چابهار یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور خواهد شد


چابهار یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور خواهد شد

چابهار - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی گفت: منطقه آزاد چابهار یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور خواهد شد و زیرساخت‌های آن در حال توسعه است.

به گزارش ایرنا محمد اسلامی شامگاه سه‌شنبه در بازدید از بندر شهید بهشتی چابهار در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بندر، راه‌آهن و فرودگاه چابهار در حال توسعه است و متعاقب آن ساخت شهر سکونتگاهی طراحی شده که امروز درحال ایجاد ساختار و کالبد شهر جدید «تیس» هستیم.

وی اضافه کرد: تیس یکی از شهرهای مدرن و فاخر کشور خواهد شد و در این راستا ساماندهی چابهار و مقابله با حاشیه‌نشینی در دستور کار قرار گرفته است.

«بزرگترین کار تاریخی برای رفع حاشیه‌نشینی طی سه سال اخیر اجرا شده است و این مهم به مشارکت مردم نیاز دارد»

وی ادامه داد: امیدواریم در سال ۱۴۰۰ پدیده سکونتگاه‌های غیررسمی و سازه‌های ناپایدار را جمع‌آوری کنیم تا مردم در خانه‌های مناسب زندگی کنند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه آهن چابهار به زاهدان بیان داشت: طرح راه‌آهن با وضعیت خوبی در حال انجام است اگرچه در وضعیت کرونایی با مشکلاتی مواجه شدیم اما به یاری خدا قبل از تمام شدن فرصتِ دولت دوازدهم دوبخش این طرح را افتتاح خواهیم کرد و باقیمانده آن تا پایان امسال و نهایتا ابتدای سال آینده انجام خواهد شد و مردم صدای سوت قطار چابهار را خواهند شنید.

وی در خصوص باند دوم جاده چابهار، نیکشهر، کنارک هم تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب، بخش‌های باقیمانده‌ای داشته که از مشهد مقدس تا چابهار است. این بخش‌ها تماما یا در دست مطالعه، اجرا و یا بهره‌برداری است و فکر می‌کنم در شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه اضافه کنیم چراکه بودجه عمرانی استان بیش از ۱۰ برابر شده و با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست.

اسلامی بیان داشت: در استان سیستان و بلوچستان یک تحول اساسی در بحث جاده‌ای رقم خواهد خورد.اسلامی بیان داشت: در استان سیستان و بلوچستان یک تحول اساسی در بحث جاده‌ای رقم خواهد خورد.

وی گفت: همین هفته طرح‌های راه‌های روستایی ۳۱ روستا را به ارزش پنج هزار میلیارد تومان به همه استانداران ابلاغ کردم که بتوانیم جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار را در اولویت نخست اجرا کنیم، اولیت فراگیر ما روستاهای بالای ۲۰ خانوار است که با تحقق این مهم، توسعه و محرومیت‌زدایی اتفاق خواهد افتاد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: بندر شهید بهشتی چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که نقش موثری در فعال کردن کریدور شمال - جنوب و همچنین در انتقال بارهای منطقه اقیانوس هند دارد.

وی افزود: دولت توسعه این بندر را با اراده‌ای که نشان داد به هشت و نیم میلیون تُن ظرفیت رسانده و نکته حایز اهمیت این است که ما در تعاملات و معاهدات بین‌مللیِ دوجانبه و چندجانبه‌ای که با کشورهای منطقه داشتیم شرایط را به گونه‌ای پیش می‌بریم که بتوانیم ظرفیت ترانزیت را از این بندر افزایش دهیم که مهمترین آن همکاری ایران، افغانستان و هندوستان است.

اسلامی تصریح کرد: مذاکره جدیدی برای یک تفاهم‌نامه چندجانبه‌ با ازبکستان، افغانستان، هندوستان آغاز کردیم که این هم نقش قابل توجه‌ای بر تبالات محور شمال جنوب خواهد داشت.

وی ادامه داد: بندر شهید بهشتی امروز مدرن‌ترین تجهیزات را دریافت کرده است و مجهز شده تا بتواند به صورت کاملا حرفه‌ای و متابق با استانداردهای بین‌المللی، خدمات بارگیری و تخلیه کشتی‌هارا انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در بحث توسعه روابط و تبادلات با کشور دوست و همسایه «پاکستان» چند گام اساسی را با همکاری وزارت امور خارجه دنبال کردیم که نخستین آن این بود که ما بعد از سال‌ها که فقط یک مرز رسمی داشتیم با عنایت همه مدیران توانستیم مرز دوم رسمی «ریمدان» را پارسال افتتاح کنیم.وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در بحث توسعه روابط و تبادلات با کشور دوست و همسایه «پاکستان» چند گام اساسی را با همکاری وزارت امور خارجه دنبال کردیم که نخستین آن این بود که ما بعد از سال‌ها که فقط یک مرز رسمی داشتیم با عنایت همه مدیران توانستیم مرز دوم رسمی «ریمدان» را پارسال افتتاح کنیم.

وی تصریح کرد: فردا هم با حضور وزیر کشور افغانستان سومین مرز رسمی «پیشین» را افتتاح خواهیم کرد و این مرزهای جدید کمک می‌کند تا با مصوبه جدید که از هیات دولت داریم برای تسهیل‌گری واردات کالا از پاکستان و همچنین بازارچه‌های مرزی که تفاهم‌نامه آن با حضور وزیر خارجه پاکستان که الان در ایران است و همچنین وزیر امور خارجه ایران و وزیر صنعت، معدن و تجارت این اسناد نهایی خواهد شد.

وی افزود: با این برنامه، تبادلات مرزی و رفت و آمدهای تجاری با کشور پاکستان به طور کلی متحول خواهد شد، یعنی هم اضافه کردن ۲ پایانه رسمی برای تبادلات و همچنین ۶ بازارچه رسمی که در سند ذکر شده مورد توافق قرار گرفته به علاوه مصوبه دولت که تسهیلات خاصی را در نظر گرفته کمک می‌کند که ما به سمت یک کار تجاری خوب حرکت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیل‌گری که در مصوبات وجود دارد تبادلات بین ایران و پاکستان را گسترش خواهد داد تا هر دو کشور بتوانند رفاه بیشتری برای مرزنشینان فراهم کنند.
اسلامی همچنین از چندین پروژه‌ در حال اجرای بندر شهید بهشتی از جمله پروژه سرمایه گذاری ساخت مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی (پتروشیمی) به روش BOT که با اعتبار ۸.۱۶۹ میلیارد ریال در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، فردا (چهارشنبه) اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ همزمان با سفر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به چابهار سومین گذرگاه رسمی مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان افتتاح می‌شود.

بر این اساس قرار است گذرگاه پیشین-مند در شهرستان راسک افتتاح شود.

اکنون تردد رسمی بین ایران و پاکستان از دو گذرگاه میرجاوه در شمال استان سیستان و بلوچستان و جالق در شرق این استان انجام می‌شود.

مرز پیشین جنوبی‌ترین گذرگاه استان سیستان و بلوچستان با پاکستان خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا