زلزله 5.9 ریشتری در گناوه؛ بندر ریگ هم حدود 8 ساعت بعد لرزید


زلزله 5.9 ریشتری در گناوه؛ بندر ریگ هم حدود 8 ساعت بعد لرزید

استان‌ها- ایرنا- حوالی گناوه در استان بوشهر ساعت 11 و 11 دقیقه امروز یکشنبه کانون زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر بود که پس لرزه های متعددی داشت و بسیاری از شهرهای استان های همجوار را هم به لرزه درآورد.

مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران عمق زمین لرزه را در ۱۰ کیلومتری زمین و مختصات کانون آن را در طول جغرافیایی ۵۰.۷۲ و عرض جغرافیایی ۲۹.۷۶ واقع در ۲۸ کیلومتری گناوه و ۹۱ کیلومتری بوشهراعلام کرد.

به گفته سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، این زمین لرزه تاکنون ۵ مصدوم داشته که چهار نفر در گناوه و یک نفر هم در دیلم آسیب دیده اند.

همچنین غلامرضا حاجیونی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر با بیان این که زمین لرزه ۵.۹ ریشتری تلفات جانی نداشت، گفت که بیشترین خسارت ناشی از این زلزله به دیوارهای منازل در روستاهای "شول"، "کلر"، تاجملکی،"گمارون" و "فخرآوری" شهرستان گناوه وارد شده‌ و در این شهرستان هم دیوارهای خانه‌ها ترک برداشته و شیشه‌ها و اثاثیه منازل مردم شکسته است،

زلزله 5.9 ریشتری در گناوه؛ بندر ریگ هم حدود 8 ساعت بعد لرزید

۳۵ پس لرزه در گناوه

پس از زلزله ۵.۹ ریشتری پیش از ظهر امروز، تا ساعت ۱۹.۳۲ دقیقه، ۳۵ پس‌لرزه دیگر هم این شهرستان را لرزاند. کمترین قدرت این پس لرزه ها ۲.۶ و بیشترین بزرگی آن ۴.۵ ریشتر بوده است.

در ادامه پس لرزه های بندر گناوه ، دو زلزله دیگر نیز یکی در ساعت ۱۸.۲۹ با قدرت ۲.۷ ریشتر منطقه امام حسن بوشهر و دیگری هم ساعت ۱۸.۴۱ دقیقه با بزرگی ۳.۳ ریشتر بندر ریگ بوشهر را لرزاند.

ریزش کوه، قطعی برق، تلفن ثابت و اینترنت در شهر گناوه نخستین گزارش دریافتی از خسارات زلزله ۵.۹ ریشتری بود، هر چند دوساعت پس از این واقعه، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر گفت: هم اکنون ارتباطات ثابت و سیار در شهرستان‌های زلزله زده گناوه، دیلم و بوشهر در وضعیت پایدار قرار دارد.

علی سملیان افزود: بررسی‌های صورت گرفته در تماس با اداره مخابرات شهرستان گناوه و بررسی مانیتورینگ سه اپراتور همراه، نشان می‌دهد که در زمان حاضر مشکلی در شبکه‌های ارتباطی این شهرستان وجود ندارد و هیچ‌گونه قطعی طولانی مدتی در تلفن ثابت، همراه و اینترنت رخ نداده‌است.

در همین حال مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر از حضور ۱۱ تیم‌ ارزیاب در مناطق زلزله‌زده خبر داد.

جهانگیر دهقانی افزود: همه نیروهای مدیریت بحران استان بوشهر در حال آماده باش قرار دارند اما تا این لحظه اطلاعات دقیقی از خسارات احتمالی ناشی از این زمین لرزه در دست نیست.

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری گناوه گفت: اکیپ های امدادی به مناطقی که در معرض خطر و احتمال خسارت وجود دارد اعزام شده‌اند.

علاوه بر این، تیم های امدادی استان های همجوار از جمله فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان به حالت آماده باش درآمده اند.

امکانات اسکان اضطراری در روستاهای زلزله زده گناوه فراهم شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: جمعیت هلال احمر تجهیزات لازم برای اسکان اضطراری آسیب دیدگان زلزله زده در روستاهای گناوه را فراهم کرده‌است.

زلزله 5.9 ریشتری در گناوه؛ بندر ریگ هم حدود 8 ساعت بعد لرزید

جهانگیر دهقانی افزود: همچنین نیروهای ارزیاب جمعیت هلال احمر نیز در حال انجام بررسی‌های لازم برای تامین چادر مورد نیاز برای اسکان اضطراری زلزله زدگان و شناسایی خانوارهای آسیب دیده در منطقه هستند.

وی بیان کرد: ۶ روستای بهمنیاری، چاه برزی، شول، کلر، گمارون و محمد صالحی از جمله روستاهای شهرستان گناوه هستند که در اثر زمین لرزه دچار خسارت ۲۰ تا ۳۰ درصدی شده‌اند.

دهقانی یادآور شد:خسارت‌های جزیی وارد آمده به زیرساخت‌های آب، برق، مخابرات و گاز در شهرستان گناوه ترمیم شده و در زمان حاضر هیچ یک از روستاها مشکلی در این زمینه ندارند و همه فعالیت‌ها به صورت عادی در حال انجام است.

وی ادامه داد: نیروها و ماشین آلات بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده حضور دارند و در حال بررسی آخرین وضعیت آسیب دیدگی منازل مسکونی و کمک به زلزله زدگان هستند و در صورت نیاز سریع اقدام به آواربردای می‌کنند.

دهقانی اضافه کرد: ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد بیشتر خرابی زلزله مربوط به دیوارهای واحدهای مسکونی روستایی است.

وی یادآور شد: این زمین لرزه هیچ تلفات جانی نداشته و تنها پنج نفر مصدوم شدند که حال عمومی آنها خوب گزارش شده‌است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: در زمان حاضر بالگرد اورژانس، اتوبوس آمبولانس و آمبولانس‌های ۱۱۵ اورژانس استان بوشهر در منطقه زلزله زده حضور یافته‌اند.

نیروگاه اتمی بوشهر سالم است

زلزله 5.9 ریشتری در گناوه؛ بندر ریگ هم حدود 8 ساعت بعد لرزید

روابط عمومی نیروگاه بوشهر هم ساعاتی پس از وقوع زمین لرزه اعلام کرد که هیچگونه آسیبی به این نیروگاه وارد نشده‌ و وضعیت تمامی تاسیسات، تجهیزات و ساختمان‌های نیروگاه اتمی بوشهر در صحت کامل است و در روند انجام فعالیت‌های جاری آن خللی وارد نشده‌است.

زلزله گناوه به تاسیسات شرکت نفت و گاز گچساران خسارت زد
سرپرست روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران هم گفت: زلزله گناوه به تا سیسات نفت و گاز گچساران خسارت جرئی وارد کرد.

زلزله 5.9 ریشتری در گناوه؛ بندر ریگ هم حدود 8 ساعت بعد لرزید

علی جعفری دیزگانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق بررسی های اولیه از سوی کارشناسان این شرکت سقف اتاق های کنترل در تلمبه خانه گوره الف و سی فرو ریخته و تپه های مجاور واحد بهره برداری بینک ریزش کرده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه تاکنون خسارت جانی و مالی در تاسیسات نفت و گاز گچساران در گستره جغرافیایی استان کهگیلویه و بویراحمد ، بوشهر، فارس وخوزستان گزارش نگردیده است.

جعفری دیزگانی ادامه داد: بر اثر زمین لرزه یکی از توربین‌ های تلمبه خانه گوره از سرویس خارج شده بود که نیروهای عملیاتی به سرویس بازگرداندن شد.

وی افزود: همه نیروهای شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران در آماده باش کامل هستند.

جعفری دیزگانی اظهار داشت: زمین لرزه خللی در روند تولید نفت ایجاد نکره کرده است.


آماده باش کازرون برای امدادرسانی

زلزله صبح امروز در مرکز استان فارس نیز محسوس بود و موجب ترس برخی از شهروندان شد؛ همچنین در کازرون واقع در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز، رئیس جمعیت هلال احمر کازرون علام کرد که با توجه به نزدیکی کانون زمین لرزه به این شهرستان ، نیروهای امدادی کازرون برای امدادرسانی احتمالی به هموطنان به حالت آماده باش درآمدند.

علی عرفان افزود:‌ بخش‌های خشت و کنارتخته از توابع کازرون، نزدیکترین نقاط استان فارس به کانون زمین لرزه بودند که هم‌اینک، نیروهای امدادی این بخش‌ها و دیگر مناطق کازرون در صورت نیاز به امدادرسانی به منطقه زلزله زده اعزام می‌شوند.
وی گفت:‌ بنا بر اعلام بخشداران خشت و کنارتخته، هیچ خسارتی ناشی از زمین لرزه در این بخش ها اعلام نشده است.

زلزله 5.9 ریشتری در گناوه؛ بندر ریگ هم حدود 8 ساعت بعد لرزید

اعلام آمادگی استان خوزستان برای امدادرسانی به بوشهر

اما در استان خوزستان، تمام شهرها زمین لرزه را احساس کردند و در شهرهای جنوبی خورستان بیشتر و مدت طولانی تری احساس شد.

با توجه به لرزشهای احساس شده در پی این زمین لرزه شهاب صدیقی مدیر کل مدیریت بحران استان خورستان به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی به سراسر استان اعلام آماده باش کرد.

استاندار خوزستان در تماس با استاندار بوشهر اعلام آمادگی کرد که در صورت نیاز، تیم های امدادی خوزستان به بوشهر اعزام خواهد شد.
بهبهان، امیدیه و هندیجان در استان خوزستان بیشترین لرزش رو احساس کردند. فرمانداران این شهرها اعلام کردند که تاکنون خسارتی گزارش نشده است.

آمادگی جمعیت هلال احمر لرستان برای امدادرسانی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان نیز از امادگی نیروهای امدادی این جمعیت برای اعزام به منطقه زلزله زده در صورت اعلام نیاز استان بوشهر خبر داد.

اختلال در واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه برطرف شد

مدیر نیروگاه سیکل‌ترکیبی گناوه گفت: زمین لرزه ۵.۹ ریشتری پیش از ظهر روز یکشنبه ایجاد اختلال در واحد بخار این نیروگاه را به دنبال داشت که با تلاش دست اندرکاران این مشکل در کمترین زمان ممکن برطرف شد.

ابوالفضل حسین‌آبادی افزود: پس از وقوع زلزله اختلالی در فن‌های خنک‌کننده واحد بخار نیروگاه پیش آمده بود که با اقدام فوری کارکنان این نیروگاه این مشکل بلافاصله برطرف شد و واحد بخار مجموعه هم اکنون در مدار تولید است.

در زمان حاضر ۲ واحد گازی و واحد بخار نیروگاه در مدار تولید هستند و خللی در امر تولید برق این نیروگاه ایجاد نشده‌است.

زلزله پنج میلیارد ریال به بارگاه بی بی حکیمه (س) خسارت زد

رییس اداره اوقاف و امورخیریه گچساران گفت: زلزله ۵.۹ ریشتری پیش از ظهر امروز به مرکزیت بندر گناوه در استان بوشهر پنج میلیارد ریال به زیرساخت های حرم بی بی حکیمه (س) در این شهرستان خسارت زده است.

ابراهیم قاسمی اظهار داشت: بر اثر سقوط سنگ و ریزش کوه،که در پی این زلزله رخ داد بخش هایی از پل ورودی به حرم بی بی حکیمه (س) ،قسمتی ازآشپزخانه، سقاخانه،پارکینگ کانکس های اسکان در حرم بی بی حکیمه (س) دچار خسارت شده است.

بیشترین آسیب‌های زلزله گناوه مربوط به بناهای قدیمی است

استاندار بوشهر گفت: بیشترین آسیب‌های زلزله ۵.۹ ریشتری گناوه به بناهای قدیمی و بافت فرسوده که استحکام لازم را نداشته‌اند وارد شده‌است که نیروهای ارزیاب در حال بررسی خسارت‌ها در منطقه هستند.

عبدالکریم گراوند در جریان بازدید از مناطق زلزله زده گناوه در جمع خبرنگاران رسانه‌ها اعلام کرد: استحکام ساختمان‌هایی که با نظارت بنیاد مسکن و مردم احداث شده‌است به اندازه ای بوده که مشکل جدی در زمان وقوع زلزله برای آنها به وجود نیامده‌است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر اکیپی از جمعیت هلال احمر، بنیاد مسکن و نماینده فرماندار در منطقه حضور دارند و تلاش می‌شود با برنامه ریزی صورت گرفته در زمینه تامین خسارت و حل مشکل اقدام شود.

گراوند ادامه داد: در ابتدای وقوع زلزله برخی مشکلات زیرساختی در حوزه برق و ارتباطات در شهرستان گناوه و دیلم ایجاد شده بود که با تلاش نیروها این مشکل برطرف و در زمان حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه روستاهای نزدیک کانون زلزله بیشتر دچار خسارت شده اند تاکید کرد: این حادثه تاکنون خسارت جانی نداشته است.

گراوند یادآور شد: ارزیابی‌های خسارت‌های ناشی از زلزله تا فرداد جمع بندی و اعلام می‌شود.

زلزله آسیبی به تاسیسات آبرسانی گناوه وارد نکرد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: زلزله صبح امروز آسیبی به تأسیسات آبرسانی شهری و روستایی گناوه وارد نکرده‎‌است و آبرسانی در منطقه به صورت پایدار ادامه دارد.

عبدالحمید حمزه‌پور روز یکشنبه با اشاره به آخرین وضعیت آبرسانی به مناطق زلزله زده گناوه به رسانه‌ها اعلام کرد: در این زمینه برای جلوگیری از هرگونه مشکل در تامین آب شرب، تیم‌های تعمیرات و نگهداری نیز در آماده باش هستند.

زلزله برق ۳۰۰ مشترک را در گناوه قطع کرد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری گناوه، ۳۰۰ مشترک برق در سه روستا دچار خاموشی شدند.

روابط عمومی وزارت نیرو روز یکشنبه به نقل از میثم جعفرزاده در ارتباط با وضعیت برق مناطق زلزله زده استان بوشهر، اعلام کرد: تخریب دیوار و پارگی سیم‌های برق سبب قطعی برق در سه روستا شده‌است.

وی تاکید کرد: رعایت نکات ایمنی برای برق‌دار کردن مناطقی که سیم دچار پارگی شده‌است، اهمیت بالایی دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو بیان کرد: واحدهای عملیاتی از پیش از ظهر امروز در پی وقوع زلزله در استان بوشهر در آماده باش کامل قرار دارند.

جفرزاده گفت: در بخش آبرسانی در مناطق زلزله‌زده مشکل خاصی وجود ندارد.

جایگاه‌های عرضه سوخت در گناوه و دیلم فعال است

رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر گفت: زلزله ۵.۹ ریشتری پیش از ظهر امروز آسیبی به جایگاه‌های عرضه سوخت در ناحیه دیلم و گناوه وارد نکرده و و عرضه سوخت در همه آنها پایدار است.

مهرداد بیوکی افزود: این شرکت برای تامین سوخت‌ مناطق زلزله‌زده استان بوشهر آمادگی کامل دارد و در این زمینه با توجه به ذخیره کافی جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

وی بیان کرد: در جریان زلزله امروز هیچ‌کدام از تاسیسات شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه بوشهر دچار خسارت نشده‌است.

تمهیدهای لازم برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان گناوه در شب اندیشیده شد

فرماندار گناوه گفت: تمهیدات و برنامه‌ریزی لازم برای اسکان اضطراری شبانه مردم در شهر و روستاهای زلزله زده این شهرستان اندیشیده شده‌است.

غلامرضا مهرجو افزود: باتوجه به شرایط کرونایی و پرهیز از تجمع، در صورتیکه پس لرزه‌ای در شب به وقوع پیوست از فضاهای ورزشی در شهر و روستا استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه به رغم شدت زمین لرزه خسارات شهرستان عمده و جزیی و بدون تلفات جانی بوده‌است، گفت: بیشتر خسارت‌های وارده به دیوارهای واحدهای مسکونی و بناهایی که قدمت طولانی داشتند و یا از استحکام لازم برخوردار نبودند وارد شده‌است.

فرماندار گناوه گفت: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته میزان خسارت‌ها در ۶ روستا و بین ۶ تا ۱۰ درصد است که بیشتر مربوط به دیوارها و ترک خوردگی سقف خانه‌ها بوده‌است.

وی افزود: روستاهای گمارون، تاجملکی، بهمنیاری غربی و شرقی، کلر، کمالی و شول بیشتر درگیر بودند که تیم‌های امداد و نجات و بازرسی در ساعات اولیه وقوع زلزله به این مناطق اعزام شدند.

فرماندار گناوه افزود: زلزله به زیرساخت های برق، آب، گاز و ارتباطات تلفن خسارتی وارد نکرده‌است و شهرستان مشکلی در این زمینه‌ها ندارد.

مهرجو ادامه داد: بمحض وقوع زمین لرزه در این شهرستان بلافاصله تمهیدات لازم در زمینه تشکیل ستاد مدیریت بحران اندیشیده و دستگاه‌های اجرایی و مرتبط فراخون شدند و تیم های ارزیابی مشخص و به مناطقی که نیاز بود اعزام شدند.

فرماندار گناوه گفت: متعاقب زمین لزره، ارزیابی میدانی برای خسارات وارده بصورت کارشناسی توسط نیروهای امداد و نجات هلال احمر و اکیپ های بنیاد مسکن شروع شده‌است.

وی اظهارکرد: آن دسته از واحدهایی که آسیب دیدند و ایمنی لازم نداشتند با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی در روستاها شناسایی شدند و مقرر شد تا قبل از شب چادر برای اسکان اضطراری در اختیار آنان قرار گیرد.

مهرجو افزود: در حوزه کمک های معیشتی به آسیب دیدگان نیز با درایت امام جمعه و کمک خیرین شهرستان، به آن مناطق ارسال خواهد شد.

فرماندارگناوه گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو مدیریت بحران شهرستان در حال آماده باش کامل هستند و امکانات و تجهیزات شهرستان آماده شده‌است و شهرستان‌های همجوار نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی از مردم خواست به شایعه‌هایی که در فضاهای مجازی منتشر می‌شود به هیچ وجه اعتنا نکنند.

صبح امروز زلزله‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در ۱۰ کیلومتری عمق زمین، شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر را لرزاند و این زلزله تا کنون ۲۵ پس‌لرزه به بزرگی ۲.۶ تا ۴.۴ ریستر داشته است.

این زمین لرزه باعث خساراتی به دیوارهای منازل مسکونی و مصدومیت ۴ نفر در روستاهای شهرستان گناوه و یک نفر در دیلم شد.

تصاویری از خسارات زمین لرزه گناوه را اینجا ببینید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ علیراد قسمت