حفظ تعادل سالمندان با دم رباتیک


حفظ تعادل سالمندان با دم رباتیک

گروهی تحقیقاتی در ژاپن یک دم رباتیک مصنوعی ایجاد کرده است که هدف اصلی آن کمک به افراد مسن یا افراد معلول است تا تعادل خود را حفظ کنند، البته این دم می‌تواند اهداف مختلفی را نیز دنبال کند.

به نقل از ساینس، داشتن دم می‌تواند مزایای بی‌شماری خصوصا در مورد حفظ تعادل داشته باشد. موجوداتی با سرعت بالا مانند یوزپلنگ از دم خود برای حفظ تعادل و منحنی بدنی کارآمدتر استفاده می‌کنند. برخی از میمون‌ها نیز از آن به همان منظور البته به روش‌های کمی متفاوت استفاده می‌کنند.

جونیچی نابشیما، محقق این تحقیق گفت: «دم مانند آونگ، تعادل را حفظ می‌کند و این دستگاه رباتیک به کمر متصل می‌شود، وقتی کاربر بدن خود را به یک طرف متمایل کند، دم در جهت مخالف حرکت می‌کند.»

شایان ذکر است، این دستگاه یک متری که آرک (Arque) لقب گرفته، تقلید از دم حیواناتی مانند یوزپلنگ است که از دم خود برای هدایت و حفظ تعادل هنگام دویدن و بالارفتن از کوه استفاده می‌کنند. حتی اگر استفاده‌کنندگان این دستگاه مانند یوزپلنگ‌ها فعالیت نکنند، عملکرد دستگاه کاملا مشابه است.

دم رباتیک از چهار عضله مصنوعی و هوای فشرده برای حرکت در هشت محور استفاده می‌کند. در حال حاضر، هنوز در آزمایشگاه است، زیرا محققان روش‌هایی برای انعطاف‌پذیرتر، قابل اعتمادتر و مقاوم‌تر کردن آن را آزمایش می‌کنند.

در حالی که ژاپن با افزایش روزافزون جمعیت خود دست و پنجه نرم می کند، این کشور می‌خواهد به فعال و ایمن نگه داشتن سالمندان کمک کند. توسعه‌دهندگان همچنین می‌گویند علاوه بر به روز نگه‌داشتن سالمندان می‌توان از این ابزار در مصارف صنعتی به‌عنوان‌مثال برای ایجاد تعادل بین کارگران انبار که بارهای سنگین حمل می‌کنند، یا کاهش برخی از بارهای ستون فقرات آنان نیز استفاده کرد.

نابشیما گفت: «من فکر می‌کنم استفاده از این دم مصنوعی توسعه یافته در زندگی روزمره مطلوب باشد و موجب بهبود تعادل شود.»

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حقوق ورودی موبایل‌های بالای 600 دلار ابلاغ شد