واکنش علی اف به شلیک موشک اسکندر به شهر شوشا


واکنش علی اف به شلیک موشک اسکندر به شهر شوشا

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در تازه ترین واکنش به ابهامات شلیک موشک های اسکندر–ام ساخت روسیه به شهر آزاد شده شوشا در قره باغ ، پاسخ وزارت دفاع روسیه در این زمینه را قانع کننده ندانست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رییس جمهوری آذربایجان روز سه شنبه در گفت و گو با تلویزیون دولتی این کشور با اشاره به این که وزارت دفاع روسیه در پاسخ به نامه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در رابطه با کشف بقایای موشک های " اسکندر – ام " در شهر شوشا ، اعلام کرد که روسیه پرتاب موشک بالیستیکی را ثبت نکرده است ، گفت : در واقع این پاسخ کاملی به نامه طرف آذربایجانی نیست .

موسسه ملی مین زدایی جمهوری آذربایجان (Anama) مدتی پیش طی گزارشی در باره کشف بقایای موشک "اسکندر-ام "ساخت روسیه در اراضی شهر شوشا در قره باغ خبر داد و تصاویر منتشر شده نشان می دهد که این موشک هاعمل کرده و اجزای آن در مناطق اطراف محل انفجار پراکنده شده است.

علی اف تصریح کرد : سووال عمده ما از طرف روسیه این بود که موشک های " اسکندر - ام " که صادرات آن به دیگر کشورها ممنوع است ، چگونه در اختیار ارمنستان قرار گرفته است . برای انجام این کار دو راه وجود دارد: یا از طریق قاچاق و یا با نقض هنجارها و قوانین بین المللی .

رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به این که ارمنستان فقط می تواند نوع صادراتی این موشک، یعنی " اسکندر-ای " با برد 280 کیلومتر را دریافت کند و ارتش این کشور نمی تواند موشک های " اسکندر - ام " با برد 500 کیلومتری را در اختیار داشته باشد ، گفت : باید به سووالات ما در این زمینه پاسخ داده شود و منتظر پاسخ به سووالات خود هستیم .

علی اف با تاکید بر این که ما بسیاری از مسایل در این زمینه را برای خود روشن کرده ایم و می دانیم این موشک ها در چه زمان و با چه هدفی پرتاب شده است ، گفت : ارمنستان که این موشکها را به سمت ما شلیک کرده و نیز روسیه باید پاسخ رسمی به ما ارایه کنند .

رییس جمهوری آذربایجان افزود : این موشک ها یا به ارمنستان تحویل داده شده و یا بطور غیر قانونی از روسیه به این کشور منتقل شده است که پاسخی به این سووالات وجود ندارد و البته این وضعیت خوشایندی نیست.

علی اف با اشاره به این که روابط راهبردی میان جمهوری آذربایجان و روسیه وجود دارد و صلح بانان روسیه با موافقت دولت باکو در بخشی از سرزمینهای جمهوری آذربایجان در قره باغ از جمله در شهر خانکندی و در مناطق حومه آن مستقر شدند ، گفت : ما بر این باور داریم که این فرمت همکاری جدید موجب تقویت روابط ما خواهد شد و باید هم تقویت کند .

وی افزود : ولی کشف موشک های "اسکندر – ام " در شهر شوشا و تا به حال ارایه نشدن پاسخ کامل در این رابطه موجب تاسف و تعجب مردم و رهبری جمهوری آذربایجان شده است و امیدوار هستیم این موضوع روشن شود چرا که روابط میان شرکای راهبردی باید صمیمانه باشد .

رییس جمهوری آذربایجان همچنین با اشاره به این که رسانه های روسیه در باره کشف موشک های " اسکندر –ام " مزخرفات منتشر می کنند از جمله ادعاهای انتقال بقایای این موشک ها از سوی جمهوری اذربایجان و ترکیه از سوریه به شوشا را مطرح می کنند ، چنین ادعا ها را مردود دانست .

علی اف در بخشی از سخنان خود اظهار داشت ، در جریان جنگ قره باغ مقدار زیادی سلاح از روسیه به صورت قاچاق و حتی به طور غیر قانونی با هواپیماهای مسافربری به ارمنستان ارسال شده است و ما مدارک لازم برای اثبات آن در دست داریم .

رییس جمهوری آذربایجان در پایان سخنان خود اضافه کرد : ما خیلی چیزها را می دانیم و برخی موارد را در زمان و مکان مناسب بیان می کنیم و بنا بر این بر این باورم که همه شرکا باید صادقانه با ما رفتار کنند .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید