زلزله گناوه تجربه موفق مدیریت بحران


زلزله گناوه تجربه موفق مدیریت بحران

گناوه - ایرنا - هرچند زمین لرزه 5.9 ریشتری روز یکشنبه در بندرگناوه از توابع استان بوشهر چنان مهیب بود که در استان های همجوار فارس، خوزستان و کهگیلویه بویراحمد نیز احساس شد اما حضور جهادی مسئولان برای کمک به آسیب دیدگان نگرانی مردم را به امید تبدیل کرده و تجربه ای موفق مدیریت بحران را نشان داد.

به گزارش ایرنا، از زمان وقوع زمین لرزه صبح روز یکشنبه مدیران استانی و شهرستانی در مناطق آسیب دیده حضور یافتند و از نزدیک به دلجویی آسیب دیدگان و ارزیابی خسارت های وارده پرداختند.

خسارات وارده زلزله ۵.۹ ریشتری در بندرگناوه که به رغم شدت آن جزیی بود اما مسئولان با جدیت هرچه تمام وارد عمل شدند و با حضور در میان مناطق و ساکنان آسیب دیده ، حس همدلی و صداقت خود را به همنوعان به عینه و بصوت عملی نشان دادند که از جنس و نوع مردم هستند .

حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های مدیریت بحران استان بوشهر و مسوولان شهرستانی موجب دلگرمی مدیران شهرستانی در کمک رسانی به مردم و برنامه ریزی لازم برای جبران خسارات وارده شد.

استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر در زمان حضور خود در شهرستان این اطمینان را دادند که در کمک به آسیب دیدگان و جبران خسارت‌های وارده از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

هرچند در ساعات نخست وقوع زمین لرزه برق ، اینترنت در شهرستان گناوه قطع شد و خدمات دهی به مردم با اختلال روبرو شد اما با اقدام به موقع مسوولان دستگاههای متولی مربوطه روند خدمات رسانی از سر گرفته شد.

اتخاذ تمهیدات و برنامه‌ریزی لازم برای اسکان اضطراری شبانه مردم در شهر و روستاهای زلزله زده این شهرستان و در صورتیکه پس لرزه‌ای در شب به وقوع پیوست از فضاهای ورزشی در شهر و روستا استفاده خواهد شد.

فرماندار گناوه گفت: همزمان با وقوع زلزله ، تیم‌های امداد و نجات و بازرسی در ساعات اولیه زلزله به مناطق درگیر اعزام شدند. .

غلامرضا مهرجو روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: همزمان با اعزام تیم های امداد و نجات به روستاهای آسیب دیده و فراخوانی اعضای مدیریت بحران شهرستان در فرمانداری با حضور مدیرکل بحران استانداری بوشهر نشستی اضطراری برگزار شد.

زلزله گناوه تجربه موفق مدیریت بحران

وی بیان کرد: در این نشست تصمیمات لازم جهت امداد رسانی و بررسی های اولیه خسارات اتخاذ شد و سپس بازرسان ارزیابی کننده به همراه مدیران استانی و شهرستان به مناطق آسیب دیده اعزام شدند.

وی اظهارکرد: استاندار بوشهر نیز عصر روز نخست وقوع زلزله در روستاهای آسیب دیده از زلزله حضور یافت و دستورات لازم برای کمک به آسیب دیدگان و منازل خسارت دیده صادر کرد.

فرماندار گناوه گفت: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته میزان خسارت‌ها در ۷ روستا بین ۶ تا ۱۰ درصد است که بیشتر آن مربوط به دیوارها و ترک خوردگی سقف خانه‌ها بوده ‌است.

وی افزود: بیشترین خسارت این زلزله مربوط به روستاهای گمارون، تاجملکی، بهمنیاری غربی و شرقی، کلر، کمالی و شول است.

فرماندار گناوه گفت: زلزله به زیرساخت های برق، آب، گاز و ارتباطات تلفن خسارتی وارد نکرد.

وی ادامه داد: در شب گذشته تعداد ۴۹ چادر برای اسکان اضطراری مردم روستاهایی که در نزدیکی کانون زلزله قرار داشتند پس از شناسایی توسط اکیپ های امدادی جمعیت هلال احمر و همکاری دهیاران توزیع شد.

مهرجو گفت: توزیع چادر در سطح شهر نیز در دستور کار قرار گرفت اما تا هنوز گزارشی مبنی اینکه شهروندان نیاز داشته باشد وصول نشده است.

فرماندار گناوه افزود: بمنظور ارزیابی خسارات وارده نشستی شب گذشته با مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر برگزار شد که در روز دوشنبه میزان آن جهت پرداخت تسهیلات جمع بندی و برآورد خواهد شد.

وی بیان کرد: قرار است دو تن از معاونان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت بررسی و ارزیابی و تصمیم گیری جهت نهایی شدن پرداخت خسارت های وارده زلزله به شهرستان گناوه عزیمت کنند.

حوالی گناوه در استان بوشهر ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه روز یکشنبه کانون زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر بود که پس لرزه های متعددی داشت و بسیاری از شهرهای استان های همجوار را هم به لرزه درآورد.

مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران عمق زمین لرزه را در ۱۰ کیلومتری زمین و مختصات کانون آن را در طول جغرافیایی ۵۰.۷۲ و عرض جغرافیایی ۲۹.۷۶ واقع در ۲۸ کیلومتری گناوه و ۹۱ کیلومتری بوشهراعلام کرد.

به گفته سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، این زمین لرزه تاکنون ۵ مصدوم داشته که چهار نفر در گناوه و یک نفر هم در دیلم آسیب دیده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت:خسارت‌های جزیی وارد آمده به زیرساخت‌های آب، برق، مخابرات و گاز در شهرستان گناوه ترمیم شده و در زمان حاضر هیچ یک از روستاها مشکلی در این زمینه ندارند و همه فعالیت‌ها به صورت عادی در حال انجام است.

جهانگیر دهقانی ادامه داد: نیروها و ماشین آلات بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده حضور دارند و در حال بررسی آخرین وضعیت آسیب دیدگی منازل مسکونی و کمک به زلزله زدگان هستند و در صورت نیاز سریع اقدام به آواربردای می‌کنند.

بیشترین آسیب‌های زلزله گناوه مربوط به بناهای قدیمی است

استاندار بوشهر گفت: بیشترین آسیب‌های زلزله ۵.۹ ریشتری گناوه به بناهای قدیمی و بافت فرسوده که استحکام لازم را نداشته‌اند وارد شده‌است که نیروهای ارزیاب در حال بررسی خسارت‌ها در منطقه هستند.

عبدالکریم گراوند در جریان بازدید از مناطق زلزله زده گناوه در جمع خبرنگاران رسانه‌ها اعلام کرد: استحکام ساختمان‌هایی که با نظارت بنیاد مسکن و مردم احداث شده‌ است به اندازه ای بوده که مشکل جدی در زمان وقوع زلزله برای آنها به وجود نیامده‌است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر اکیپی از جمعیت هلال احمر، بنیاد مسکن و نماینده فرماندار در منطقه حضور دارند و تلاش می‌شود با برنامه ریزی صورت گرفته در زمینه تامین خسارت و حل مشکل اقدام شود.

گراوند ادامه داد: در ابتدای وقوع زلزله برخی مشکلات زیرساختی در حوزه برق و ارتباطات در شهرستان گناوه و دیلم ایجاد شده بود که با تلاش نیروها این مشکل برطرف و در زمان حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه روستاهای نزدیک کانون زلزله بیشتر دچار خسارت شده اند تاکید کرد: این حادثه تاکنون خسارت جانی نداشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور