پرونده محیط‌بانان شهید تعیین تکلیف می‌شود 


پرونده محیط‌بانان شهید تعیین تکلیف می‌شود 

تهران - ایرنا - حدود 40 سال گذشته 145 محیط‌بان جان خود را در راستای حفظ محیط‌زیست از دادند که سازمان حفاظت محیط‌زیست همه تلاش خود را برای شهید محسوب شدن آنها به کار بست، خوشبختانه چندی پیش اعلام شد که تا پایان ماه رمضان تعدادی از این پرونده‌ها تعیین تکلیف می‌شوند.

خبری منتشر شد با این عنوان که شهادت محیط بان علی خواجویی راوری پس از سه سال احراز شد، یعنی این محیط بان بعد از سه سال جان باختن در راه حفظ محیط زیست، با رایزنی سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران شهید محسوب شد و خانواده خواجویی بعد از این از امکانات بنیاد شهید بهره مند خواهند شد.

در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ محیط بان کرمانی علی خواجویی راوری ۳۵ ساله، در کوهستان های راور، مورد اصابت مستقیم گلوله قرار گرفت جان خود را از دست داد، با پیگیری های صورت گرفته قاتل دستگیر شد، بعد از آن روند شهید محسوب شدن این محیط بان آغاز شد تا اینکه بعد از بیش از سه سال در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ شهید محسوب شدن این محیط بان احراز شد.

خبر خوبی است به ویژه برای خانواده محیط بانان، هر چند فرمانده یگان حفاظت محیط زیست چندی پیش از طولانی بودن مراحل شهید محسوب شدن محیط بانی که جان خود را در حفاظت از محیط زیست از دست می دهند گلایه داشت اما شواهد نشان می دهد که تلاش های یگان حفاظت به ثمر نشست و این مراحل با سرعت بیشتری پیش می رود.

سرهنگ جمشید محبت خانی در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: ما محیط بانان را فرد مسلحی برای حفظ محیط زیست نمی دانیم بلکه معلمی فرهنگی برای حفظ محیط زیست می دانیم.

وی با بیان اینکه در حدود ۴٠ سال گذشته ۱۴۵ محیط بان در راستای حفظ محیط زیست جان خود را از دست دادند، افزود: در سه سال و نیم گذشته پنج محیط بان خود را از دست دادیم و همه تلاش خود را برای شهید خواندن آنها انجام دادیم اما متاسفانه این پروسه بسیار طولانی است و این روند آسیب زیادی به خانواده آنها وارد می کند چون بعد از شهادت حقوق محیط بان قطع می شود و در این شرایط زندگی برای زن و فرزند فرد جان باخته دشوار می شود.

محبت خانی تاکید کرد: تعدادی پرونده در بنیاد شهید مانده بود که موضوع را به عنوان دغدغه با رییس سازمان محیط‌زیست مطرح کردیم رییس سازمان هم موضوع را در هیات دولت با رییس بنیاد شهید مطرح کرد و اوحدی قول داد به آنها سرعت ببخشد و به قول خودش نیز عمل کرد که شهید محسوب شدن علی خواجویی راوری محیط بان کرمانی بعد از سه سال تلاش نمونه بارز این خوش قولی است.

وی اظهار داشت: بعد از آن مقرر شد تا به صورت هفتگی جلساتی را با بنیاد شهید داشته باشیم تا تکلیف پرونده های باقیمانده در این بنیاد مشخص شود، در واقع در جلسه ای که چند روز گذشته با رییس بنیاد شهید داشتیم تعیین شد که تا پایان ماه رمضان تعداد محیط بانان شهید مشخص خواهد شد در واقع ۱۴۵ جان باخته داریم اینکه چه تعداد از آنها شهید محسوب شوند تا پایان ماه رمضان مشخص می شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: شهید محسوب شدن محیط بانان جان باخته شرایط خاص خودش را دارد که تمام آنها باید یکی یکی مورد بررسی قرار گیرند تا حقی ضایع نشود.

چندی پیش نیز پایگاه خبری پلیس اعلام کرده بود که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در جلسه ای که با حضور سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران برگزار شده بود گفته بود که با دستور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، نتیجه قطعی و نهایی ۱۲۷ پرونده مفتوح و بلاتکلیف محیط بانان شهید تا پایان ماه مبارک رمضان مشخص و اعلام خواهد شد.

سرهنگ محبت خانی گفته بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۱۴۵ نفر از محیط بانان در راه حفاظت از محیط زیست کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند که متاسفانه ۸۰ درصد از پرونده های تشکیل شده بنا به دلایل مختلف مورد رسیدگی قرار نگرفته اند.

وی با بیان اینکه عدم وجود اداره ای مستقل در سازمان محیط زیست کشور برای تکمیل پرونده شهدای محیط بان و عدم تشکیل یگان حفاظت تا سال ۸۸ از عمده دلایل تاخیر در رسیدگی به امور محیط بانان شهید است افزود: حسب پیشنهاد و پیگیری های یگان حفاظت برای ساماندهی و احقاق حقوق شهدای عرصه محیط زیست، مرکز امور ایثارگران از سال ۹۸ تشکیل و تسریع در روند تکمیل مستندات قانونی و رسیدگی به این امور در دستور کار قرار گرفته است.

۹۰۱۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403