قالب سازی و روش های آموزش آن


قالب سازی و روش های آموزش آن

خبرگزاری آریا- قالب سازی صنعتی پیشرفته است که شاخه های متعددی دارد. قالب سازی پلاستیک یکی از شاخه های بسیار پرکاربرد این صنعت است.

قالب سازی و روش های آموزش آن
خبرگزاری آریا- قالب سازی صنعتی پیشرفته است که شاخه های متعددی دارد. قالب سازی پلاستیک یکی از شاخه های بسیار پرکاربرد این صنعت است. امروزه به دلیل استفاده زیاد از پلاستیک، بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال روشی برای تولید سریع و به صرفه اند. به همین دلیل است که آموزش قالب سازی پلاستیک بسیار رایج شده است. اگر به این صنعت علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله حاضر را مطالعه نمایید.

آشنایی با صنعت قالب سازی

قالب سازی جدا از اینکه برای ساخت چه قطعه ای باشد، خود دنیایی بسیار متفاوت و حرفه ای است. برای یادگیری قالب سازی ابتدا باشد بدانید که قصد یادگیری چه نوع قالب سازی را دارید. همان‌طور که ذکر شد، قالب سازی انواع مختلفی دارد. از ساختن قالب های گچی برای سفال و سرامیک گرفته تا قالب های فلزی برای قالب گیری پلاستیک همگی جز رشته قالب سازی محسوب می شوند. در این مقاله ما قصد داریم در مورد قالب سازی صنعتی و چگونگی آموزش قالب سازی بپردازیم.

برای یادگیری قالب سازی افراد نیاز به ورود به رشته ریخته گری دارند. این در واقع اصلی ترین قسمت ساخت قالب است اما قسمت اولیه طراحی آن است که توسط طراحان صنعتی انجام می شود. این طراحان، با کمک نرم افزارهای مخصوص مانند نرم افزار IMOLD for SolidWorks می توانند طرح اولیه قالب را طراحی کرده و سپس بر روی جزییات آن کار کنند.

قالب سازی و روش های آموزش آن

چرا قالب سازی پلاستیک بسیار رایج شده است؟

قالب سازی حرفه ای صنعتی است که برای ساخت انواع قطعات فلزی یا پلاستیکی رونق بسیار دارد، اما از آنجایی که انسان امروزی از پلاستیک بسیار استفاده می کند، قالب سازی پلاستیک بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این قالب ها می توانند تمامی قطعات پلاستیکی را تولید کنند. هر آنچه شما در اطراف خود می بینید از درب نوشابه گرفته تا مهمترین قطعات پلاستیکی لپ تاپ ها و موبایل ها از پلاستیک ساخته شده اند؛ اما قطعا این تنها دلیل رونق صنعت قالب سازی پلاستیک نیست. سایر مزایای استفاده از این نوع قالب به شرح زیر است:

سرعت بالادامنه وسیع مواد مورد استفادهدقت بالاضایعات کمتر

آموزش قالب سازی را از کجا شروع کنیم؟

اگر علاقه‌مند به یادگیری قالب سازی صنعتی هستید، پیشنهاد می کنیم از یک متخصص طراحی بخواهید تا نرم افزار Solidworks را به شما آموزش دهد. این نرم افزار، مجموعه ای کاربردی برای رفع نیازهای طراحان این صنعت محسوب می شود؛ چرا که دارای فضایی با مزیت‌های زیر است:

واقعی، نرم افزار یاد شده دارای فضایی واقعی است که در صنعت عینیت دارد.دارای مطالبی ارزنده در مورد روش ساخت و مونتاژ قالب، دارای نکاتی در مورد محدودیت ها و طراحی بهینه.دارای قابلیت تصحیحتنوع، با این نرم افزار شما می توانید 15 فیلم آموزشی بلند را تماشا کرده و نکات متنوعی در مورد قالب سازی پلاستیک بیاموزید.

قالب سازی و روش های آموزش آن

در بخش مقدماتی نرم افزار Solidworks چه مطالبی برای آموزش قالب سازی وجود دارد؟

در بخش مقدماتی این نرم افزار با مفاهیم زیر آشنا خواهید شد:

مدل سازی ظرف پلاستیکیمدل سازی قاشقمدل سازی قالب یخ لیوانیقالب سازی سینیظرف وکیومبطری آبدرب شیشه ای کف پران

در بخش پیشرفته این نرم افزار نیز با مطالب کارآمد بسیاری آشنا خواهید شد. جدا از نرم افزار یاد شده برای آموزش قالب سازی پلاستیک، امروزه سایت ها و نرم افزارهای متنوع دیگری نیز وجود دارند که می توانند بسیار آموزنده باشند.

چند نوع قالب سازی وجود دارد؟

دنیای قالب سازی بسیار گسترده است اما در شاخه پلاستیک اغلب از روش قالب سازی تزریق پلاستیک استفاده می شود. با این حال برای آشنایی بیشتر شما، در این قسمت از مقاله به معرفی این روش و برخی از پرکاربردترین روش های قالب سازی اشاره می کنیم:

قالب سازی تزریق پلاستیک

در این روش، ابتدا مواد خام از قسمت قیف وارد دستگاه شده و بعد از ذوب شدن در قسمت محفظه، با فشار زیادی به سمت قالب تزریق می شوند. از آنجایی که قالب خنک است، این مواد مذاب سریع به شکل قالب درآمده و بعد از فرایند خنک شدن به بیرون پرتاب می شوند.

قالب سازی ریخته گری یا دایکاست

دایکست یا دایکاست یکی از روش های رایج برای ساخت قطعه است که با هدایت مواد مذاب به داخل قالب همراه است. از این روش می توان برای ساخت قطعات نازک با استحکام بالا استفاده کرد. مواد استفاده شده برای ساخت قطعه می تواند آلومینیوم، منیزیم، روی یا مس باشد.

قالب سازی اکستروژن

اکستروژن، یکی از روش های حجمی برای تغییر شکل مواد است. با این روش می توان ضخامت یا سطح مقطع را کاهش داد. درست است که از روش اکستروژن بیشتر در صنعت آلومینیوم استفاده می شود اما این تنها مختص آلومینیوم نبوده و می توان از آن در سایر صنایع نیز استفاده کرد.

قالب سازی و روش های آموزش آن

جمع بندی

قالب سازی پلاستیک یکی از رایج ترین روش های ساخت قطعات پلاستیکی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. علت توجه زیاد تولیدکنندگان قطعات پلاستیکی به این روش در سرعت بالا و به صرفه بودن آن است. از آنجاییکه تولید پلاستیک بسیار رایج شده است، بسیاری از افراد به دنبال آموزش قالب سازی اند. اگر به این صنعت علاقه دارید و به دنبال بهترین روش آموزش قالب سازی پلاستیک هستید، شما می توانید با نرم افزارهای مربوطه آشنا شده و با کمک آن ها قدم به قدم در دنیای قالب سازی گام بردارید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم سری به سایت ویژن مولد (visionmold.co) مراجعه نمایید. در این سایت، مقالاتی مرتبط با قالب سازی تزریق پلاستیک وجود دارد که می تواند برایتان مفید باشد.



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا