قرارداد اجاره مرغداری یکی از انواع قرارداد اجاره (روی لینک بزنید) است. اگر این مطلب را می‌خوانید حتما قصد دارید که یک مرغداری اجاره کنید یا می‌خواهید مرغداری متعلق به خود را به شخص دیگری اجاره دهید. اما این اجاره نامه (روی لینک بزنید) چه نکاتی دارد؟ به عبارت دیگر، من به عنوان امضا کننده اجاره نامه مرغداری باید چه نکاتی را در نظر داشته باشم؟

ما در ادامه این مقاله، جزئیات مهم این نوع قرارداد را بیان خواهیم کرد.

قرارداد اجاره مرغداری بر اساس کدام قانون تنظیم می‌شود؟

این قرارداد مطابق با قانون مدنی و قوانین روابط موجر و مستاجر تنظیم می‌شود. قانون مدنی در «باب اجاره» جزئیات دقیق قراردادهای اجاره را بیان کرده است. برای مثال گفته شده است که این نوع قرارداد یکی از انواع قرارداد لازم است. لازم بودن قرارداد به این معنی است که هیچکدام از طرفین به تنهایی حق فسخ قرارداد را ندارند مگر آنکه در متن اجاره نامه مرغداری ، این حق برای طرفین یا یکی از آن‌ها در نظر گرفته شده باشد.

از طرف دیگر، قانون مدنی بیان می‌کند که فرم قرارداد اجاره مرغداری یک نوع قرارداد رضایی است. رضایی بودن قرارداد به این معنی است که این قرارداد با امضای طرفین آن قانونی می‌شود و نیازی به انجام اقدام دیگری توسط هیچیک از طرفین نیست.

آیا باید حتما دو شاهد قرارداد اجاره مرغداری را امضا کنند؟

یکی از نکاتی که در مشاوره حقوقی تلفنی (روی لینک بزنید) پرسیده می‌شود این است که آیا حتما باید نمونه قرارداد اجاره مرغداری گوشتی توسط دو شاهد امضا شود یا همین که طرفین قرارداد، زیر صفحات آن را امضا کنند و اثر انگشت بزنند کافی است؟ به عبارت دیگر، شرط معتبر شدن نمونه فرم اجاره نامه مرغداری چیست؟

پاسخ سوال شما این است که قرارداد اجاره مرغداری با امضای طرفین قانونی خواهد بود و نیازی به ثبت امضای شهود نیست. اما ما توصیه می‌کنیم که حتما تمام صفحات قرارداد توسط حداقل دو شاهد امضا شود و قرارداد را دست کم در دو نسخه تنظیم کنید.

آیا می‌توانم اجاره بهای قرارداد اجاره مرغداری را به صورت سالانه تعیین کنم؟

یکی از سوالاتی که درباره فرم قرارداد اجاره مرغداری پرسیده می‌شود این است که آیا امکان دارد اجاره بها را به صورت سالیانه پرداخت کنیم یا لازم است حتما به شکل ماهانه پرداخت شود؟ به عبارت دیگر، آیا پرداخت ماهیانه اجاره مرغداری، شرط صحت این قرارداد است یا یکی از انواع مرسوم روش پرداخت محسوب می‌شود؟

پاسخ سوال شما این است که امکان تعیین اجاره بهای مرغداری به صورت سالیانه نیز وجود دارد و این تصمیم، روی اعتبار قرارداد تاثیری نخواهد داشت.

پرداخت هزینه‌های تعمیرات اساسی به عهده کیست؟

اگر در متن نمونه قرارداد اجاره مرغداری به شکل دیگری توافق نشده باشد، پرداخت هزینه‌های اساسی آن محل به عهده صاحب ملک است و مستاجر نیز موظف است هزینه‌های جزئی مرغداری را پرداخت کند. منظور از هزینه‌های جزئی مرغداری مانند جبران خسارت شکستن درب، شکستن شیشه و سایر موارد مشابه است. همانطور که گفته شد پرداخت هزینه‌های اساسی مرغداری مانند تاسیسات آن به عهده موجر است.

متن تضمین قرارداد اجاره مرغداری را چطور بنویسیم؟

برای نوشتن جزئیات متن سند تضمین در عقد اجاره (روی لینک بزنید) به نکات زیر توجه کنید. منظور از سند تضمین، چک یا سفته‌ای است که توسط موجر گرفته می‌شود و ایشان با کمک آن، مستاجر را موظف می‌کند که در تاریخ خاتمه قرارداد، مرغداری را تخلیه و ترک کند:

شماره شناسایی سفته یا چک (رقم قرمز رنگ) در متن قرارداد اجاره مرغداری نوشته شود. مبلغ سفته یا چک در متن قرارداد نوشته شود. حتما به دلیل صدور سفته یا چک اشاره کنید. یعنی در متن اجاره نامه مرغداری نوشته شود که چک یا سفته به منظور تضمین تخلیه مرغداری به موجر سپرده شده است و پس از پایان مدت قرارداد از ایشان دریافت خواهد شد.

مرجع حل اختلاف قرارداد اجاره مرغداری را چگونه تعیین کنم؟

همانطور که می‌دانید هر قراردادی به مرجع حل اختلاف نیاز دارد. اجاره نامه مرغداری نیز به همین شکل است. اگر در متن قرارداد به مرجع حل اختلاف اشاره نشود، شما باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. بنابراین ننوشتن مرجع حل اختلاف در متن قرارداد، تغییری در این رویه ایجاد نخواهد کرد.

نکته مهم این است که یکی دیگر از مراجع حل اختلاف برای نوشتن در متن قرارداد، داوری است. باب هفتم قانون آیین دادرسی مدنی به صورت مُفَصَل در مورد این مرجع حل اختلاف صحبت کرده است. برای مثال، ماده 458 همان قانون بیان می‌کند که اگر طرفین قصد دارند به داور مراجعه کنند لازم است قبلا مشخصات داور و مدت فرصت ایشان برای حل اختلاف در متن اجاره نامه مرغداری نوشته شود. به صورتی که در این مورد ابهام به حداقل برسد.

آیا حتما باید قرارداد را در بنگاه املاک تنظیم کنیم؟

مراجعه به بنگاه املاک و دریافت کد رهگیری در خصوص قرارداد اجاره مرغداری ، شرط صحت این قرارداد نیست. یعنی شما تکلیفی در خصوص مراجعه به بنگاه املاک ندارید و همین که طرفین قرارداد زیر تک تک صفحات را امضا کنند و اثر انگشت بزنند و ترجیحا دو نفر شاهد نیز همین کار را انجام دهند قرارداد معتبر خواهد شد.

آیا موجر می‌تواند در طول مدت قرارداد، مرغداری را بفروشد؟

موجر (مالک) این حق را دارد که ملک خود را به شخص دیگری منتقل کند اما توصیه می‌کنیم حتما در قرارداد اجاره مرغداری بنویسید که حتی با انتقال مالکیت مرغداری، مالک جدید موظف به محترم شمردن حقوق و منافع مستاجر در مرغداری است و تاکید کنید که موجر موظف است جزئیات فرم اجاره نامه مرغداری را به ایشان اطلاع دهد در غیر این صورت کلیه خسارات وارد شده به مستاجر، مستقیماً متوجه موجر خواهد بود.

آیا برای نوشتن قرارداد اجاره مرغداری به وکیل قرارداد نیاز داریم؟

بدون شک تنظیم هر قرارداد به ویژه قرارداد اجاره مرغداری نیازمند اطلاع از کلیه قوانین و مقررات جاری کشور است. آگاهی از قانون مدنی و قوانین روابط موجر و مستاجر یکی از مقدمات مهم تنظیم این دسته از قراردادها است. لذا توصیه می‌کنیم پیش از هر اقدامی در این مورد، حتما از وکیل قرارداد (روی لینک بزنید) مشاوره حقوقی تلفنی بگیرید.

تیم حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی تنظیم فرم اجاره نامه مرغداری و سایر قراردادها شناخته می‌شود. شما می‌توانید واژه «رکلا» را در گوگل جستجو کنید و وارد وب سایت این تیم حقوقی متخصص شوید.