پیش واکنش بازار سرمایه به اخبار منتشر شده نسبت به سایر بازار‌ها


کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از دلایل پیش واکنش بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی، تعداد افرادی است که در این بازار نقش آفرینی می‌کنند.

به گزارش سایت طلا،مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با این پرسش که چرا پیش واکنش بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی در مواجه با اخبار منتشره بیشتر است؟ اظهار کرد: به دلیل وجود مولفه‌هایی که در بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌های موازی وجود دارد، پیش واکنش این بازار نسبت به بازار‌های موازی در رابطه با اخبار منتشره بیشتر است. نکته مهم دیگر این است که در بازار سرمایه تعداد افرادی که در آن نقش آفرینی می‌کنند بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود که افراد با نوع فکر و رفتار و کنش‌های روانی بیشتری داخل بازار باشند.

این کارشناس بازار در ادامه افزود: نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد این موضوع است که در بازار سرمایه، سهام‌ها مطرح است و قیمت سهام نیز متفاوت است در نتیجه تمام افراد جامعه می‌توانند در آن نقش آفرینی کنند، اما در سایر بازار‌های موازی مانند بازار ملک یک دسته افراد خاص در آن نقش آفرینی می‌کنند.

او ادامه داد: در بازار مسکن یک واحد مسکن قیمت زیادی دارد و در نتیجه افرادی که می‌خواهند در این بازار نقش آفرینی کنند، تعداد محدودی هستند که مبالغ بیشتری را در دست دارند و عمدتا این افراد کسانی هستند که به راحتی اسیر جریانات و نوسانات نمی‌شوند؛ بنابر این به راحتی این بازار ریزش پیدا نمی‌کند.


پیش واکنش بازار سرمایه به اخبار منتشر شده نسبت به سایر بازار‌ها

میرزایی افزود: نکته مهم بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد بحث روانی است به طور کل از لحاظ روانی مردم دارایی که به صورت فیزیکی و قابل رویت باشد، مناسب‌تر و بهتر می‌دانند و به عنوان دارایی بیشتر آن را در نظر می‌گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: به هر حال بازار سرمایه به عنوان بازاری شناخته می‌شود که با ریسک همراه است این موضوع به عنوان عاملی دیگر مطرح می‌شود که روند بلند مدت نشان داده است بازار مسکن، نظام بانکی و ارز ریسک نداشته‌اند و در نتیجه مردم به طور خودآموز این موضوع را فرا می‌گیرند که قیمت ارز و مسکن هیچ گاه کاهش پیدا نکرده است و این بازار‌ها ریزش ندارند، اما درباره بازار سرمایه درست برعکس است و کوچک‌ترین اتفاق سبب می‌شود که مردم به طور سریع واکنش نشان دهند و بازار سرمایه از همه اخبار تاثیر می‌پذیرد.

او افزود: نکته بعدی که باید بیان شود این موضوع است که باید نقش آفرینی عمده را در بازار‌ها ببینید بازاری مانند بازار ارز، بازاری کاملا انحصاری است در واقع گروهی که در این بازار نقش آفرین هستند و عمده ارز دست‌ آنان است، خود دولت است و تعدادی فعالان بخش‌های خصوصی مانند پتروشیمی‌ها و اتاق بازرگانی و از این قبیل که تعدادشان به ۳۰ نفر نیز نخواهد رسید، تعداد محدودی است که یکدیگر را هم می‌شناسند و رفتار هیجانی بروز نمی‌دهند.

میرزایی گفت: به طور کل تعداد محدود افراد نقش آفرین در بازار‌های موازی سبب می‌شود که خیلی قیمت‌های این بازار‌ها نوسان نداشته باشد و نسبت به اخبار منتشر شده هیجانی رفتار نکنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چه میزان از وضعیت فعلی بازار پیش واکنش به اخباری است که در آینده در حوزه‌های مختلف مانند برجام و انتخابات منتشر خواهد شد؟ اظهار کرد: بازار سرمایه نسبت به این اخبار تاثیر می‌پذیرد و میزان تاثیر پذیری آن زیاد است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

میرزایی در پایان گفت: اما این موضوع مهم است که جرقه اول را معمولا نهاد‌های حقوقی انگشت شمار می‌زنند و دلیل این جرقه هم نوسان گیری است و خود این افراد می‌دانند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، به طور کل خود اخبار به خودی خود نمی‌تواند بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد، این اخبار با رفتار‌هایی که نهاد‌های حقوقی و افراد بزرگ بازار بروز می‌دهند، ترکیب می‌شود. در نتیجه وضعیت فعلی بازار خروجی این نوع رفتار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس