کتاب «مساجد تاریخی همدان» به آثار دانشنامه همدان اضافه شد


کتاب «مساجد تاریخی همدان» به آثار دانشنامه همدان اضافه شد

همدان- ایرنا- رئیس حوزه هنری استان همدان از چاپ کتاب «مساجد تاریخی همدان» خبر داد و گفت: این کتاب بیست و پنجمین اثر مکتوب دانشنامه استان همدان است که به تازگی رونمایی شد.

«سیدمحمد باقر حسینی» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مسجدهای همدان در کتاب «مساجد تاریخی همدان» به قلم زهرا پورشعبانیان بررسی شده است.

او با بیان اینکه در مجموع ۱۸۶ مسجد در دوران اسلامی و به ویژه دوران معاصر در بافت شهری همدان ساخته شده گفت: در این کتاب بر اساس مدارک و گزارش های موجود باستان شناختی، ۲۰ مسجد تاریخی که اصالت تاریخی خود را تا حدی حفظ کرده اند مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته اند.

حسینی خاطرنشان کرد: بررسی مساجد به عنوان مهمترین ساختار معماری در فرهنگ تفکر اسلامی و همچنین بررسی تاریخ تحولات سازه ای در مساجد همدان اعم از مسائل طبیعی و انسانی از اهداف این اثر ارزشمند است.

مدیر دانش نامه همدان با اشاره به اینکه کتاب «مساجد تاریخی همدان» سه فصل دارد افزود: هدف فصل اول بررسی جغرافیای تاریخی و شهری همدان در طول تاریخ است؛ فصل دوم به اصول طراحی مساجد متناسب با اقلیم در مناطق کوهستانی و کوهپایه های مرتفع پرداخته و فصل سوم شامل تحلیل ساختار معماری مساجد تاریخی شهر همدان و بررسی تحولات آنها در طول تاریخ است.

وی تصریح کرد: مسجد جامع همدان نقش محوری در معماری اسلامی شهر همدان داشته است گفت: در انتهای کتاب، فهرستی از مساجد تاریخی همدان آورده شده است.

حسینی با بیان اینکه کتاب «مساجد تاریخی همدان» در ۳۸۲ صفحه با تصاویر رنگی از سوی حوزه هنری استان همدان به چاپ رسیده گفت: عکس های مساجد همدان توسط نویسنده کتاب و مجید امدادی گرفته شده و تصویر روی جلد نیز اثر مهدی پرستارشهری است.

این کتاب به مناسبت ماه رمضان در حوزه هنری همدان رونمایی شد و به جمع آثار دانشنامه استان همدان پیوست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس