کودک دردسرساز در ساعات حساس وین/ چرا نتانیاهو به دنبال یک انفجار است؟


گاردین نوشت: جنگ افروز و جبّار منطقه نه بن سلمان است نه بشار اسد و نه سایر حکام، بلکه فقط و فقط بنیامین نتانیاهو است که با خیره سری هایش لقب مرد خطرناک را به خود اختصاص داده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، اقدامات خودسرانه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اقدامات تحریک آمیزش همزمان با برگزاری نشست وین و احتمال احیای برجام با بازگشت آمریکا به آن، باعث شده بسیاری از سران غربی و به خصوص رسانه‌ها حالا نتانیاهو را "مرد بد" خاورمیانه معرفی کنند.

چندی پیش بود که دولت آمریکا در اوج بحث ها در وین، به نتانیاهو هشدار داد که از اظهارات بی معنی و سخیف در مورد برجام و ایران دست بردارد. در همان زمان، اسرائیل اعلام کرد هیچ توجهی به نتیجه نشست وین ندارد و اقدامات خودسرانه خود را ادامه خواهد داد.

حالا رسانه‌ها بیش از پیش نسبت به حرکات نتانیاهو حساس شده و به آن واکنش نشان داده اند. بخشی از این رسانه‌ها مربوط به پایگاه‌های خبری صهیونیستی هم می‌شود که اتفاقا رابطه خوبی با نخست وزیر اسرائیل ندارند. روز قبل پایگاه خبری یدیعوت آحارونوت اقدامات خرابکارانه نتانیاهو ضد ایران را موجب به هم خوردن روابط آمریکا و اسرائیل دانست و نسبت به اقدامات نتانیاهو انتقاد کرد.

المانیتور: نتانیاهو کودکی دردسرساز است

همچنین پایگاه های خبری دیگر نیز منتقد رفتار نتانیاهو شده اند. المانیتور در تحلیلی اقدامات دیوانه وار نتانیاهو را حاصل به هم ریختگی در عرصه داخلی و بی نظمی در قلب دولت دانست و نوشت: "بحران کابینه در اسراییل، آشفتگی بی سابقه سیاسی را پدید آورده و اوضاع را پیچیده‌تر کرده است. دولت، چندان کارآیی ندارد و بنی گانتز وزیر دفاع، به ندرت با نتانیاهو حرف می‌زند و همزمان هم نتانیاهو گرفتار یک دادگاه است که به شدت در رسانه‌ها بازتاب می‌یابد. کابینه امنیتی اسراییل کمتر نشستی برگزار می‌کند و تصمیم‌ها در شرایطی عجیب و غریب و نامناسب گرفته می‌شود. بسیاری از اسراییلی‌ها نگرانند که کشور می‌تواند در هر لحظه خود را درگیر جنگی ببیند که خواهان آن نیست."

"کودک دردسرساز" در ساعات حساس وین/ چرا نتانیاهو به دنبال یک انفجار است؟

بن کاسپیت، نویسنده تحلیل ادامه می‌دهد: "به نظر می‌رسد که اسراییل، خود را همچون کودکی دردسرساز نشان می‌دهد که اعلام می‌کند به هیچ توافقی که با ایران حاصل شود، گردن نخواهد گذاشت و تلاش می‌کند با بکارگیری زور، بر گفتگوهای وین تاثیر گذارد."

المانیتور در نتیجه تحلیل خود می‌نویسد: "رخدادهای تازه نمی‌تواند ریزش دردناک راهبرد نتانیاهو در برابر ایران در همه جبهه‌ها را کمرنگ کند. هنگامی که او ترامپ را متقاعد کرد که آمریکا را از برجام بیرون بکشد، بر روی سه سناریوی ممکن حساب می‌کرد: نخست اینکه حکومت ایران زیر بار تحریم‌های شدیدتر، سرنگون می‌شود. دوم اینکه ایرانی‌ها کوتاه می‌آیند و به دوازده خواسته مایک پمپئو تن می‌دهند یا سومین سناریو هم اینکه ترامپ دستور حمله به زیرساخت‌های برنامه هسته‌ای ایران را می دهد.

هیچ یک از این سناریوها، به نتیجه نرسید. رئیس‌جمهور بایدن به کاخ سفید آمد و اکنون نتانیاهو می‌بیند که همه طرح‌ها و امیدواری‌هایش یکجا در شرف نابودی است. او در ناچاری، فشار نظامی اسراییل را تشدید می‌کند و تلاش دارد همان نفوذی را که بر گفتگوهای 2015 داشت، از گذر تهدید روند بین المللی که در وین شکل گرفته، به دست آورد."

گاردین: نتانیاهو مرد خطرناک است

به جز المانیتور، گاردین نیز در تحلیلی انتقادات تندی را به بنیامین نتانیاهو کرده است. نویسنده این تحلیل (سیمون تیسدال) تاکید دارد که جنگ افروز و جبّار منطقه نه بن سلمان است نه بشار اسد و نه سایر حکام، بلکه فقط و فقط بنیامین نتانیاهو است که با خیره سری هایش لقب "مرد خطرناک" را به خود اختصاص داده است.

نویسنده معتقد است اقدامات مخرب نتانیاهو علیه ایران، تهدید به جنگ، بمب گذاری‌ها و ترور دانشمندان هسته ای و حملات مختلف به تاسیسات هسته‌ای کشورمان همگی نشان می‌دهند که نتانیاهو لایق دریافت عنوان "مرد خطرناک" است.

گاردین در ادامه اوضاع داخلی اسرائیل را آشفته دانسته و معتقد است فشار داخلی بر نتانیاهو به حدی زیاد است و دولتش به حدی در لبه تیغ حرکت می‌کند که او حالا با ایجاد تنش با ایران می‌خواهد از بحران داخلی فرار کرده و به نوعی آن را به زمین دیگری بیندازد.

"کودک دردسرساز" در ساعات حساس وین/ چرا نتانیاهو به دنبال یک انفجار است؟

گاردین البته تاکید دارد که اقدام نتانیاهو علت دیگری هم دارد. او خوب می‌داند که اگر بین ایران و اسرائیل جنگی دربگیرد طرف غربی در کنار اسرائیل خواهد ایستاد و به این شکل، هرگونه توافقی با ایران از بین خواهد رفت. حالا او با شرارتش سعی دارد ایران را تحریک به پاسخ کند تا به هدفش برسد.

با این حال، همانطور که نویسنده می‌گوید به نظر می‌رسد در این زمینه حتی بین دو دوست قدیمی (آمریکا و اسرائیل) نیز توافقی وجود ندارد. اسرائیل اعلام کرده که در مقابل نتیجه نشست وین خواهد ایستاد و آمریکا نیز در مقابل اظهارات نتانیاهو و اسرائیل در مورد ساخت بمب اتم توسط ایران ایستاده و این اظهارات را غیر منطقی دانسته است.

منبع: خبر فوری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!