واشنگتن پست فاش کرد؛ پشت پرده همزمانی سفر وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل و حمله خرابکارانه به نظنز


مذاکرات هسته ای با ایران برای جو بایدن بسیار تعیین کننده است؛ موضوعی که باعث سردی روابط بین بایدن و اسرائیل، به عنوان متحد سنتی آمریکا شده است.

نواندیش: مذاکرات هسته ای با ایران برای جو بایدن بسیار تعیین کننده است؛ موضوعی که باعث سردی روابط بین بایدن و اسرائیل، به عنوان متحد سنتی آمریکا شده است.


به گزارش آریا سعادتمند از سرویس بین الملل نواندیش، واشنگتن پست در مورد چرایی حمله خرابکارانه به نطنز و همزمانی آن با سفر وزیر دفاع آمریکا به سرزمین های اشغالی نوشت: بایدن از زمان مبارزات انتخاباتی علاقه خود را به احیای توافق شکل گرفته در زمان اوباما برجام اعلام کرده بود. اما تا پیش از آغاز مذاکرات وین، مشخص نبود که سطح اختلافات تل‌آویو و واشنگتن تا چه حد است.

واشنگتن پست فاش کرد؛ پشت پرده همزمانی سفر وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل و "حمله خرابکارانه به نظنز"


حمله به تأسیسات هسته ای ایران که به اسرائیل نسبت داده می شود، اختلافات را افزایش داده است. این حمله که یک اقدام خرابکارانه آشکار پیش از دور دوم مذاکرات است، نتوانست ادامه مذاکرات را متوقف کند، اما این کار ممکن است مسئله روابط آمریکا و اسرائیل را برای بایدن شخصی تر کند، زیرا اعتبار وی به مذاکرات ایران گره خورده است.

به طور کلی، رئیس جمهور جدید نشان می‌دهد که تمایل کمتری نسبت به اسلاف خود برای نشان دادن نزدیکی با اسرائیل احساس می‌کند. به طور کلی دموکرات‌ها در سال‌های اخیر نسبت به دولت اسرائیل بیشتر بدبین شده‌اند، چرا که اساسا رهبران اسرائیل خود را با حزب جمهوری‌خواه هماهنگ تر می‌بینند، این موضوع یک تغییر قابل توجه در روابط 73 ساله بین دو کشور است.

این اختلال در تأسیسات هسته‌ای نطنز در حالی رخ داد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه از اسرائیل بازدید کرد. تحلیلگران معتقدند، اسرائیل پشت این حمله اخیر به نطنز بود و ظاهراً برای کارشکنی در گفتگوهای هسته‌ای وین و همچنین هشدار به آمریکایی‌ها دست به انجام این کار درست در روز حضور وزیر دفاع آمریکا در اسرائیل زده است.


کالیگ توماس، کارشناس حوزه خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکا (CNAS) گفت: چه کسی می داند پشت پرده این اقدام دقیقا چه چیزی بوده است، اما به هر حال انجام این اقدام خرابکارانه در صبح روز حضور وزیر دفاع آمریکا در اسرائیل دولت بایدن را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد.


اگرچه اسرائیل به طور رسمی حمله به تأسیسات هسته ای ایران را تأیید نکرده، ولی نتانیاهو مخالف سرسخت مذاکرات هسته ای است. در سوی مقابل آمریکایی‌ها نیز صراحتا هرگونه نقش آفرینی در این حمله را انکار کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»