بهار ظهور به خشکسالی اخلاق و قحطی انسانیت پایان می‌دهد/ شروط بهره‌مندی از «رَبِیعِ الْأَنَامِ»


بهار ظهور به خشکسالی اخلاق و قحطی انسانیت پایان می‌دهد/ شروط بهره‌مندی از «رَبِیعِ الْأَنَامِ»

حجت‌الاسلام والمسلمین کارگر عصر ظهور طلیعه‌ای برای عصر رجعت است و بهار مهدوی به بهار علوی گره می‌خورد، گفت: بهار ظهور به زمستان غیبت که با خشکسالی اخلاق، دیانت و قحطی انسانیت همراه است، پایان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، از امام زمان(عج) در لسان روایات و ادیعه با عنوان «رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّام» یعنی بهار مردمان و خرمی روزگاران تعبیر می شود. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن بهار طبیعت و بررسی عواملی که باعث چنین تعبیری شده است با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح بخش دوم و پایانی آن تقدیم حضورتان می شود:

بخش نخست این گفتگو در نخستین روز از فروردین ماه مقارن با سومین روز از دهه مهدویت که با عنوان «بهار جان و جهان» نامگذاری شده بود، منتشر شد.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر درباره دامنه دربرگیری بهار وجود امام زمان(عج)، اظهار کرد: آنهایی که شیعه و پیرو آن وجود مقدس هستند از مواهب بیشتری برخوردار می شوند چنان که امروز و در عصر غیبت هم پیروان امام زمان(عج)، به طور خاص مورد توجه و عنایت حضرت(عج) قرار می گیرند البته باید توجه داشت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) موعود امت ها هستند و همه در عصر ظهور و قبل از آن خواهان ایشان هستند مگر دجالان و خائنان.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: از این رو، وجوه بهاری آن وجود مقدس(عج)، جهانی و همگانی است برای مثال وقتی از صلح و امنیت و عدالت و آرامش سخن می گوییم دامنه آن، جهانی و جمعی است. اگرچه امروز صلح و امنیت جهانی داعیه سازمان هایی مثل سازمان ملل است اما نوع واقعی آن فقط در عصر ظهور رخ می نمایاند. چنان که وقتی از رفاه، سلامتی و بهداشتی، آسایش و آرامش در دولت موعود سخن می گوییم یعنی همه جهان از آن بهره می برند و همه شاهد احسان و نیکوکاری کارگزاران امام زمان(عج) خواهند بود.

جامعه مدنظر قرآن با عصر ظهور در زمین پیاده می شود

وی تصریح کرد: این شرایط جهانی، رغبت و درخواست عمومی را نیز می خواهد و مردم هم راغب زندگی در پرتوی امامت حضرت حجت(عج) و از حکومت ایشان خشنود خواهند بود. عصر ظهور، درک بهشت این زمینی است و جامعه مدنظر قرآن با عصر ظهور در زمین پیاده می شود این همان مدینه فاضله ای است که فلاسفه از آن سخن گفته اند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر در ادامه بیان کرد: این جامعه، واحد و فراگیر است چنان که با ظهور و روی کار آمدن دولت موعود، بشریت سرنوشت واحد می یابد و باورها و ارزش های انسان ها واحد شده و رهبری واحد خواهند داشت و یک قانون در دنیا حاکم می شود و همه از نعمت های الهی به طور یکسان برخوردار می شوند چنان که همه از نعمت ها و مزایای بهار بهره می گیرند.

عصر ظهور طلیعه ای برای عصر رجعت است

این کارشناس مهدوی در پاسخ به اینکه آیا برای بهار دولت کریمه امام زمان(عج) پایانی وجود دارد یا خیر؟، بیان کرد: ظهور آغاز حیات است، عصر ظهور طلیعه ای برای عصر رجعت است و بهار مهدوی به بهار علوی گره می خورد. عصر ظهور آغاز حیاتی شیرین و دلچسب است و تنوع و دگرگونی فصل ها در آن زمان معنا ندارد، بهار همیشگی دارد و تحول رو به کمال است و انسان ها مرحله به مرحله کمال می یابند و شاهد تعالی فرهنگی و رشد ارزش ها و باورها و هنجارهای انسانی خواهیم بود لذا تحولات آن عصر دَوَرانی نیست بلکه رو به بالا است.

در عصر ظهور عمرها طولانی شده و بیماری ها و قحطی و خشکسالی از بین می رود و گنچ های پنهان زمین آشکار می شود و همه مخلوقات ثمر خواهند داشت و تبعیض و فساد رخت برمی بندد و انسان ها به لذت واقعی از زندگی معنوی و خردورزانه می رسند و ظلم و ستم ریشه کن می شود و جنگ و سلاحی برای جنگ وجود ندارد و رباخواری و سرقت و حرامخواری از بین می برد از این رو، عصر ظهور، عصر ملالت و خستگی نیست بلکه عصر شکوفایی و بالندگی و تکامل انسانی است.

عصر ظهور عصر عرفان و دستیابی به مقامات بالای عرفانی

حجت الاسلام والمسلمین کارگر در ادامه تاکید کرد: رکود و پوچی و بی تحرکی در عصر ظهور معنا ندارد بلکه انسان ها مدام در مسیر رو به رشد قرب در حرکت هستند از این رو، به عصر ظهور به عصر عرفان و دستیابی انسان ها به مقامات عرفانی و سیر و سلوک و تفقه و حکمت و اخلاق اسلامی تعبیر می شود البته همه اینها در زندگی معمولی و روزمره انسان ها رخ می دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره کیفیت بهره مندی از بهار وجود امام زمان(عج) در زمستان عصر غیبت، بیان کرد: عصر غیبت همچون زمستان، سرد و بی روح و همراه با گسترش بیماری های فکری، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی و ... است. همانطور که در زمستان طبیعت شاهد بی بار و برگی درختان و گیاهان هستیم در زمستان غیبت نیز با خشکسالی اخلاق، دیانت و قحطی انسانیت و روابط سالم و فرهنگ سالم و کمبود زندگی معنوی مواجه هستیم.

عصر غیبت، عصر فلاکت فرهنگی معنوی

وی اضافه کرد: عصر غیبت، دوران محرومیت عظمی و فلاکت فرهنگی معنوی است؛ دوران غیبت، عصر آخرالزمان شیطانی و همراه با سردی و مردگی است، از این رو، این دوران، عصر محرومیت های اساسی است. البته برخی به این زمستان عادت کرده و حتی درصدد حفظ آن هستند!! و عده ای معدود به محرومیت عظمی پی برده اند.

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: وجود مقدس امام زمان(عج) همچون خورشید پس ابر است و به طرق مختلف مواهبشان به ما می رسد.

وی درباره تکالیف منتظران برای عبور از زمستان غیبت و درک بهار ظهور، ابراز کرد: نخستین وظیفه، تمنای ظهور است، یعنی باید در عصر گرفتاری ها و مشکلات، آن وجود مقدس را طلب و برای آمدن شان استغاثه و دعا کنیم. از زمان غیبت امام زمان(عج) بهار انسانیت و ایمان و تقوا از بین رفته است! اگر درک درستی از این مسئله داشته باشیم آنگه شاید نه در همه لحظات و ساعات بلکه در بخشی به درد حسرت و محرومیت از وجود امام زمان(عج) می سوختیم چون این محرومیت یعنی منفور بودن ما در درگاه الهی چراکه انسان ها اعم از ظالمان و عموم مردم، سبب این غیبت شده اند.

حجت الاسلام کارگر افزود: عدم ظهور به دلیل عدم اعتماد خدا به همراهی انسان ها با امام(ع) است. بشر امروز در جاهلیت مدرن به سر می برد. دیگر وظیفه منتظران، تلاش برای بهره مندی از بهار وجود امام زمان(عج) به عنوان راهبر و هادی ما است. از این رو، باید اصل حرکت و تلاش بر مدار و محور ولایت حجت غایب(عج) را بر همه تلاش هایمان حاکم کنیم. شاخص و عیار و تراز همه امور ما باید امام زمان(عج) و مهدویت باشد. اما کی چنین کرده ایم؟! کی جامعه بشری حول وجود امام مهدی(عج) گشته و اطاعت کرده است. هر گاه امام مهدی(عج) محور همه امور حیات فردی و اجتماعی ما شدند می توان گفت به ظهور نزدیک شده ایم.

وی تاکید کرد: اصل سوم، مقاومت حداکثری و ایمان مضاعف در این دوران است، در دوران غیبت باید بیدار و قدرتمند باشیم یعنی همان قدر که برای مادیات تلاش می کنیم بیش از آن برای حفظ ایمان و دینداری مان در تلاش باشیم چون تلاش های عادی ما راه به جایی نمی برد از این رو، جامعه دینی ایمانی ما باید نشان دهد که در عمل چقدر به دیانت و معنویت و اخلاق و فقاهت و عدالت پایبند است؛ یعنی هئیتی ها و مسجدی ها و منتظران ما باید تجلی اخلاق مهدوی باشند.

حجت الاسلام کارگر در ادامه ابراز کرد: اصل چهارم، اصل آمادگی و استقبال است؛ همانطور که برای بهار با خانه تکانی، خرید لباس نو و ... آماده می شویم برای ظهور هم باید مستمرا آماده باشیم، آمادگی و چشم به راه بودن ما را به مسیر دگرگونی و رشد دائمی سوق می دهد از این رو، در برخی روایات، نوروز را روز ظهور معرفی کرده اند. اصل نهایی برای حرکت به سوی ظهور، الگوگیری است یعنی باید مهدویت نقشه راه و الهام بخش ما باشد تا حرکات جمعی و تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های فردی و اجتماعی ما متمرکز بر ظهور باشد تا امید را از آن جامعه موعود بگیریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید از احکام اصلی حیات ما زندگی با امام زمان(عج) باشد و این باور را به عصر ظهور متصل کنیم تا از این فلاکت و تاریکی رها به سلامت عبور کنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد