کارشناس زمین شناسی:گناوه‌ای‌ها نگران پس‌لرزه‌ها نباشند اما مراقبت کنند


کارشناس زمین شناسی:گناوه‌ای‌ها نگران پس‌لرزه‌ها نباشند اما مراقبت کنند

گناوه - ایرنا - در حالی پس از گذشت بیش از 2 شبانه روز از وقوع زمین لرزه 5.9 ریشتری در بندر گناوه، این منطقه همچنان بر اثر پس لرزه‌های شدید و ضعیف می‌لرزد و باعث سلب آرامش مردم شده‌است، اما کارشناس زمین شناسی معتقد است این وضعیت پس از هر زلزله طبیعی است و مردم نگران نباشند اما باید مراقب کنند.

به گزارش ایرنا، زمین در گناوه همچنان نا آرام است و وقوع مداوم پس‌لرزها بویژه در نیمه‌های شب باعث شده تا مردم همچنان در ترس و نگرانی شب را صبح کنند و آرامش و آسایش از آنان گرفته شده‌است و بازگشت به زندگی پیش از زلزله را انتظار می‌کشند.

وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری اگرچه خسارت زیادی بر این منطقه برجای نگذاشت اما بیش از ۱۱۵پس لرزه در ۲ رروز اخیر مایه دل نگرانی و واهمه مردم، ربودن خواب از چشم آنان در نیمه‌های شب ماه مبارک رمضان و کشاندن آنها به کوچه‌ها و خیابان‌ها انجامیده است.

از روز یکشنبه هفته جاری تاکنون بطور متوسط هر ۲۳ دقیقه یک پس لرزه در این منطقه رخ داده‌است.

آخرین پس لرزه با شدت ۴ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد روز سه شنبه بود که خواب را از چشمان مردم بندرگناوه گرفت و موجب دل نگرانی آنان شد.

براساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه در ساعت ۰۲:۰۲:۴۹ رخ داد.

مردم شهر و روستاهای گناوه اگرچه در اوایل بامداد سه شنبه آماده یک استراحت در شب بدون استرس ناشی از پس لرزه‌های متعدد بودند و زمین کمی درآرامش قرار داشت اما پس لرزه ۴ریشتری نشان داد که زمین همچنان ناآرام است و مردم درگیر زمین لرزه خواهند بود.

تداوم این پس‌لرزها ممکن است برای بناها و تاسیسات این شهرستان باتوجه به نوع بافت خاک و زمین گناوه خطرناک باشد.

کارشناس زمین شناسی دانشگاه شهیدبهشتی تهران گفت: تعدد پس لرزه‌های زلزله ۵.۹ ریشتری گناوه بعد از هر زلزله امری کامل طبیعی است و مردم نگران نباشند اما باید مراقبت کنند.

کرامت الله طاهری افزود: زلزله‌ای که شدت آن نزدیک ۶ ریشتر بوده می‌تواند پس لرزه‌هایی در مقیاس کمتر داشته باشد اما شدت پس لرزه‌ها به اندازه زلزله اصلی نمی‌شود.

وی ادامه داد: تداوم پس لرزه‌ها تا یک ماه کامل طبیعی است و در پاره‌ای مواقع حتی تا ۲ ماه هم پس لرزه‌ رخ می‌دهد.

طاهری افزود: پس لرزه‌ها کمک می‌کند که انرژی درون زمین تخلیه شود تا انباشت انرژی باعث گسیخته شدن لایه‌های درونی زمین و وقوع زلزله‌های بزرگتر در آینده نشود.

این کارشناس گفت: پس لرزه‌ها نقش موثری در تخلیه درون زمین دارد زیرا که انباشت انرژی باعث گسیخته شدن لایه‌های درونی زمین و وقوع زلزله‌های بزرگتر در آینده نشود.

وی گفت: تداوم پس لرزها تا زمانی که انرژی زمین کامل تخلیه نشده ادامه دارد و مثابه دیگ زودپزی است که زیر آنرا خاموش کرده‌ایم و بصورت تدریجی بخار داخل آن خارج می‌شود تا تمام شود.

طاهری افزود: رشته کوه زاگرس بیشتر حالت رسوبی از جمله تبخیری فراوانی دارد و سازندها در آن به نسبت به یک شکل تکرار شده‌است و نقش لاستیکی دارند که کمک می‌کنند تا اثرات زلزله کاهش یابد.

وی گفت: در طول دوره تحصیلی مناطق زیادی از ایران از اطراف تهران گرفته تا زنجان و نطنز و اصفهان و خور و بیابانک و جنوب را بازدید کرده‌ام و به زمین شناسی ایران آشنا هستم و باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته در یکهزار سال اخیر امکان وقوع زلزله با ۶ ریشتر بالاتر در شهرهایی نظیر گناوه و دیلم وجود ندارد.

کارشناس زمین شناسی در باره اینکه شهرستان‌های گناوه و دیلم به دلیل مجاورت با خلیج فارس مانع از بروز زلزله شدید ازجمله سونامی می‌شود، بیان کرد: نظر به اینکه بستر خلیج فارس فلات قاره ای است و اقیانوسی نیست و باتوجه به ارتفاع لایه‌های رسوبی بویژه رسوبات تبخیری از جمله گچ و نمک در منطقه که بعضی به ۱۵ کیلومتر نیز می رسد امکان بروز زلزله بویژه زمین لرزه شدید و سونامی کم است.

وی افزود: لایه‌های رسوبات تبخیری مثل لاستیک عمل می‌کنند و تا حد زیادی انرژی لرزه‌ای را جذب می‌کنند که مانع از رسیدن بخش اعظم نیروی زلزله به بالا و ایجاد خسارات شدید می‌شوند.

این کارشناس ادامه داد: هیچ شخص و نهاد و موسسه‌ای درجهان و تکنولوزی‌های پیشرفته نخواهد توانست زمان وقوع زلزله را پیش بینی کند و غیر ممکن است.

طاهری گفت: تنها اطلاعاتی که در این زمینه به دست آورده‌ام این است که احشام به دلیل حس بالایی که دارند درحال شکستگی امواج درونی زمین هنگام وقوع زلزله سروصدا می‌کنند.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت ۱۱:۱۱ روز یکشنبه در ۲۸ کیلومتری شهرستان گناوه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد که باعث قطعی برق، تلفن ثابت، اینترنت، تخریب دیوارهای خانه‌ها، ریزش کوه، شکستن شیشه‌ها و اثاثیه منازل مردم و مصدومیت ۶ نفر شد.

شدت این زلزله در استان های خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد و فارس نیز احساس شد.

هم اینک خدمات زیرساختی از جمله ، برق ، تلفن ثابت و اینترنت مناطق زلزله زده برقرار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت