نگاه خشمناک به والدین موجب از بین رفتن اعمال حسنه می‌شود


نگاه خشمناک به والدین موجب از بین رفتن اعمال حسنه می‌شود

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی گفت: نگاه خشمناک کردن به والدین موجب نابودی اعمال حسنه خواهد شد حتی اگر والدین ظلمی را مرتکب شده باشند، فرزندان چنین حقی را ندارند که با والدین برخورد خشمناک داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی امروز هم‌زمان با ششمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله مباحث تفسیری سوره عنکبوت در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: سوره هشتم سوره عنکبوت توصیه قرآن کریم در خصوص برخورد مناسب با والدین است.

وی افزود: اگر والدین از فرزندان بخواهند مشرک شوند یا واجبات را کنار بگذارند در این موارد نباید به سخن آن‌ها گوش‌داده شود و اطاعت آن‌ها لازم نیست و به‌عبارت‌دیگر اطاعت از والدین مشروط است و محض نیست.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اطاعت از خداوند و اهل‌بیت(ع) لازم و واجب است و هیچ شرطی ندارد، اطاعت از کفار، مشرکان و منافقان ممنوع است و اطاعت از والدین تا زمانی که مخالف شریعت اسلام نباشد اطاعت مشروط است.
وی تأکید کرد: امام صادق(ع) در خصوص احسان به والدین می‌فرماید با والدین خوب حرف بزنید و اگر والدین چیزی احتیاج دارند این‌گونه نباشد که از شما بخواهند بلکه باید خودتان زودتر تهیه نمایید حتی اگر والدین مستغنی باشند.
رفیعی یادآور شد: امام رضا علیه‌السلام می‌فرماید خداوند سه فرمان صادر نموده که در کنار آن‌ها سه چیز دیگر را قرار داده است که نماز و زکات با همدیگر، شکر نعمات خداوند و شکر زحمات والدین با همدیگر و تقوای الهی و صله‌رحم با همدیگر ذکرشده است و انجام یکی از این موارد بدون انجام دیگری فایده‌ای نخواهد داشت.
وی اظهار تصریح کرد: نیکو سخن گفتن با والدین امری ضروری است و چه این والدین جوان باشند و چه پیر باشند فرقی ندارد و نباید به‌هیچ‌وجه تندی و بدرفتاری شود.
سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه افزود: هیچ‌گاه نباید فرزندان بر والدین خود منت بگذارند و کسانی‌که چنین کاری کنند مورد غضب خداوند قرار خواهند گرفت بلکه باید با تواضع و فروتنی مقابل والدین قرار گرفت و باید والدین مقابل چشمان فرزندان همانند سلطان باشند و نگاه فرزندان باید نسبت به والدین نگاه محبت‌آمیز و همراه با عطوفت باشد.
وی تأکید کرد: نگاه خشمناک بر چهره والدین موجب نابودی اعمال حسنه انسان خواهد شد حتی اگر والدین ظلمی را مرتکب شده باشند، فرزندان چنین حقی را ندارند که با والدین برخورد خشمناک داشته باشند.
رفیعی افزود: پرهیز از شماتت و سرزنش والدین امری ضروری است و نباید فرزندان از کوتاهی‌های اقتصادی والدین گله‌مند باشند و شماتت کنند.
وی خاطرنشان کرد: فرزندان باید از اعمالی که موجب نفرین دیگران علیه والدین بشود اجتناب کنند و کاری نکنند که مردم والدین را مورد نفرین قرار دهند.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: تشکر و قدردانی همیشگی از والدین، پرهیز از دشنام و ناسزاگویی به والدین، گذشت از خطای والدین، رفع نیازهای عاطفی والدین، مشورت در امورات زندگی با والدین، دعا و طلب مغفرت برای والدین، توجه به بستگان و اقوام والدین و… همگی از وظایفی است که بر عهده فرزندان است.
پایان پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403