فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی رو به افزایش است


فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی رو به افزایش است

بیرجند - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مراجعات به بیمارستان‌های خراسان جنوبی همچنان روند افزایشی دارد و از 2 روز گذشته موارد فوت ناشی از کرونا در این استان در حال افزایش است.

محمد دهقانی شامگاه یکشنبه در گفت و گوی تلویزیونی اظهار داشت: همانطور که در روزها و هفته‌های اخیر تاکید کردیم، آمار بستری بیماران تنفسی و کرونایی رو به افزایش است و به‌تدریج که بستری بیماران تنفسی و کرونا مثبت، زیاد شود آمار فوتی هم افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: از دیروز شاهد این موارد فوتی هستیم و نتیجه افزایش بستری در ۲ یا سه هفته اخیر است که اکنون خود را نشان می‌دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در پیک‌های قبلی هم به این صورت بوده که معمولا ۲ تا سه هفته بعد از افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها و بستری بیماران، آمار فوتی‌ها افزایش پیدا کرد و برای موج چهارم هم این وضعیت قابل پیش‌بینی بود و هشدار دادیم.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر همین امروز همه تصمیم بگیرند انواع پروتکل‌های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند، سه هفته بعد نتیجه آن را می‌بینیم یعنی تا ۲ یا سه هفته بعد کماکان شاهد موارد فوتی خواهیم بود.

دهقانی افزود: پیش‌بینی این است که فوتی‌های ما همانند کشور نسبت به موج سوم بیشتر خواهد بود و آمار بستری‌ در بیمارستان‌ها هم به‌شدت بیشتر است مگر اینکه اتفاقی بیفتد و محدودیت‌ها و پروتکل‌ها به درستی رعایت شود تا بتوان جلوی این روند افزایشی را تا سه هفته دیگر گرفت.

وی گفت: هرچه این کار با تاخیر انجام شود، کاهش موارد بستری و فوتی هم به تاخیر می‌افتد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از انجام ۱۶۸ آزمایش مولکولی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: با انجام این آزمایش‌ها ۶۸ بیمار مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی شناسایی شدند که ۲۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۴۸ بیمار به صورت سرپایی نمونه دادند.

وی اظهار داشت: از بیماران جدید شناسایی شده ۳۴ نفر مربوط به شهرستان بیرجند است.

دهقانی گفت: همچنین ۷۱۱ تست سریع تشخیص کرونا در شبانه‌روز گذشته برای افراد مشکوک به کرونا انجام شد که از این طریق هم ۱۹۷ مورد مثبت شناسایی شده و ۹۹ مورد مربوط به شهرستان بیرجند بوده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۶۵ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد آزمایش کرونا ۱۵۳ بیمار مثبت است و مبتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ۲۸ بیمار کرونایی در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند و حال عمومی پنج نفر مناسب نیست.

وی گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۶ مورد فوتی جدید داشتیم که سه مورد مربوط به بیرجند، یک مورد قاینات، یک مورد طبس و یک مورد زیرکوه است و آمار فوتی‌های بر اثر کرونا در استان به ۷۹۴ نفر رسید.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اوایل هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

خراسان جنوبی طی ۲ هفته اخیر جزو ۱۲ استان دارای شیب بسیار تند افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفت.

براساس آخرین رنگ‌بندی، چهار شهرستان استان شامل بیرجند، قاینات، فردوس و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های نهبندان، سرایان، بشرویه، درمیان، سربیشه و زیرکوه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان خوسف در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بستری‌های خانوادگی در بیمارستان‌های استان افزایش قابل توجه داشته و نشان‌دهنده گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی است.

آمار روزانه (۲۴ ساعت) مبتلایان کرونا در خراسان جنوبی پس از آذر ۹۹ و پشت سر گذاشتن موج سوم بیماری در این استان بار دیگر از فروردین امسال سه رقمی شد.

تعداد بیماران تنفسی که اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند، نسبت به اواخر اسفند سال گذشته سه برابر شده و بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها نیز بیش از ۶ برابر افزایش داشته است.

براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جامع از ۲۱ فروردین ماه جاری همزمان با سراسر کشور در شهرستان‌های استان خراسان جنوبی اجرا شد و ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند