800 هکتار از باغات سربیشه درگیر آفت چوبخوار شد


800 هکتار از باغات سربیشه درگیر آفت چوبخوار شد

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: 800 هکتار از باغات شهرستان سربیشه درگیر آفت چوبخوار شد.

مریم جوادی بایگی، امروز یکشنبه ۲۹ فروردین به رسلنه‌های گروهی اعلام کرد: مهم‌ترین آفات چوبخوار شهرستان سربیشه به ترتیب اهمیت سوسک چوبخوار شاخک بلند سارتا، سوسک سرشاخه خوار رزاسه، سوسک کاپنودیس، پروانه چوبخوار پسته (کرمانیا)، زنبور سرشاخه خوار زرشک هستند.

به گزارش ایسنا، جوادی بایگی با بیان اینکه آفات چوبخوار جزو آفات درجه دوم محسوب می‌شوند، اظهار کرد: زمانیکه درختان در اثر یک عامل اولیه از جمله تنش‌های محیطی مانند خشکسالی، تغذیه نامناسب، بیماری و سایر آفات دیگر ضعیف می‌شوند مستعد خسارت آفات چوبخوار خواهند بود.

وی، زمان ظهور سوسک چوبخوار را اواسط اردیبهشت اعلام کرد و گفت: طول دوره ظهور تدریجی حشرات کامل سارتا در مناطق تحت نظارت از اردیبهشت تا مهر تعیین شد، لذا با این روند نمی‌توان سمپاشی علیه این آفت انجام داد و عمدتا درختان هسته داری که با تنش خشکسالی یا آلوده به بیماری شانکر بوده و ضعیف شده باشند مورد حمله این آفت قرار می‌گیرند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه افزود: حشرات کامل پروانه چوبخوار پسته در شهرستان سربیشه از اواسط فروردین در باغ‌های پسته ظاهر می‌ شوند.

وی با بیان اینکه مطابق گزارشات تله‌های فرمونی در این شهرستان اوج پرواز این آفت از ۱۰ فروردین تا ۲۵ فروردین تعیین شد، گفت: روزهای پس از روزهای بادی و بارانی جمعیت این پروانه‌ها زیاد است که زمان سمپاشی برای کنترل این آفت ٣ روز بعد از اولین افزایش ناگهانی جمعیت پروانه تعیین می‌ شود.

وی بیان کرد: زنبور سرشاخه خوار زرشک هم از اوایل اردیبهشت ماه ظاهر می‌شود و این زنبور با تخم ریزی در محل جوانه ها و نفوذ لاروهای جوان از این محل بداخل بافت نرم سرشاخه‌ها می‌تواند باعث خشکاندن سرشاخه‌ها شود.

وی درخصوص کنترل جمعیت و خسارت آفات چوبخوار گفت: تغذیه مناسب درختان با کودهای پتاسه این کود موجب تنومند شدن شاخه‌ها و با افزایش شیره گیاهی موجب خفه شدن لاروهای چوبخوار می‌شود و انجام عملیات هرس علیه آفات چوبخوار قطع و جمع آوری یا سوزاندن درختان خشکیده و آلوده، جمع آوری حشرات چوبخوار و سوزاندن آن‌ها وتوصیه به کشت گیاهان تله (سیر و پیاز) برای جلب و جمع آوری سوسک سرشاخه خوار رزاسه به باغداران وهمچنین نصب تله‌های فرمونی با هدف پیش آگاهی برای پروانه فری و پروانه زنبور مانند، ازاهم روش‌های کنترل جمعیت وخسارت آفت چوبخوار است.

جوادی بایگی، برآورد خسارت آفات چوبخواربه شهرستان سربیشه را حدود ۴ میلیاردتومان اعلام کرد و یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای مبارزه تلفیقی باآفات یک میلیارد تومان است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت