گشایش اقتصادی و حضور سلایق مختلف، عامل افزایش مشارکت انتخاباتی


گشایش اقتصادی و حضور سلایق مختلف، عامل افزایش مشارکت انتخاباتی

خرم‌آباد - ایرنا - برخی فعالان رسانه‌ای لرستان اعتقاد دارند توجه به معیشت شهروندان، برطرف کردن مشکلات اقتصادی و همچنین حضور افراد با سلایق مختلف در انتخابات، مشارکت حداکثری مردم را در این رویداد سیاسی مهم امسال به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ایجاد یک عرصه رقابتی، بیان عملکرد شفاف، ایجاد امید و نشاط در جامعه و حضور افراد از طیف های مختلف می‌تواند موثر باشد و هرچه که فضای انتخاباتی رقابتی تر باشد میل به مشارکت سیاسی در میان افراد بیشتر می شود.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز لرستان در میزگردی با حضور فعالان رسانه‌ای استان دلایل و راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات را بررسی کرده است.

گشایش اقتصادی و حضور سلایق مختلف، عامل افزایش مشارکت انتخاباتی

ایجاد انتخابات رقابتی میل به مشارکت مردم را افزایش می‌دهد

یک فعال رسانه‌ای لرستان در این میزگرد گفت: باید فضای سالم آزادی بیان در جامعه تقویت تا دیدگاه های اقشار مختلف بیان شود که یکی از این تبادل دیدگاه ها را خبرگزاری جمهوری اسلامی در لرستان با برگزاری میزگرد انجام می دهد و امیدواریم ادامه دار باشد.

شهرام شرفی افزود: بر اساس آمار در سال ۹۶ تعداد ۲۴ میلیون نفر به آقای روحانی، حدود ۱۷ میلیون نفر به آقای رئیسی رای دادند و ۱۳ میلیون نفر هم در انتخابات شرکت نکردند که باید نخبگان فکری، دانشگاهی و رسانه‌ای همچنین احزاب سیاسی دلایل شرکت نکردن این افراد را بررسی کنند چراکه احتمال می رود که این افراد در انتخابات پیشرو تعدادشان بیشتر شود.

وی ادامه داد: متاسفانه جریان‌های سیاسی در کشور آسیب شناسی دقیق مبتنی بر انتقاد از خود را انجام نداده اند و اینگونه مرسوم است که از جناح رقیب انتقاد کنند.

وی اضافه کرد: در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا تعداد بیشتری تایید صلاحیت می شوند و میزان مشارکت بیشتر است و به دلیل اینکه با انتخابات ریاست جمهوری همپوشانی دارد احتمال می‌رود مشارکت، بیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ باشد.

شرفی با اشاره به اینکه اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری به مراتب از دیگر انتخابات بالاتر است گفت: یکی از راهکارهای کوتاه مدت برای افزایش مشارکت در فضای انتخابات ریاست‌جمهوری برگزاری انتخابات رقابتی می‌باشد چراکه هرچه فضای انتخابات رقابتی بیشتر شود میل به مشارکت سیاسی در میان شهروندان افزایش می یابد.

وی افزود: شورای نگهبان باید با تایید صلاحیت افراد از طیف های مختلف، فضای رقابتی را ایجاد کند تا مشارکت افزایش یابد همچنین برگزاری مناظره ها در بستر فضای مجازی و یا تلویزیون هم می‌تواند میل افکار عمومی را به افزایش مشارکت سوق دهد.

وی بیان کرد: تقویت سازمان های صنفی، سازمان‌های مدنی، احزاب سیاسی و تشکل‌های دانشجویی نیز می تواند از عوامل دراز مدت برای مشارکت حداکثری باشد.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه حضور افراد از جناح‌های مختلف می تواند بر میزان افزایش مشارکت تاثیر گذار باشد ادامه داد: دولت باید در مورد مسائل مختلف و مشکلات جامعه با مردم شفاف صحبت کند و اطلاع رسانی واقع بینانه می تواند از دلایل موفقیت دولت باشد.

شرفی اظهار کرد: به تحریم انتخابات یا عدم شرکت در انتخابات معتقد نیستم و اعتقاد دارم مردم باید مشارکت داشته باشند تا حتی به اندازه مقدار کم تغییر صورت گیرد.

وی افزود: اقتصاد کشور بر اساس صادرات نفت و تک محصولی است که باید برای فروش این محصول یک دیپلماسی قوی داشت، همچنین تقویت جامعه مدنی کشور ضروری است چرا که جامعه مدنی قوی وجود ندارد و یک هفته مانده به انتخابات ممکن است بخشی از مردم دچار احساسات شوند.

شرفی اظهار کرد: احزاب سیاسی کشور از نوع کادر و قائم به شخص هستند و در نتیجه نبود و ضعف احزاب سیاسی بخشی از جامعه به دنبال حرکت های احساسی و پوپولیستی می رود، گاهی در انتخابات شورای شهر شاهد اعتراض کور هستیم و همین منجر می شود شخصی که هیچگونه تجربه کاری نداشته باشد آرا را کسب کند.

وی گفت: نظام حزبی باید قوی شود تا اعتراضات در قالب و کانال حزب قرار گیرد و منجر به شورش خیابانی نشود.

وی با بیان اینکه برای افزایش مشارکت، گشایش‌های اقتصادی موثر است ادامه داد: همچنین انتخابات رقابتی می‌تواند زمینه افزایش مشارکت را بالا ببرد، هرچند که مهلت تبلیغات محدود است و قانون باید در این راستا اصلاح شود چراکه مردم فرصت اندکی برای مطالعه و شناسایی کاندیدا دارند.

گشایش اقتصادی و حضور سلایق مختلف، عامل افزایش مشارکت انتخاباتی

حضور افراد با سلایق مختلف مشارکت مردم در انتخابات را افزایش می‌دهد

فعال رسانه ای دیگری در این میزگرد گفت: رسانه ها و مردم اهمیت انتخابات را می دانند چرا که انتخابات ریاست جمهوری به نوعی با سرنوشت مردم گره خورده است و نمی شود آن را انکار کرد.

عباس دارایی ادامه داد: در ۱۲ دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری، میانگین مشارکت مردم حدود ۶۴ درصد بوده و این انتخابات از دوره هفتم به بعد وارد فضای رقابتی بین جریانات داخلی شد.

وی افزود: یکی از مولفه های دخیل در مشارکت مردم، رقابت است و دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان نظام باید بپذیرند که تمام جریانات و سلایق باید در بازی ۱۴۰۰ حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: حضور کاندیدا از تمامی سلایق و طیف ها یکی از مولفه های دخیل در مشارکت مردم است و علاوه بر این حضور، باید ساز و کاری پیدا شود تا جریانات داخلی به رسمیت شناخته شوند.

دارایی اضافه کرد: باید بپذیریم ساختار ما حزب گریز است و احزاب جایی ندارند، اما جریانات،می توانند حضور داشته باشند بنابراین باید این حق را به آنها بدهیم که به عنوان ستون های نظام در عرصه های سیاسی حاضر باشند.

وی گفت: فضای انتخابات در افکار عمومی جدی نیست و در فاصله ۲ ماه تا این رویداد مهم اتفاق خاصی صورت نگرفته است، حتی شورای شهر و روستا با قالب قومی و قبیله ای هم نتوانسته آنطور که باید، مردم را تحریک به وارد شدن به فضای انتخابات کند.

وی بیان کرد: مجموعه های مختلفی در این موضوع دخیل است که بخشی از آن به معیشت مردم، و بخشی به شرایط کشور و تحریم ها بستگی دارد همچنین برخی مسائل اقتصادی، برخی مسائل سیاسی، و عده ای دیگر هم تلفیقی از این ۲ مسائل را عامل اصلی برای شرکت نکردن در انتخابات می‌دانند.

دارایی اضافه کرد: در این بخش با ۲دیدگاه مواجه هستیم، یک دیدگاه که در ذیل آن، سلطنت طلب ها، مجاهدین و افراد برانداز که خارج نشین هستند حضور دارند به طور مشخص کمپین "نه" را راه اندازی کرد و معتقد است در انتخابات نباید شرکت کرد چرا که به نظام جمهوری اسلامی مشروعیت می دهد.

وی ادامه داد: دیدگاه دیگری هم وجود دارد که معتقد است مردم ضامن بقا و اقتدار و همچنین ماندگاری انقلاب بوده و هستند و فارغ از هر نگاهی باید در میدان باشند.

دارایی افزود: هیچ کشوری به مانند ایران در فاصله ۲ ماه مانده تا انتخابات فضای انتخاباتی اش اینگونه نیست که هنوز نه کاندیداها و نه حضور جریانات معلوم است که یکی از عوامل سردی فضای انتخابات این موضوع هم می تواند باشد.

وی گفت: اعلام می‌ شود کاندیداها ۲۱ اردیبهشت ثبت نام کنند تا انتخابات ۲۸ خرداد برگزار شود که در این میان برنامه ریزی و برنامه محور بودن معنا و مفهومی ندارد و جریانات هم فضایی برای عرض اندام ندارند.

وی افزود: در این صورت و در چنین فضایی افرادی مانور می دهند که با رویکرد های پوپولیستی سوار موجی شده و خسارت هایی را بر جای می‌گذارند که در گذشته آن را تجربه کردیم.

این فعال رسانه ای در لرستان اضافه کرد: هیچ زمانی وجود نداشته است که کشور در شرایط حساس قرار نگرفته باشد چراکه در منطقه ای از خاورمیانه هستیم که خود به خود حساسیت به وجود می آورد.

دارایی ادامه داد: توان دفاعی، توان اقتصادی، مشروعیت داخلی و اقتدار بین المللی لازمه کشور است و هیچکدام بدون هم نمی توانند گره گشا و تاثیرگذار باشند، همچنین توسعه سیاسی مشروعیت داخلی ایجاد می کند و در عرصه بین‌المللی نیازمند اقتدار هستیم.

وی با بیان اینکه همبستگی در کشور ضروری می باشد اظهار کرد: در چنین شرایط حساس نزدیک به انتخابات اختلاف داخلی وجود دارد و نظارت ها کمرنگ شده است که در این صورت مردم به نظام بی اعتماد می شوند و این بی اعتمادی بستری را فراهم می کند که به پدیده انتخابات به عنوان یک فرصت توجه نمی شود.

وی ادامه داد: در این برهه، همبستگی یک نیاز است اما باید رقابت را به عنوان یک اصل بدیهی بپذیریم و نیروی انسانی را تقویت کنیم چرا که توسعه سیاسی، توسعه اقتصادی را به همراه دارد.

وی افزود: میلیاردها تومان برای ساخت یک سریال که دیپلماسی کشور و دولت را هدف قرار می‌دهد و معیشت مردم را بازیچه اغراض انتخاباتی می کند هزینه می شود نمی توان انتظار داشت نشاط سیاسی ایجاد شود زیرا مردم بی اعتماد می شوند.

دارایی گفت: برخی افراد از اینکه مذاکرات وین در حال پیشرفت است و احتمال لغو تحریم و احیای برجام وجود دارد نگران هستند، کسی که از برطرف کردن مشکلات مردم نگران باشد نمی‌تواند حامی و دلسوز انقلاب باشد، انقلابی فردی است که دلش به حال وضعیت مردم به عنوان محور انقلاب بسوزد.

وی ادامه داد: اتلاف میلیاردها تومان برای تولید سریال، اعتماد عمومی به دیپلماسی کشور را هدف گرفته است و معیشت مردم و عزت کشور را بازیچه اغراض سیاسی و انتخاباتی می‌نماید.

دارایی گفت: برخی افراد از احتمال لغو تحریم‌ها نگرانی دارند و حتی به جاهایی هم اعلام نگرانی کرده‌اند که اگر مذاکرات پیش برود طرف مقابل رای می‌آورد بنابراین این گفتگو را متوقف کنیم و برای دولت آینده بگذاریم.

وی تصریح کرد: این تفکر و گفتمان نمی تواند بعنوان انقلابی و دلسوز مردم تعبیر شود، انقلابی کسی است که مردم را در صدر بداند و برای اعتماد و جلب مشارکت آنان در تمامی زمینه ها دغدغه داشته باشد.

وی افزود: شرایط حاکم ناشی از محدودیت‌های کرونایی سبب خواهد شد به جای سفرهای استانی، دیدارهای مردمی و سخنرانی‌های حضوری، روش‌های غیرحضوری برای تبلیغات انتخابات بکار گرفته شود که این به معنای گرایش بیشتر به سمت فضای مجازی خواهد بود.

گشایش اقتصادی و حضور سلایق مختلف، عامل افزایش مشارکت انتخاباتی

گشایش سیاسی و اقتصادی میل مردم به شرکت در انتخابات را افزایش می‌دهد

ابوذ بابایی زاده دیگر فعال رسانه‌ای لرستان در این میزگرد گفت: میزان مشارکت در هر کشور به برخی مولفه‌ها همچون وجود سلایق مختلف سیاسی و نمایندگان واقعی مردم در یک رقابت انتخاباتی بستگی دارد.

وی گشایش سیاسی را میدان دادن به تمامی جریانات سیاسی کشور دانست و افزود: برای حضور در یک انتخابات واقعی در حقیقت هرچه رقابت جدی‌تر باشد میل مردم برای مشارکت در تعیین سرنوشت خود افزایش می‌یابد بنابراین تمام افرادی که مدعی دلسوزی آینده کشور را دارند، نباید از حضور رقبای سنتی خویش در انتخابات بیم داشته باشند، چرا که این حضور به مشارکت بالای مردم ختم می‌گردد.

وی گفت: البته برخی مواقع تصوری اشتباه در برخی محافل سیاسی وجود دارد که حضور چهره‌های مشهور از این جناح و آن جناح می‌تواند عامل ۲قطبی شدن انتخابات و ایجاد شور انتخاباتی شود، درحالی که قرار نیست مشهور بودن برخی خواص به محبوب شدن در میان عوام ختم گردد و اینگونه نیست که هر کسی در صدر اخبار رسانه‌های یک جناح قرار گرفت از نگاه مردم نیز دارای مقبولیت لازم برای کسب آرای کافی باشد.

وی بیان کرد: گاهی یک چهره به لطف رسانه‌های همفکر خویش در کوتاه‌مدت توانسته است تبدیل به یک سلبریتی سیاسی شود اما آیا این سرشناسی می‌تواند به محبوبیت در جامعه و تاثیرگذاری وی بر افکار عمومی ختم گردد؟

بابایی‌زاده افزود: فاصله بیش از حد خواص تصمیم‌گیر از مردم، یکی از عوامل اصلی تعیین‌تکلیف‌های اشتباه هر ۲ جریان سیاسی در انتخاب گزینه‌های نهایی برای حضور در میدان رقابت است و اگر این موضوع به درستی بررسی نشود، می‌تواند به اصل حضور مردم در انتخابات آسیب وارد کند بنابراین باید ارزیابی دقیقی از جامعه داشته باشیم که مشخص شود نظر واقعی مردم در خصوص چهره‌هایی که این روزها فکر می‌کنند به تنهایی عامل رونق بخشیدن به انتخابات هستند چیست؟

وی بیان کرد: البته در بخش اول که همان امکان حضور تمام سلایق سیاسی در یک میدان رقابتی است رسانه‌ها و حتی مردم چندان نقشی ندارند و شاید فعالان رسانه‌ای و سیاسی بتوانند با بیان دغدغه‌ها و تشریح فضای واقعی جامعه، سیستم تصمیم‌گیر را ترغیب کنند تا فضایی ایجاد کند که چهره‌های مختلف بتوانند در انتخابات شرکت کنند چراکه در گام اول، این شورای نگهبان است که می‌تواند در رقابتی شدن انتخابات به واسطه حضور کاندیداهای مورد پسند ملت کمک کند.

وی گفت: فراموش نکنیم که در یک فضای عادی، حضور سلایق مختلف برای میزان مشارکت بالا کفایت می‌کند اما در شرایط غیرعادی که امروز همگان به آن معترف هستند، گشایش سیاسی به تنهایی نمی‌تواند در بالا بردن میزان مشارکت تاثیرگذار باشد و گام دوم گشایش اقتصادی است، همان اقدامی که امروز دولت و تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای در وین به دنبال آن هستند.

وی ادامه داد: هرچند جای تعجب دارد عده‌ای که خود را هم دلسوز این مردم معرفی می‌کنند، دلواپس ایجاد این گشایش اقتصادی هستند، اقدامی که در صورت نتیجه‌گیری و بازگرداندن آرامش به اقتصاد کشور می‌تواند در ایجاد انگیزه برای مشارکت بالای مردم، حتی فراتر از مساله گشایش سیاسی، تاثیرگذار باشد.

بابایی زاده اظهار کرد: اگر وضعیت اقتصادی مردم ضعیف باشد حتی حضور چهره‌های سیاسی مطرح و محبوب هم نمی‌تواند در ایجاد انگیزه برای مشارکت مردم آنچنان موثر باشد زیرا وقتی مردم از اصل زندگی ناامید شوند و در برابر خانواده‌ای که زیر بار فشار اقتصادی کمر خم کرده‌اند خجالت‌زده باشند، چگونه می‌توان آنها را ترغیب کرد که در یک حرکت سیاسی با ما همراه شوند؟ مگر می‌شود اقتصاد یک جامعه را با سیاسی‌بازی و لج‌بازی به نابودی کشاند و از آنها خواست که به سیاست بدبین نباشند؟

وی گفت: جریانات سیاسی باید ببینند خط قرمز آنها در رقابت‌های سیاسیشان تا کجا است که پاسخ به این سوال می‌تواند مرز بین خودی و غیرخودی، انقلابی و غیر انقلابی را مشخص کند.

وی بیان کرد: آنهایی که نگران هستند و خواهان شکل نگرفتن برجام و عدم رفع تحریم می‌باشند تنها برای اینکه در یک مقطع حساس بتوانند دولت رقیب را زمین‌گیر و دولت خود را مستقر کنند چگونه ادعای مردمی بودن را دارند؟ آنها فکر می‌کنند اینگونه می‌توانند به قدرت بازگردند، در حالیکه شاید دلسرد کردن مردم منجر به استقرار یک دولت شود اما نمی‌تواند ضمانتی مطمئن برای موفقیت آن دولت در ادامه راه باشد.

وی افزود: اگر دولت را در میدان مذاکرات تخریب کنیم و این حرکت دیپلماتیک منجر به پیروزی و تغییرات مثبت در اقتصاد کشور نگردد مردم را نه از دولت روحانی که اساسا از ادامه همراهی با مسئولان در ادامه راه ناامید کرده‌ایم.

این فعال رسانه ای ادامه داد: نباید نارضایتی مردم از شوراهای گذشته و حتی عدم حضور چهره‌های نخبه برای شرکت در انتخابات شوراهای فعلی را دست‌کم بگیریم، غیبت بسیاری از نخبگان جامعه به عنوان کاندیدا در انتخابات شوراهای امسال نشانگر عملکرد ضعیف شوراهای قبلی و نارضایتی مردم است که این نکته در ارزیابی‌های تحلیلگران انتخابات ۱۴۰۰ باید مورد توجه قرار گیرد.

بابایی زاده بیان کرد: انتظار بالایی است که بخواهند رسانه‌ها به تنهایی موجی برای حضور مردم ایجاد کنند که مشارکت را افزایش دهند، البته همین رسانه‌ها هم مشکلاتی دارند، بالا بردن میزان مشارکت نیازمند آزادی بیان است و رسانه‌ها باید این جسارت را داشته باشند که به طور دقیق مسائل را بررسی کنند و آنچه را که از درون جامعه به آن دست یافته‌اند بدون نگرانی با مردم و مسئولانشان در میان بگذارند و انتشار دهند تا منجر به تصمیم درست در سطوح بالای تصمیم‌گیری در کشور گردد.

وی گفت: گشایش سیاسی به تنهایی نتیجه مطلوب را به دنبال نخواهد داشت هرچند شاید بخشی از خواص، افراد و گروههای سیاسی را ترغیب به حضور کند اما گشایش اقتصادی می تواند بسیاری از مردم جامعه را ترغیب به شرکت در انتخابات کند.

وی گفت: البته منظور از گشایش اقتصادی، نسخه‌پیچی‌های کوتاه مدت شبهای انتخابات نیست و در دوره های قبل دیدیم در برخی مناطق محروم کاندیداهای مثلا مردمی جهت کسب رای سیاسی مردم در حرکتی اقتصادی اما فریبکارانه ، اقلامی را میان آنها توزیع می‌کردند اما در همان منطقه کمترین میزان رای را کسب کردند، چرا که فراموش کرده‌ بودند در عصر رسانه‌ای، مردم آگاه‌ شده‌اند و خوب می‌دانند این حاتم‌بخشی‌های دوران انتخابات نه از سر خیرخواهی که برای رای‌خواهی است‌.

این فعال رسانه ای بیان کرد: اما مذاکرات وین و رفع تحریم‌ها می‌تواند یک گشایش اقتصادی بلند مدت باشد،نه تنها برای روز انتخابات ،بلکه برای پسا انتخابات نیز می‌تواند به موتور اجرایی کشور انرژی دوباره‌ای ببخشد و فرقی ندارد کشور توسط اصولگرایان یا توسط اصلاح‌طلبان اداره شود چراکه مهم، بالا رفتن میزان رضایت ملت از مسئولان کشورشان است.

بابایی زاده یادآور شد: امیدوار می رود ایران روزی به جایگاهی برسد که تحریم‌ و رفتارهای ظالمانه‌ هیچ کشوری نتواند در روند زندگی مردمش تاثیر گذار باشد اما واقعیت این است که حتی در اوج استقلال و در شرایط باثبات اقتصادی نیز باید با دنیا ارتباط داشته باشیم و هر کسی که خود را دلسوز کشورش می‌داند باید از بالا رفتن امید به زندگی در مردم و رفع دغدغه‌های اقتصادی و اجتماعی آنها استقبال کند و اگر دلواپسانی هنوز هستند که احساس می‌کنند عدم ایجاد امید در جامعه به مشارکت کم مردم و میلاد دوباره دولتشان منجر می‌شود باید به ایرانی بودن خود شک کنند.

وی تصریح کرد: دلسوزان واقعی کشور و انقلاب باید به دولت کمک کنند تا در این روزهای سخت اقتصادی، فرزندان مذاکره‌کننده در میدان دیپلماتیک، در رفع تحریم‌های سخت و ظالمانه موفق باشند و گشایش اقتصادی مدنظر ملت صورت گیرد چرا که حقیقت همان است که اقتصاد از سیاست جدا نیست، ثبات اقتصادی یک خانواده موجب ایجاد امید و میل به حضور مردم در تعیین سرنوشت خودشان در یک میدان سیاسی می‌شود.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۸ خرداد امسال همزمان با سراسر کشور در لرستان برگزار می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن