پنج روز پیش از برگزاری نشست استانبول برای صلح افغانستان و در حالی که موضع رسمی طالبان تاکنون عدم حضور در این نشست است، برخی منابع از حتمی بودن نمایندگان این گروه در نشست استانبول خبر می‌دهند.

منابع در فضای مجازی گفته‌اند این تصمیم در پی گفت‌وگوها بین نمایندگان ترکیه، قطر، پاکستان، آمریکا و طالبان اتخاذ شده است.

طالبان تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده است.

«حاجی دین محمد» معاون شورای عالی مصالحه افغانستان پیش از این گفته بود که نمایندگان سازمان ملل، آمریکا، ترکیه و قطر در دوحه مشغول رایزنی با طالبان هستند تا این گروه را برای حضور در نشست استانبول ترغیب کنند.

گفتنی است که پس از اعلام آمریکا مبنی بر تعویق پنج ماهه خروج نیروها از افغانستان، طالبان تاکید کرد که تا خروج کامل نیروهای خارجی، این گروه در هیچ نشستی که در آن درباره افغانستان تصمیم گرفته شود، شرکت نمی‌کند.

نشست استانبول قرار است 4 اردیبهشت ماه برگزار شود و به گفته منابع برای شرکت در این نشست از بیش از 20 کشور از جمله ایران و دیگر همسایگان افغانستان دعوت به عمل آمده است.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان پیش از این با تاکید بر استفاده از فرصت کنونی صلح گفته بود که روند صلح نباید به انحلال نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی این کشور منجر شود.