سهام مردم؛ آزمون و خطای سازمان بورس


سهام مردم؛ آزمون و خطای سازمان بورس

ایران اکونومیست- اگر حقوقی‌ها نخواهند مافیای بازار سرمایه حتی نمی‌توانند ارزش سهام شرکت‌ها را تکان کوچکی بدهند.

سهام مردم؛ آزمون و خطای سازمان بورسسهام مردم محلی برای آزمون و خطای سازمان بورس و اوراق بهادار شده است. خبر تغییر دامنه نوسان از مثبت و منفی ۵ به مثبت ۶ و منفی ۲ تاثیر چندانی بر بورس نداشت و دیر زمانی از این تغییر نگذشته که در جلسه دیروز هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب شد دامنه نوسان قیمت‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه به مثبت ۶ و منفی ۳ افزایش یابد. در این جلسه که با حضور محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، مقرر شد این مصوبه تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ برقرار باشد و در ادامه سازمان بورس با بررسی نتیجه نسبت به افزایش تدریجی و مجدد تصمیم گیری کند.

محمد آرام بنیار، کارشناس بازار سرمایه با بی تاثیر دانستن تغییر دامنه نوسان بر کاهش ریزش‌ها به صدای بورس اظهار کرد: تغییر دامنه نوسان به مثبت ۶ و منفی ۳ راه حل مدیریت بازار سرمایه نیست باید در سیاست گذاری های کلان بورسی تحول ایجاد شود. عمده سهام‌های شرکت های بورسی همچون سایپا، ایران خودرو، فولاد مبارکه، دولتی یا خصولتی است و در نهایت تصمیمات مراجع دولتی بر آن ها تاثیر گذار است. اگر حقوقی ها نخواهند مافیای بازار سرمایه حتی نمی‌توانند ارزش سهام شرکت ها را تکان کوچکی بدهند.

وی افزود: با تغییر دامنه نوسان مشکلات بازار سرمایه درست نمی‌شود، دولت، مردمی را که هیچ دانش بورسی نداشتند با هیاهو و تبلیغ وارد بورس کرد و اکنون شاهد ریزش سرمایه های مردم هستیم دولت در مقابل این دعوت مسئول است و باید تصمیمات جدی تر و تاثیر گذارتری اتخاذ کند.

سهامداران خرد با ابراز ناخرسندی از تصمیمات و تغییرات کوتاه مدت و بی نتیجه سازمان بورس به صدای بورس بیان کردند: تصمیمات سازمان با قید تا «حصول نتیجه و تا بررسی نتایج » اتخاذ می شود. این آزمون و خطاها بر روی سرمایه های سهامداران خرد انجام می شود و سازمان بورس و اوراق بهادار باید بداند که این سرمایه‌ها در بسیاری از موارد کل پس انداز یک خانواده است.

به گزارش سنا سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به بازنگری دستورالعمل گره معاملاتی، ابراز داشت: مقرر شد بازنگری به نحوی باشد که امکان نقدشوندگی افزایش یابد. در تغییراتی که صورت گرفت مجموع حجم معاملات در ۵ روز از ۵ درصد به ۲۰۰ درصد افزایش یافت. البته دامنه نوسان در گره معاملاتی همان دو برابر باقی ماند، اما حجم مبنا در روز گره معادل یک سهم در نظر گرفته می‌شود. همچنین هیات مدیره سازمان بورس تصویب کرد که برای فروش اوراق تبعی استفاده از رتبه بندی مجاز باشد.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد