نظارت دقیق بر توزیع اقلام اساسی در خراسان جنوبی ضرورت دارد


نظارت دقیق بر توزیع اقلام اساسی در خراسان جنوبی ضرورت دارد

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: کالای اساسی به میزان نیاز و براساس جمعیت در اختیار شهرستان‌های استان قرار می‌گیرد اما در برخی موارد همچنان کمبود گزارش می‌شود که فرمانداران باید نظارت دقیق و قوی بر شبکه توزیع این اقلام داشته باشند.

به گزارش ایرنا مشیرالحق عابدی روز دوشنبه در دومین نشست کمیسیون تنظیم بازار استان خراسان جنوبی افزود: تامین کالاهای اساسی در استان بدون مشکل در حال انجام است و کاهش نگرانی‌های مردم در این خصوص در اولویت مدیریت استان قرار دارد.

وی گفت: اقدامات شایسته‌ای توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای جذب و تامین اقلام اساسی در شهرستان‌های استان صورت گرفته است.

وی درباره مواردی که فرماندار نهبندان از طریق ارتباط تصویری در این نشست مطرح کرد، گفت: مشکلاتی که در زمینه تامین کالاهای اساسی در این شهرستان مطرح شد عمدتا به دلیل شرایط جغرافیایی، هم‌مرزی با افغانستان و همجواری با استان سیستان و بلوچستان است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید جلوی خروج اقلام اساسی توزیع شده در نهبندان گرفته شود اظهار داشت: در این زمینه فرماندار و مسوولان شهرستان اهتمام و نظارت ویژه داشته باشند.

وی گفت: امید است با همدلی که وجود دارد مشکلات موجود در زمینه تامین اقلام اساسی برطرف شود، گرچه بنا به گفته فرماندار نهبندان برخی افراد به صورت خانوادگی نسبت به دریافت روغن جامد که با کمبود مواجه هستیم اقدام می‌کنند لذا تمامی اقدامات حوزه اقتصادی باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

عابدی تصریح کرد: در توزیع اقلام اساسی استان هیچ گونه کمبودی نداشته و نداریم و امید است این ایام را نیز به خوبی پشت سر بگذاریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشنهاد راه‌اندازی سامانه آنلاین توزیع اقلام اساسی در شهرستان‌ها گفت: این طرح را می‌توان به عنوان پایلوت در شهرستان‌هایی مانند نهبندان اجرا کرد البته ابتدا در کمیته تخصصی موضوع بررسی و با استعلام از دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و سایر و بر اساس دستور مراجع ذیصلاح باید اقدام شود.

تامین آرد از دیگر مشکلاتی بود که فرماندار نهبندان بیان و اعلام شد در این زمینه اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان سهمیه مازاد در اختیار شهرستان‌هایی مانند زیرکوه، نهبندان و طبس قرار می‌دهد.

یکی دیگر از پیشنهادات فرماندار نهبندان در ارتباط با لحاظ کردن ۲۵ درصد ظرفیت مرغداری‌ها در حوزه تلفات و سایر موارد بود که در این زمینه معاون استاندار گفت: نمی‌توان این پیشنهاد را پذیرفت و باید ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید واحدهای مرغداری به کشتارگاه‌ها ارسال شود.

وی ادامه داد: میزان نهاده‌ای که در اختیار واحدهای مرغداری قرار می‌گیرد براساس ظرفیت تولید ۱۰۰ درصدی واحد است و در صورت این اقدام، درخصوص سهمیه نهاده واحد با مشکل مواجه می‌شویم لذا از لحاظ قانونی این پیشنهاد مصوب نمی‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: اخیرا ابلاغیه‌ای از وزارت جهاد کشاورزی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته که باید ماهانه ۱۳۰ تن گوشت مرغ در اختیار استان سیستان و بلوچستان قرار بگیرد.

وی افزود: از آنجایی که تصمیم نهایی در این زمینه برعهده ستاد تنظیم بازار استان قرار گرفت در تماس تلفنی که با مسوولان داشتیم با رقم پیشنهادی مخالفت شد زیرا در صورتی نیاز استان‌های مجاور را تامین خواهیم کرد که ابتدا نیاز استان تامین شده باشد.

عابدی تصریح کرد: میزان تولید و مصرف گوشت مرغ در ماه‌های مختلف، متفاوت است و به جوجه‌ریزی واحدها بستگی دارد لذا نمی‌توان قول داد که هر ماه ۱۳۰ تن مرغ به استان مجاور ارسال شود.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی نیز در این زمینه مخالفت خود را با رقم تعیین شده اعلام کرده است و امیدواریم این مقدار با پیگیری جهاد کشاورزی اصلاح شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: ۱۰ درصد ظرفیت تولید مرغداری‌ها در قالب تلفات و سایر موارد دیده شده که باید جهاد کشاورزی در این زمینه نیز سختگیری و نظارت لازم را داشته باشد.

وی گفت: با توجه به تاکیدی که همگی نسبت به حمایت از تولیدکننده داریم اما نباید اقدامات به گونه‌ای باشد که حمایت از تولیدکننده به خطر بیافتد.

کمبود دستگاه حمل و نقل برای محموله‌های گندم از استان‌های دیگر به خراسان جنوبی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد و عابدی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه فصل میوه و تره‌‍ بار است دستگاه‌های حمل و نقل از چابهار و فارس نسبت به دریافت محموله‌های گندم ارسالی به استان استقبال کمی دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: در این زمینه مکاتبه‌ای با اداره کل راه و شهرسازی استان برای تامین دستگاه‌های مورد نیاز انجام می‌دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس