آستان قدس رضوی پروژه مستندسازی تاریخ شفاهی دوره کرونا را آغاز کرده است


آستان قدس رضوی پروژه مستندسازی تاریخ شفاهی دوره کرونا را آغاز کرده است

مشهد- ایرنا- رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: پارسال برای نخستین بار در کشور این آستان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد پروژه مستندسازی و تاریخ شفاهی ایام کرونا را آغاز کرد.

به گزارش روز یکشنبه آستان قدس رضوی حجت‌الاسلام‌ سیدجلال حسینی افزود: مصاحبه هایی با کادر درمان و خانواده‌های شهدای سلامت ثبت و ضبط شده و در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: پارسال ۶۰۰ هزار برگ سند از اسناد مکتوب و غیر مکتوب به صورت انتقالی، اهدایی و خریداری به این مرکز افزوده شده که نسبت به سال ۹۸ رشد قابل توجهی داشته است.

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: کتابخانه دیجیتال این سازمان یکی از بخش‌هایی است که در سال ۹۹ به دلیل شرایط کرونایی و ضرورت ایجاد شده، رشد قابل توجهی داشت.

حسینی افزود: افزایش ۲۵ برابری امانت دیجیتال منابع چاپی، افزایش ۶ برابری دیجیتال‌سازی منابعی همچون نسخ خطی، چاپ سنگی و اسناد، رشد چهار برابری خدمات ارتباط با مشتری و افزایش ۲.۵ برابری ایجاد ایستگاه مطالعه نسخ خطی آستان قدس رضوی در مراکز مطالعاتی و پژوهشی سراسر کشور برخی از دستاوردهای کتابخانه دیجیتال در سال ۹۹ بوده است.

ثبت ۱۵ اثر موزه‌ای در فهرست ملی حافظه جهانی

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: خدمات موزه‌های این آستان نیز در سال کرونایی و در راستای شعار «موزه‌ها زنده‌اند»، قابل توجه بوده که به دلیل تولید محتوای ارزشمند مورد قدردانی شورای بین‌المللی موزه‌ها قرار گرفت و به عنوان موزۀ برتر معرفی شد.

حسینی ثبت ۱۵ اثر از آثار موجود در موزه آستان قدس رضوی در فهرست ملی حافظۀ جهانی را از دیگر دستاوردهای سال گذشته این سازمان دانست و افزود: ثبت ۲۰ اثر موزه‌ای دیگر در این فهرست طی سال ۱۴۰۰ در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: موزه‌های آستان قدس رضوی با بیش از یک میلیون بازدیدکننده در سال، در میان ۵۰ موزه پربازدید جهان قرار دارد که ارتقای این رتبه در سال جاری از برنامه های این سازمان است.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با ۱۰۶ هزار و ۶۴۱ متر مربع مساحت، ۳۰ میلیون منبع و آثار فرهنگی و همچنین هفت میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب حضوری و مجازی، یکی از بزرگترین نهادهای فرهنگی کشور و جهان اسلام است که دارای مزیت‌های رقابتی و رتبه‌های قابل توجه در حوزه‌های مختلف است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ از حالا دیگه من مردم تورو از پیشم بردن علیراد