اپل آیفون 13 ؛ مشخصات فنی، ویژگی ها، قیمت و تاریخ عرضه


اپل آیفون 13 ؛ مشخصات فنی، ویژگی ها، قیمت و تاریخ عرضه

گجت نیوز در این گزارش، شایعات و اطلاعات منتشر شده از اپل آیفون 13 را گردآوری کرده‌ایم. این شما و این هر آنچه که از گوشی‌های سری iPhone 13 می‌دانیم. با وجود اینکه چند ماه تا ملاقات نسل جدید آیفون فاصله داریم، شایعات تمامی ندارند. حتی برخی روی اسم آن‌ها نیز دست گذاشته‌اند و به جای اپل... نوشته اپل آیفون 13 ؛ مشخصات فنی، ویژگی ها، قیمت و تاریخ...

در این گزارش، شایعات و اطلاعات منتشر شده از اپل آیفون ۱۳ را گردآوری کرده‌ایم. این شما و این هر آنچه که از گوشی‌های سری iPhone 13 می‌دانیم.

با وجود اینکه چند ماه تا ملاقات نسل جدید آیفون فاصله داریم، شایعات تمامی ندارند. حتی برخی روی اسم آن‌ها نیز دست گذاشته‌اند و به جای اپل آیفون ۱۳ از آیفون ۱۲ اس نام می‌برند. ذهنیت منفی نسبت به عدد ۱۳ در برخی فرهنگ‌ها می‌تواند اپل را به این نام‌گذاری ترغیب کند؛ ولی واقعا هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که حاکی از چنین تصمیمی باشد. پس فعلا آن را همان آیفون ۱۳ می‌نامیم.

تاریخ عرضه اپل آیفون ۱۳

اپل هر سال مراسمی را در اوایل سپتامبر برای رونمایی از گوشی‌های جدید خود برگزار می‌کرد. همه‌گیری کرونا و مشکلات سال ۲۰۲۰ اما تاخیر یک ماهه را در پی داشت.

در سال جاری، تاخیر غیرممکن نیست؛ ولی بعید است. به ویژه اینکه اخیرا یک تحلیلگر (Daniel Ives) از عرضه‌ی گوشی‌های سری آیفون ۱۳ در هفته سوم سپتامبر (اواخر شهریور) خبر داد.

طراحی اپل آیفون ۱۳

ظاهرا در آیفون ۱۳ هم مانند آیفون ۱۲ شاهد وجود یک نمایشگر مسطح خواهیم بود؛ البته با ناچ کوچک‌تر!

رندرهای منتشر شده نیز چنین احتمالی را تقویت می‌کنند. دیگر چیزی که رندرهای اخیر نشان داده‌اند، چیدمان مورب دوربین‌های عقب آیفون ۱۳ است.

اپل آیفون 13 ؛ مشخصات فنی، ویژگی ها، قیمت و تاریخ عرضه

اپل آیفون 13 ؛ مشخصات فنی، ویژگی ها، قیمت و تاریخ عرضه

گفته می‌شود پنل عقب، دارای بافت برجسته‌تر و حالت مات خواهد بود تا نگه داشتن آن در دست راحت‌تر شود. استفاده از مگنت‌های قوی‌تر برای سازگاری بهتر با لوازم جانبی MagSafe نیز مورد انتظار است.

یک گزارش دیگر، به افزایش ۰.۲۶ میلی‌متری ضخامت دستگاه اشاره کرده که می‌تواند به وجود باتری بزرگ‌تر مربوط باشد.

حتی شایعاتی از تاچ آی‌دی درون صفحه‌ای شنیده می‌شود؛ چیزی که در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی دیده‌ایم. از آنجایی که ماسک زدن، استفاده از فیس آی‌دی را مشکل کرده است؛ احتمال بازگشت حسگر اثر انگشت به گوشی‌های آیفون غیرممکن نیست.

یکی دیگر از احتمالات، حذف تمام پورت‌ها و محدود شدن روش شارژ به شارژ وایرلس مگ‌سیف است!

امکانات و سیستم عامل آیفون ۱۳

قطعا نسل جدید آیفون هم از شبکه ۵G پشتیبانی خواهد کرد. باید منتظر تراشه A15 و امکانات جدید دوربین، از جمله حالت پرتره ویدیویی نیز باشیم.

هنوز مشخص نیست آیا آیفون ۱۳ با سیستم عامل iOS 15 عرضه خواهد شد یا خیر؛ ولی هیچ بعید نیست که اپل این نسخه از آی او اس را در ماه سپتامبر منتشر کند.

صفحه نمایش سری آیفون ۱۳

احتمالا اعضای خانواده آیفون ۱۳ به پنل OLED تجهیز خواهند شد؛ با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز که در سری آیفون ۱۲ غایب بود.

حتی صحبت از اضافه شدن Always On است. این قابلیت برای نمایش ساعت، درصد شارژ و نوار نوتیفیکیشن کاربرد خواهد داشت.

اپل آیفون 13 ؛ مشخصات فنی، ویژگی ها، قیمت و تاریخ عرضه

اپل آیفون 13 ؛ مشخصات فنی، ویژگی ها، قیمت و تاریخ عرضه

انتظار می‌رود برای آیفون ۱۳ پرو و Pro Max، سامسونگ در نقش تامین کننده‌ی پنل‌ LTPO OLED ظاهر شود.

سایز صفحه نمایش گوشی‌ها نیز دقیقا یا تقریبا مشابه سری فعلی خواهد بود. پس برای جمع‌بندی می‌توانیم این‌طور فهرست کنیم:

آیفون ۱۳ مینی : نمایشگر ۵.۴ اینچ با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل و تراکم ۴۷۶ PPI آیفون ۱۳ : نمایشگر ۶.۱ اینچ با رزولوشن ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل و تراکم ۴۶۰ PPI آیفون ۱۳ پرو : نمایشگر ۶.۱ اینچ با رزولوشن ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل و تراکم ۴۶۰ PPI آیفون ۱۳ پرو مکس : نمایشگر ۶.۷ اینچ با رزولوشن ۱۲۸۴ در ۲۷۷۸ پیکسل و تراکم ۴۵۸ PPI

دوربین اپل آیفون ۱۳

به ادعای تحلیلگر خوش‌نام، مینگ-چی کو، دوربین فوق عریض آیفون ۱۳ به لنز f/1.8 6P و فوکوس خودکار تجهیز خواهد شد. تحلیلگران Barclays هم از تقویت دوربین همه مدل‌های آیفون ۱۳ گفته‌اند. آن‌ها به طور خاص از دوربین فوق عریض آیفون ۱۳ و مدل‌های مینی، پرو و پرو مکس نام برده‌اند که گشودگی دیافراگم f/1.8 (به جای f/2.4) خواهد داشت.

در برخی گزارش‌ها، به وجود ماژول سه‌گانه با اضافه شدن یک دوربین زوم نیز اشاره شده است؛ هر چند که رندرهای اخیر، مدل معمولی آیفون ۱۳ را با دوربین دوگانه نشان داده‌اند.

اپل آیفون 13 ؛ مشخصات فنی، ویژگی ها، قیمت و تاریخ عرضه

اپل آیفون 13 ؛ مشخصات فنی، ویژگی ها، قیمت و تاریخ عرضه

ناگفته نماند به ادعای یک رسانه کره‌ای، اپل قطعات زوم آیفون را از سامسونگ خریداری خواهد کرد؛ اما احتمالا این همکاری در سری آیفون ۱۴ اجرایی خواهد شد.

همچنین باید انتظار بهبود عملکرد Face ID و باریک‌تر شدن دوربین TrueDepth را داشته باشیم که به معنای کوچک شدن ناچ است.

افشاگران از قابلیت عکاسی نجومی (ثبت عکس‌های شفاف از ماه و ستارگان در آسمان شب) و Portrait Mode video (ضبط ویدیوی پرتره) نیز اسم برده‌اند. حتی ظاهرا در هنگام فیلم‌برداری پرتره می‌توانید عمق تصویر را به دلخواه خود، تغییر دهید.

باتری سری آیفون ۱۳

مینگ-چی کو، گفته است که اپل بخشی از فضای فیزیکی داخلی آیفون ۱۳ را خالی خواهد کرد تا امکان گنجاندن باتری بزرگ‌تر فراهم شود. از طرفی، چیپست A15 Bionic باید بهره‌وری انرژی بیشتری از A14 داشته باشد که در سری آیفون ۱۲ استفاده شد. همه این‌ها به معنای دوام بیشتر باتری است.

اپل آیفون 13 ؛ مشخصات فنی، ویژگی ها، قیمت و تاریخ عرضه

اپل آیفون 13 ؛ مشخصات فنی، ویژگی ها، قیمت و تاریخ عرضه

برای یادآوری، بد نیست به ظرفیت باتری مدل‌های فعلی هم اشاره کنیم:

آیفون ۱۲ مینی – ۲۲۲۷ میلی آمپر ساعت آیفون ۱۲ – ۲۸۱۵ میلی آمپر ساعت آیفون ۱۲ پرو – ۲۸۱۵ میلی آمپر ساعت آیفون ۱۲ پرو مکس – ۳۶۸۷ میلی آمپر ساعت

قیمت و ظرفیت حافظه آیفون ۱۳

ظاهرا اپل قصد دارد تولید آیفون را در هند افزایش دهد و ۲۰ درصد از ظرفیت تولید خود را از چین خارج کند. ولی این اقدام چه تاثیری روی قیمت سری آیفون ۱۳ خواهد گذاشت؟

هنوز چیزی که نشان دهنده‌ی تغییر چشمگیر در قیمت نسل جدید آیفون باشد، وجود ندارد؛ بنابراین ارقامی در حد سری ۱۲ دور از ذهن نیست. این یعنی:

آیفون ۱۳ مینی – ۶۹۹ دلار آیفون ۱۳ – ۷۹۹ دلار آیفون ۱۳ پرو – ۹۹۹ دلار آیفون ۱۳ پرو مکس – ۱۰۹۹ دلار

احتمال افزایش دوبرابری ظرفیت حافظه نیز وجود دارد؛ ارتقای سقف حافظه داخلی از ۵۱۲ گیگابایت به یک ترابایت!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی