابر شهری ازجمله مشکلات اهالی این منطقه است.

جویبارهای فاضلاب، سهم ساکنان شهرک بهشتی شیرازفاضلابهای رها شده، بزرگترین مشکل اهالی شهرک شهید بهشتی شیراز

پارسا پورابراهیمی از ساکنان شهرک شهید بهشتی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیش از هزار خانوار ساکن مجتمع‎های مسکونی نوساز شهرک شهید بهشتی شیراز و سایت مسکونی معروف به سازمان برنامه و بودجه هستند که با مشکلات زیادی ازجمله نبود شبکه فاضلاب شهری مواجه‌اند.
پورابراهیمی تاکید کرد: به دلیل نبود فاضلاب شهری در این منطقه بعضی از اهالی ناچار به رهاسازی فاضلاب در معابر عمومی و کوچه و خیابان هستند و همین موضوع باعث شده در اغلب مواقع سال و خصوصا فصل گرما بوی گند فاضلاب این منطقه غیرقابل تحمل و خاطر اهالی را آزرده کند.
وی ادامه داد: بوی فاضلاب این محل به حدی است که اغلب اهالی نمی توانند پنجره منازل خود را باز نگه دارند و این موضوع جدای از بوی نامطبوع موجب جمع شدن انواع حشرات و شیوع بیماری نیز شده است.
این شهروند شیرازی گفت: جنس خاک این منطقه به گونه ای است که آب را جذب نمی‌کند و به همین دلیل چاه های جذبی منازل مسکونی این منطقه سریعا پر شده و فاضلاب آن به کوچه و خیابان سرازیر می شود.

جویبارهای فاضلاب، سهم ساکنان شهرک بهشتی شیرازخاکی که آب را جذب نمی‌کند، فاضلاب رها شده و خلاء برخورد با متخلفان

وی اضافه کرد: به دلیل جنس خاک این منطقه اهالی مجبور هستند هر ۱۰ تا ۲۰ روز یکبار با استفاده از تانکرهای تخلیه فاضلاب اقدام به خالی کردن چاه ها کنند و در غیر اینصورت فاضلاب در سطح معابر جاری می شود و بعضی اهالی نیز به همین دلیل کلا فاضلاب منازل خود را به سمت کوچه و خیابان هدایت می کنند.
پورابراهیمی عنوان کرد: بارها موضوع حل مشکل فاضلاب این منطقه به شهرداری منطقه گزارش و از آنها خواسته شده با رها کنندگان فاضلاب در معابر شهری برخورد کنند که تاکنون این امر محقق نشده است.
وی تصریح کرد: ساکنان موضوع رهاسازی فاضلاب برخی از اهالی در معابر شهری را به اداره آب و فاضلاب شیراز نیز گزارش داده اند اما این ارگان نیز اعلام کرد که وظیفه دادن اشتراک فاضلاب را دارد و مسئولیتی در خصوص برخورد با تخلفات ندارد.

جویبارهای فاضلاب، سهم ساکنان شهرک بهشتی شیرازکودکانه‌هایی در کنار فاضلاب

او عنوان کرد: بسیاری از کودکان ساکنین این منطقه روزانه در میان فاضلاب‌های رها شده در معابر عمومی بازی می کنند و همواره به انواع بیماری های پوستی دچار شده که سلامت آنها را تهدید می کند.
پورابراهیمی در ادامه به مشکلات دیگر شهروندان ساکن در این منطقه اشاره کرد و گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی شهری شیراز نظیر اتوبوس های درون شهری و تاکسی به اهالی این منطقه خدمات رسانی نمی کنند و اغلب اهالی که خودرو شخصی ندارند همواره با مشکلات زیادی برای جابجایی و حمل و نقل مواجه اند.

جویبارهای فاضلاب، سهم ساکنان شهرک بهشتی شیراز

او عنوان کرد: ساخت و ساز مجتمع ها و واحدهای مسکونی در این منطقه از شهر شیراز زیاد است و به همین دلیل تولید نخاله ساختمانی نیز به میزان زیادی وجود دارد اما مدیریت شهری، هیچگاه اقدام به جمع آوری این ضایعات ساختمانی نمی کند.

جویبارهای فاضلاب، سهم ساکنان شهرک بهشتی شیراز

تپه‌هایی از نخاله ساختمانی
این شهروند شیرازی اظهار داشت: نخاله های ساختمانی این منطقه توسط متولیان امر جمع‌آوری نمی‌شود و همچنین سازندگان مجتمع های مسکونی نیز موظف به جمع آوری این نخاله‌ها نمی‌شوند؛ به همین دلیل در جای جای این منطقه تپه‌های ضایعات ساختمانی ثابتی شکل گرفته که دردسرهایی برای اهالی به دنبال دارد.
او به نبود فضای سبز و محیط های جمعی عمومی مناسب برای استفاده اهالی اشاره کرد و گفت: فضای سبز و بوستانی در این منطقه وجود ندارد که خانواده ها بتوانند ساعاتی از روز را در محیط های عمومی به تفریح بگذرانند.

دردسرهای تحصیل مجازی دانش آموزان بهشتی
یکی دیگر از اهالی این شهرک در گفت و گو با خبرنگار ما مشکل اصلی ساکنین را نبود فاضلاب شهری دانست و در ادامه گفت: شیوع کرونا تحصیل دانش آموزان را به صورت مجازی و با استفاده از اینترنت امکان پذیر کرده است در صورتی که اهالی این منطقه مشکل آنتن دهی تلفن های همراه و به طبع با کندی اینترنت گوشی مواجه هستند و خط تلفن ثابت نیز در این منطقه وجود ندارد که اهالی برای تحصیل مجازی دانش آموزان از مودم ثابت استفاده کنند.
مسلم بذرافشان عنوان کرد: نظافت معابر این منطقه نیز بصورت مداوم انجام نمی شود و تنها بعد از سپری شدن هفته‌ها که معابر این محل نظافت نمی‌شود و مملو از زباله و خاک می‌شود، با مراجعه اهالی به سازمان پسماند شهرداری شیراز پاکبان هایی بصورت مقطعی و چندماهی یکبار اقدام به نظافت معابر می کنند.
وی ادامه داد: پاکبان های ثابت برای نظافت روزانه و یا هفتگی معابر این منطقه وجود ندارد به همین دلیل در اغلب مواقع معابر این منطقه از کلانشهر شیراز جلوه مناسبی نداشته و آلوده است که می تواند سلامت شهروندان و خصوصا کودکان را با خطر مواجه کند.

جویبارهای فاضلاب، سهم ساکنان شهرک بهشتی شیرازجولان شبانه سگ‌های ولگرد

مریم منعم یکی دیگر از اهالی شهرک شهید بهشتی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: وجود سگ های ولگرد آسایش ساکنین این محل و خصوصا کودکان و بانوان را سلب کرده است.
وی اظهار داشت: زنان ،کودکان و حتی مردان ساکن در این منطقه شب‌ها به دلیل هراس از وجود گله های متعدد سگ های ولگرد جرات بیرون آمدن از منزل را ندارند.
منعم در ادامه تاکید کرد: عدم وجود مراکز آموزشی و مدرسه نیز در این منطقه مشهود است البته این نوع مراکز در بافت قدیم شهرک شهید بهشتی وجود دارد.
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: درمانگاه در بافت جدید شهرک شهید بهشتی وجود ندارد،ایستگاه آتش نشانی نیز در بافت قدیم و جدید این شهرک وجود ندارد که این مساله می تواند در مواقع بروز خطر مشکلاتی را برای اهالی بوجود آورد.

جویبارهای فاضلاب، سهم ساکنان شهرک بهشتی شیرازکانال‌ها مسدود است

یکی دیگر از اهالی این شهرک به ایرنا گفت: تمامی کانال های دفع آبهای سطحی این شهرک متاثر از نخاله‌های ساختمانی، مسدود شده است.
علیرضا حسینی افزود: مسدود شدن کانال های دفع آبهای سطحی این شهرک موجب جاری شدن روان آبهای ناشی از بارش باران در فصل پاییز و زمستان در سطح خیابان و معابری عمومی و حتی منازل و مجتمع های مسکونی می‌شود.

پیمانکاران زیر بار فاضلاب شهرک نمی روند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: عملیات اجرایی ساخت شبکه فاضلاب شهرک شهید بهشتی شیراز چندین مرحله به مناقصه گذاشته اما متقاضی در این خصوص مراجعه نکرده است.
بهمن بهروزی با بیان اینکه بزودی این پروژه به پیمانکار ابلاغ خواهد شد، افزود: بخش قابل توجه این پروژه شامل خط اصلی و بخشی از شبکه فرعی فاضلاب منطقه نوساز شهرک شهید بهشتی که به سایت سازمان برنامه و بودجه معروف است انجام و قرارداد پیمانکار این مرحله به اتمام رسیده است.
وی ادامه داد: برای ساخت قسمت باقیمانده شبکه فاضلاب این منطقه چندین مرتبه کار به مناقصه گذاشته است که به دلیل نوسانات قیمتی اواخر سال ۹۹ این موضوع به نتیجه نرسید؛ تلاش داریم در مدت یک تا دو هفته آینده کار تکمیل شبکه فاضلاب این منطقه به پیمانکار جدید سپرده شود.

شبکه فاضلاب شهرک حداکثر تا پایان دولت افتتاح می شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز تاکید کرد: بخش باقیمانده شبکه فاضلاب این منطقه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر است که بخشی از آن باید از میان رودخانه ای در این منطقه عبور کند که پیش بینی می شود حداکثر تا پایان دولت فعلی و ظرف چند ماه آینده فاضلاب این منطقه به بهره برداری برسد.
وی در ادامه بیان کرد: فاضلاب بخش قدیم شهرک شهید بهشتی شیراز در گذشته ایجاد شده و تنها کار ساخت فاضلاب بخش تازه ساز و بافت جدید این شهرک که به سایت سازمان برنامه و بودجه معروف است باقیمانده که این قول داده می شود تا چندماه آینده به بهره برداری برسد.
بهروزی با بیان اینکه بخش عمده کار ساخت شبکه فاضلاب این منطقه انجام شده است،گفت: بزودی مشکل فاضلاب این منطقه با راه اندازی و تکمیل این شبکه برطرف خواهد شد.

جویبارهای فاضلاب، سهم ساکنان شهرک بهشتی شیراز

پاسخ‌های کتبی که با مشاهدات میدانی در تضاد بود
خبرنگار ایرنا برای پاسخ مطالبات اهالی این شهرک از مدیریت شهری با شهردار منطقه ۱۰ شیراز تماس برقرار اما وی اعلام کرد که بعد از استعلام از طریق روابط عمومی بصورت کتبی به سوالات خبرنگار ما پاسخ خواهد داد که بعد از انجام این روال پاسخ تعدادی از سوالات از طریق روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۰ برای خبرنگار ایرنا ارسال شد.
شهردار منطقه ۱۰ شیراز در پاسخ‌های خود اعلام کرد که جداول این شهرک توسط خدمات شهری منطقه در یکماه گذشته پاکسازی شده است؛ با این حال خبرنگار ایرنا در زمان حضور خود طی دو روز گذشته در این شهرک، شاهد مسدود بودن دهها کانال دفع آبهای سطحی توسط خاک و نخاله های ساختمانی در این شهرک بود.
حسام منصوری مطلق شهردار منطقه 10 در این باره توضیح داد: با توجه به ساخت و سازهای زیادی که در این شهرک در حال اجراست و بعلت عدم رعایت موارد بهداشتی توسط انبوه سازان ساختمانی مقداری از جداول نیاز به پاکسازی مجدد دارد و در این راستا با متخلفان ساختمانی برخوردهای لازم صورت گرفته و دستورات لازم جهت پاکسازی مجدد جداول مربوطه صادر شده است.

انجام خواهد شد
وی متولی فاضلاب را شرکت آب و فاضلاب دانست و افزود: شهرداری با متخلفینی که آب منزل خود را در کوچه ها و معابر عمومی رها کنند برخوردهای قانونی بعمل آورده و مجددا دستورات لازم جهت پیگیری و شناسایی ساختمان های متخلف صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: برای احداث فضای سبز در محله مورد نظر، پیش بینی بودجه ای لازم در سال ۱۴۰۰ انجام شده و به محض تعیین تکلیف زمین مورد نظر برای احداث فضای سبز تامین خواهد شد.
شهردار منطقه ۱۰ شیراز با بیان اینکه در طول یکماه گذشته خدمات شهری منطقه طبق وظیفه ذاتی خود اقدام به جمع آوری نخاله ها به صورت روزانه در معابر و کوچه های این محل کرده است گفت: اگر مورد خاصی مد نظر شهروندان باشد به شهرداری منطقه اعلام تا در جهت رفع آن اقدامات لازم انجام شود.
وی اضافه کرد: درخصوص ایجاد ایستگاه آتش نشانی طبق توافق و صلاحدید سازمان آتش نشانی در کمیسیون خدمات شهری شهرداری شیراز مطرح و در صورت موافقت انجام خواهد شد.
منصوری مطلق در پاسخ به سوالی در خصوص وجود سگ های ولگرد در این منطقه نیز پاسخ داد: هماهنگی لازم با سازمان پسماند انجام و بزودی در این خصوص اقدام خواهد شد.

گزارش از محمدامین افشارپور

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینم از طرز تهیه آش گوشت + فیلم