سال گذشته 310 هزار تن شیرخام در استان یزد تولید شد


سال گذشته 310 هزار تن شیرخام در استان یزد تولید شد

یزد - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: سال 1399 با توسعه واحدهای پرورش گاو شیری از سوی دامداران 310 هزار تن شیرخام تولید و به بازار مصرف این استان و سایر مناطق کشور عرضه شد.

مهدی غیب الهی روزیکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا متوسط روزانه تولید شیر را ۸۴۹ تُن ذکر کرد و افزود: این مقدار شیر از ۸۰ هزار راس گاو شیری در ۱۰ شهرستان تولید شد و بخشی از شیر در تعدادی از واحدهای مواد لبنی صنعتی به فرآورده تولید و مقداری هم به صورت فله در تعداد از فروشگاه‌ها و مغازه های ماست بندی غیرصنعتی به روش سنتی شهرها و روستاها عرضه و فروخته می‌شود.

وی بیان کرد: روزانه ۴۲۰ تن شیر مازاد بر تولید استان برای فرآوری و مصرف به استان های اصفهان ، کرمان ، هرمزگان ، فارس و تهران عرضه می شود.

وی با اشاره به افزایش طرح توسعه واحدهای پرورش گاو شیری با سرمایه گذاری بخش خصوصی و پرداخت تسهیلات از سوی دولت اظهارکرد: پرورش گاو شیری علاوه بر اشتغال باعث افزایش تولید شیر در استان شد.

سال گذشته 310 هزار تن شیرخام در استان یزد تولید شد

معاون سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به طرح توسعه گاو داری ها پیش بینی کرد: سال ۱۴۰۰ تولید شیر در استان با رشد هفت درصد به ۳۳۱ هزار تن افزایش یابد.

تولید ۴۳۳ هزار تن فرآورده‌های دامی و طیور در یزد

به گفته غیب الهی سال ۱۳۹۹، ۴۳۳ هزار تن انواع فرآورده‌های دامی و طیور از سوی کشاورزان و دامداران یزدی تولید و روانه بازار مصرف شد که این میزان فرآورده شامل ۳۱۰ هزار تن شیرخام ، ۲۱هزارتن گوشت قرمز ،۶۶ هزار تن گوشت طیور ، ۳۴هزار تن تخم‌مرغ و بقیه گوشت سایر ماکیان و عسل است.

این مسوول بابیان اینکه بخش عمده فرآورده دامی و گوشت سایر ماکیان در حاشیه فعالیت‌های جانبی بخش کشاورزی به دست می‌آید، اضافه کرد: هم‌اکنون تولید فرآورده‌های پروتئنی استان هشت درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش دارد.

وی تصریح کرد : پارسال ۵۰۰ هزار تن فرآورده‌های دامی خوراکی و غیرخوراکی شامل ۳۰۳ تن پشم، کرک و مو ، هزار و ۹۳۰ تن آلایش خوراکی و ۴۵۱ هزار تن آلایش غیرخوراکی شامل پوست و کود حیوانی در دامداری‌ها به دست آمد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی یزد بابیان اینکه در زمینه صنعت طیور سرمایه‌گذاری بسیار خوبی سال‌های اخیر در استان شد، خاطرنشان کرد: چند سال اخیر در بخش دامی واحد های صنعتی با بهره‌وری بالا مجهز به سیستم مکانیزه در استان راه‌ اندازی شد.

با بهره برداری بزرگترین واحد تولید فرآوری مواد لبنی در ابرکوه روزانه ۲۰۰ تن شیر نیاز است

فرماندار ابرکوه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این شهرستان از ظرفیت های خوبی در حوزه دامداری برخوردار است، گفت: به زودی با بهره برداری از بزرگترین واحد تولید فرآوری مواد لبنی از سوی بخش خصوصی روزانه ۲۰۰ تن شیر از دامداری ها جذب می شود.

محمدحسین امامی میبدی افزود: با توجه به بهره برداری از این واحد باید تلاش شود تا برای تامین شیر مورد نیاز آن ، سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد دامداری با ظرفیت ۱۰ هزار راس گاو شیری نیز فراهم شود.

رییس شورای کشاورزی ابرکوه در ادامه تاکید کرد: مسوولان این شهرستان برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه پرورش گاو شیری با دراختیار گذاشتن تسهیلات و همچنین مجتمع های دامداری آماده هرگونه همکاری هستند.

استان یزد چهار میلیون و ۵۳۳ هزار و ۱۶۲ واحد دامی دارد که ۱۴۳ هزار ۵۶۱ رأس آن گاو شیری و گوساله است و یک هزار و ۱۰۰ واحد مرغداری صنعتی دارد که حدود ۸۰۰ واحد آن فعال است .

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد