علت مرگ گربه ماهیان در ساحل جاسک فعالیت‌های صیادی است


علت مرگ گربه ماهیان در ساحل جاسک فعالیت‌های صیادی است

تهران - ایرنا - بررسی‌های کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست نشان می‌دهد علت اصلی مرگ گربه ماهیان در ساحل جاسک، فعالیت‌های صید و صیادی بوده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، در ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ برای دومین بار گزارشی مبنی بر تلفات تعداد زیادی گربه ماهی در شهرستان جاسک رسید که بلافاصله کارشناسان در محل حاضر شده و به بررسی موضوع پرداختند.

پیرو بررسی ها مشخص شد در ساحل جاسک کهنه واقع در شهرستان جاسک در طول تقریبی ۱۰ کیلومتر و عرض متوسط ۵ تا ۷ متر تعداد زیادی ماهی تلف شده و توسط دریا به ساحل آورده شده است.

بیش از ۹۹ درصد ماهیان تلف شده که میزان آن حدود ۸۰ تا ۹۰ تن برآورد شد، از گونه گربه ماهی بوده و یک درصد دیگر سایر آبزیان مانند ماهی بادکنکی، طلال و ساردین ماهیان بودند، بلافاصله از آب و رسوب در چندین محل در ساحل یاد شده نمونه برداری انجام شد.

همچنین از تلفات ماهیان نیز نمونه برداری های لازم برای بررسی و ارسال به پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دامپزشکی استان انجام شد.

بررسی های انجام شده حاکی از این است که هیچ گونه آلودگی در آب و خاک محل وجود نداشته و با توجه به فساد ماهیان مشخص شد، ماهیان ساعات متمادی روی آب شناور بوده و سپس توسط امواج به خشکی آورده شده اند که نشانگر این موضوع است که مرگ در فواصل دور از ساحل اتقاق افتاده است.

نظر به اینکه بیش از ۹۹ درصد ماهیان تلف شده از یک گونه خاص بودند دو احتمال بیشتر نمی تواند وجود داشته باشد، اول اینکه گربه ماهیان بر اثر بیماری از بین رفته اند و دوم اینکه صیادان به دلیل ارزش پایین و یا دلایل دیگر اقدام به تخلیه آنها در دریا کرده اند.

گربه ماهیان در این فصل برای تخم ریزی به صورت گله های بزرگ به سمت مناطق کم عمق تر مهاجرت می کنند و گاهی با گیر افتادن در تور صیادان مشکلاتی را ایجاد می کنند.

با مذاکراتی که با تعاونی صیادان محل انجام شد، ماهیان تلف شده از ساحل جمع آوری و امحاء شدند.

تا این تاریخ هیچ گونه مکاتبه ایی از سوی ارگان های متولی در خصوص بیماری در گونه یاد شده با اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان صورت نگرفته و با احتمال زیاد تلفات یاد شده نتیجه فعالیت صید و صیادی در منطقه بوده است.

بررسی این گونه موضوعات بر اساس بند های ۱،۳ و ۵ ماده ۳ و همچنین مواد۲۱،۱۶،۱۲ و ۶ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه های مربوطه از وظایف شیلات محسوب می شود، البته اظهار نظر یک ارگان رسمی با سخنان یک دوستدار محیط زیست در فضای مجازی بسیار متفاوت بوده و باید متقن و مستند باشد.

پیش از این در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ نیز تعداد زیادی گربه ماهی تلف شده در شهرستان جاسک تلف شده بود که بلافاصله بررسی، نمونه برداری و کارشناسی های لازم انجام شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان و معاونین مربوطه ضمن مکاتبه با ارگان‌های متولی اعلام کرده بودند که به احتمال زیاد تلفات مذکور به دلیل فعالیت های صید و صیادی بوده است که قبل از اتمام زمان مقرر، مشخص شد دو فروند قایق صیادی که در نزدیکی ساحل مقسا اقدام به صید گربه ماهی می‌کردند، به دلیل اینکه قایق را بیشتر از ظرفیت آن پر کرده بودند با طوفان مواجه شده و قایق ها و گربه ماهیان صید شده در دریا رها شده و ماهیان توسط امواج به ساحل آورده شده‌اند.

در این خصوص مالکین شناورها شناسایی شده و حتی خبرنگاران نیز با آنها مصاحبه کردند.اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نیز طی گزارشاتی که به سازمان محیط زیست ارسال کرد و همچنین مصاحبه با اصحاب رسانه موضوع را تایید و اعلام کرد که هیچ گونه بیماری و آلودگی مشاهده نشده است.

بدیهی است که بررسی و اعلام نظرها، زمان بر است، در خصوص تلفات گربه ماهیان در جاسک در هر دو مورد بررسی ها در اسرع وقت به نتیجه رسیده و تمامی مدیران و متولیان امر دلیل آن را مباحث صید و صیادی عنوان کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در