جنگ زیرپوستی قدرت در امارات علنی شده است


جنگ زیرپوستی قدرت در امارات علنی شده است

یک مرکز مطالعات بین المللی فاش کرد: محمد بن زاید، ولی عهد امارات با افزایش اختیارات فرزندش خالد و تقویت وی، برادرانش را بیش از پیش به حاشیه می راند تا زمینه را برای جانشینی فرزندش فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الکوثر، مرکز مطالعات موسوم به «کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن» در مقاله ای به قلم "کریستن اسمیت دیوان" تصریح کرد محمد بن زاید سعی دارد با واگذاری پست های مهم و حساس به فرزندش خالد در حکومت ابو ظبی، او را برای جانشینی خود آماده کند.

در این مقاله آمده است که فرآیند بازسازی نهادهای دولتی ابوظبی طی ماه های گذشته حکایت از ارتقای بی وقفه خالد بن محمد بن زاید در سمت های حکومتی دارد.

وی در اکتبر 2019 به عضویت شورای اجرایی ابوظبی درآمد؛ این شورا قدرتمندترین نهاد حکومتی در قدرتمندترین امیرنشین کشور امارات است.

سپس در دسامبر 2020 به عضویت شورای اداری وابسته به مجلس اعلای امور مالی و اقتصادی درآمد؛ این شورا، یک نهاد تازه تأسیس است که بر اقتصاد ابوظبی از جمله بخش حیاتی و مهم نفت و گاز نظارت دارد.

در مارس به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت تازه تأسیس نفت و گاز ملی ابوظبی منصوب شد؛ این شرکت در انحصار دولت بوده و منبع اصلی ثروت امارات به شمار می آید.

علاوه بر اینها او رئیس دفاتر اجرایی بخش های سیاست و نفت هم هست و همین موقعیت، تجربه لازم برای زمامداری و نفوذ گسترده در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی دولت امارات را در اختیار او قرار می دهد.

در این مقاله تصریح شده است که هر چه قدرت و نفوذ و اختیارات خالد بن محمد بن زاید افزایش می یابد، نفوذ و قدرت برادران بن زاید کمتر و کمتر می شود.

با وخیم تر شدن حال شیخ خلیفه بن زاید، رئیس امارات، انتظار می رود که هر آن محمد بن زاید به عنوان رئیس این کشور منصوب شود و اینجاست که کشمکش بر سر جانشینی محمد بن زاید بین برادر او، "طحنون بن زاید" و فرزندش "خالد بن محمد" آغاز می شود.

حرف و حدیث های بسیاری درباره این دو شخصیت بر سر زبان ها است؛ طحنون، مرد شماره 2 حکومت و رئیس دستگاه اطلاعات و تجسس این کشور است. وی هم اکنون رئیس کمیته امور استراتژیک ابوظبی است و بیش از هر کسی در این کشور سرنخ های هرج و مرج های این کشور در منطقه را در دست دارد.

وی همچنین مؤسسات تجاری بزرگی را در این کشور در اختیار دارد که از آن میان می توان به شرکت هلدینگ (ADQ)، به عنوان مهمترین شرکت اماراتی اشاره کرد. وی رئیس "بانک اول ابوظبی - FAB" و رئیس مجموعه رویال گروپ و شرکت هلدینگ بین المللی در امارات است.

در حالی که خالد بن محمد بن زاید، رئیس دستگاه بدنام اطلاعات و امنیت کشور و قائم مقام مشاور امنیت ملی امارات و نیز نایب رئیس دفتر اجرایی ابوظبی است. محمد بن زاید سالهاست که برای آماده سازی فرزندش برای ولایت عهدی خود تلاش می کند.

به این ترتیب در داخل محافل سیاست گذاری امارات هم اکنون صحبت از تلاش محمد بن زاید برای انتصاب فرزندش به عنوان مشاور امنیت ملی به جای طحنون است در حالی که طحنون با این حرکت به شدت مخالفت کرده و آن را به مثابه کودتا دانسته است.

علاوه بر اینها، رقابت شدیدی بین طحنون بن زاید و خالد بن محمد بر سر کسب امتیازات اقتصادی در جریان است. پایگاه تجسسی اینتلجنس آنلاین، فاش کرده است که کشمکش داخلی در خاندان حاکم ابوظبی، باعث بروز شکاف گسترده ای در بزرگترین شرکت فناوری دفاعی امارات (ایدج) شده است.

شرکت ایدج در حال حاضر صحنه تغییر و تحولات گسترده ای در سطوح عالی مدیریتی است و خود را برای انتصاب مدیر جدید به جای "فیصل البنای" مدیرعامل این شرکت آماده می کند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق