روش‌های تشخیص سنگ فیروزه اصل در ظروف فیروزه کوبی


ملاک و معیارهای مختلفی جهت تشخیص فیروزه اصل وجود دارد. محصولات فیروزه کوبی حامد کریمی نیز از مطرح‌ترین‌ها در صنایع دستی فیروزه کوبی اصفهان هستند، که دارا بودن شناسنامه برای تمامی محصولات فیروزه کوبی، دلیلی بر کیفیت و ظرافت ظروف تولیدیشان می‌باشد.

تشخیص فیروزه اصل در ظروف فیروزه کوبی برای کسانی که از دوستداران صنایع دستی هستند نکته حائز اهمیتی است. امروزه برخی از فروشندگان در ظروف فیروزه کوبی خود از فیروزه‌های غیراصل استفاده می‌کنند، که شاید بسیاری از افراد آنها را تشخیص ندهند. به همین دلیل در این نوشتار راه‌ها و روش‌های تشخیص فیروزه‌های اصل را بررسی می‌کنیم.

روش‌های تشخیص سنگ فیروزه اصل در ظروف فیروزه کوبی

سنگ فیروزه اصل در فیروزه‌کوبی

هنر فیروزه کوبی نیز مانند سایر هنرهای صنایع دستی ایران طرفداران خاص خود را دارد. در این هنر با استفاده از فیروزه و مس ظروف خاص و زیبایی مانند شکلات خوری فیروزه، آجیل خوری فیروزه کوبی، جام و گلدان فیروزه و بسیاری از محصولات دیگر خلق می‌کنند. شاید برای شما هم پیش آمده که در هنگام خرید محصولات فیروزه‌کوبی دچار مشکل شده و نتوانسته باشید سنگ فیروزه اصل را از میان نمونه‌های تقلبی آن تشخیص دهید.

ملاک و معیارهای مختلفی جهت تشخیص فیروزه اصل وجود دارد. محصولات فیروزه کوبی حامد کریمی نیز از مطرح‌ترین‌ها در صنایع دستی فیروزه کوبی اصفهان هستند، که دارا بودن شناسنامه برای تمامی محصولات فیروزه کوبی، دلیلی بر کیفیت و ظرافت ظروف تولیدیشان می‌باشد. این نکته نیز وجود دار که اصل بودن و یا غیر اصل بودن فیروزه‌‌‌ها در ظروف فیروزه‌کوبی می‌تواند تفاوتی در نرخ آنها نیز ایجاد کند، مثلا قیمت آجیل خوری فیروزه‌کوبی اصل با غیراصل آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

مشخصات سنگ‌های فیروزه اصل

سنگی که در ظروف فیروزه کوبی اصلی به کار می‌رود باید سنگ فیروزه اعلا و باکیفیتی باشد که از معادن نیشابور استخراج شده است. سنگ‌های فیروزه کرمان نیز از مرغوبیت خوبی برخوردار هستند، اما در این میان سنگ فیروزه نیشابور حرف اول را می‌زند. فروش ظروف فیروزه کوبی نامرغوب کم و بیش در بین فروشندگان این صنایع دستی رایج شده است. اگر مقداری از پلی استر روی کار را بتراشید و زیر کار مورد نظر شما خرابی داشته باشد، به معنای نامرغوب بودن سنگ به کار گرفته شده در این محصول است.

رنگ زیبای سنگ فیروزه بسیار متنوع است و شامل رنگ‌های آبی تیره تا سبز پر رنگ می‌باشد. این نکته مهم را در مورد رنگ فیروزه در هنگام خرید در نظر داشته باشید، که هرچه رنگ سبز سنگ فیروزه در آن بیشتر باشد آن فیروزه ارزش بیشتری دارد. رنگ سنگ ‌فیروزه اصل معمولاً مات است و اگر متوجه شدید سنگ‌ فیروزه بکار برده در ظرف منتخبی شما درخشندگی زیادی دارد به اصل بودن آن سنگ فیروزه شک کنید.

روش‌های تشخیص سنگ فیروزه اصل در ظروف فیروزه کوبی

راه‌های تشخیص فیروزه اصلی در فیروزه کوبی

در مورد سنگ‌های اصلی و تقلبی فیروزه اندکی سخن گفتیم، اما در نهایت باید روش‌هایی نیز یاد بگیریم تا ظروف فیروزه کوبی اصل را از تقلبی آن تشخیص دهیم که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

خراش بر روی سنگ با یک سوزن

یکی از راه‌های تشخیص سنگ فیروزه اصلی ایجاد خراش است. روی سطح سنگ فیروزه را با سوزن به آرامی خراشی ایجاد کنید. اگر خراش بر روی سنگ فیروزه ایجاد شد، آن سنگ از جنس پلاستیک بوده و فیروزه نیست. خراش ایجاد شده بر روی سنگ نشانه نامرغوب بودن آن سنگ است، چرا که سنگ اصلی خراش بر نمی‌دارد.

توجه به ظرافت در کار فیروزه کوبی

هرچه قرارگیری فیروزه در ظروف فیروزه‌کوبی با دقت و ظرافت بیشتری انجام شده باشد، ارزشمندتر و مرغوب‌تر بوده و نمادی بر اصیل بودن آن می‌باشد. به عنوان مثال هر چه تعداد سنگ‌هایی که در ظرف به کار رفته با نظم و ترتیب بیشتری کنار هم قرار گرفته باشند کیفیت آن بالاتر خواهد بود.

مقایسه سختی سنگ فیروزه با شیشه

سنگ‌های فیروزه سختی و مقاومت بیشتری نسبت به شیشه دارند و می‌توانند روی شیشه خراش ایجاد کنند. سعی کنید توسط سنگ فیروزه خراشی روی شیشه بیاندازید، اگر بر روی شیشه خراش ایجاد شد، نشان می‌دهد که سنگ فیروزه شما اصل می‌باشد.

روش‌های تشخیص سنگ فیروزه اصل در ظروف فیروزه کوبی

قرار دادن در برابر شعله آتش

یکی دیگر از راه‌های تشخیص سنگ فیروزه اصل از تقلبی قرار دادن آن در مقابل شعله آتش است. اگر سنگ فیروزه در مقابل آتش تغییری نکرد، یعنی فیروزه شما اصل است و اگر مقابل آتش تغییر رنگ داده یعنی سنگ فیروزه تقلبی بوده است.

استفاده از پلی استر

می توانید مقداری پلی استر را بر روی سنگ فیروزه‌ای که در ظروف فیروزه کوبی موجود است قرار دهید، اگر تغییری ایجاد نشد سنگ فیروزه اصل است. اما اگر سنگ بکار رفته در آن ظرف خراش گرفت و متوجه شدید که کیفیت کافی را ندارد، مطمئن باشید آن سنگ فیروزه اصل نیست.

قرار گرفتن در مقابل آفتاب

از دیگر روش‌های تشخیص سنگ فیروزه از سنگ‌های تقلبی و پلاستیک فشرده این است که آنها را دقایقی در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید. اگر سنگ مورد نظر شما در برابر نور خورشید تغییر رنگ پیدا نکرد، این اطمینان را داشته باشید که آن سنگ فیروزه اصل است، چرا که سنگ‌های فیروزه با نور آفتاب تغییر رنگ پیدا نمی‌کنند و رنگشان ثابت باقی می‌ماند. اما اگر از پلاستیک فشرده به جای فیروزه استفاده شود، با قرار گرفتن در مقابل آفتاب رنگ خود را از دست داده و بی‌رنگ می‌شود.

نویسنده: رپورتاژ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش