راه همراهی با مناجات‌های امام زمان(عج) در ماه رمضان/ میانبر رسیدن به مقام انتظار در ضیافت‌الله


راه همراهی با مناجات‌های امام زمان(عج) در ماه رمضان/ میانبر رسیدن به مقام انتظار در ضیافت‌الله

حجت الاسلام والمسلمین ادیب‌بهروز با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان راه رسیدن به مقام منتظر واقعی هموار است، گفت: اعمالی هستند که انجام آنها در ضیافت‌الله ارتباط محسوسی بین ما و امام زمان(عج) برقرار می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در آستانه ماه مبارک رمضان و به منظور بررسی راه هایی که منتظران با آنها برترین بهره ها را از ضیافت الله می برند با حجت الاسلام والمسلمین «محسن ادیب‌بهروز»، استاد حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام والمسلمین ادیب‌بهروز درباره راه های بهره مندی حداکثری منتظران از ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: پاسخ به این سوال از دو بخش تشکیل می شود، نخست توجه به معنای منتظر، منتظر یعنی انسانی که می کوشد اسباب ظهور امام زمان(عج) را در بُعد دنیایی فراهم کند چون ما انسان ها وظایفی داریم منتظر کسی است که در بخش وظایف تعیین شده الهی، اقداماتی انجام می دهد تا این اسباب فراهم می شود. بخش دوم این است که در ماه مبارک رمضان چه اقداماتی به ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) سرعت می بخشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: بنابر تصریح روایات معتبر که از معصوم(ع) به ما رسیده، در هدف غیبت و عوامل غیبت امام زمان(عج) عوامل متعددی مطرح شده است اما بر یک عامل بسیار تاکید و تصریح شده که اساسا فلسفه غیبت این است که منِ انسان در مسیر زندگی دستخوش تغییرات کمال‌زا شوم یعنی به گونه ای حرکت کنم که در من تغییرات شخصیتی به تناسب انتظار خدا و ولی او ایجاد شود، اگر این تغییرات فرد به فرد ایجاد نشود حضور حضرت حجت(عج) برای تحقق اهداف الهی‌شان لغو می شود.

خودسازی و جامعه سازی؛ میانبر رسیدن به ظهور

وی با اشاره به حدیثی از معصوم(ع) که بر خودسازی و جامعه سازی توسط منتظران تاکید دارد، ادامه داد: این حدیث هم در کتاب «الامامة و التبصرة من الحیرة» صفحه 131 و هم در «کَمالُ الدّین و تَمامُ النّعْمَة» آمده و تصریح دارد که ما غربال می شویم و مورد پالایش قرار می گیریم تا کاستی هایمان از بین برود. باید توجه داشت در جامعه نیز اگر من به عنوان یک فرد، ابتدا خود را بازسازی کنم و سپس به عنوان عضوی از جامعه این بازسازی را در جامعه رقم بزنم زمینه های ظهور امام زمان(عج) فراهم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ادیب‌بهروز با بیان اینکه آثار خطاهای ما موجب می شود که گرفتاری ها و ناگواری ها و بیماری های روحی و اخلاقی در درون جامعه بروز کند، ابراز کرد: اگر ما حساس شویم که به عنوان یک عضو در درون جامعه نه خود و نه نزدیکان و اطرافیانمان به آلودگی های اخلاقی مبتلا نشویم بسیاری از موانع ظهور برطرف می شود. باید توجه داشت آثار گناه فقط مربوط به فرد نمی شود مثل ویروس کرونا که وقتی یک شخص رعایت نکند ممکن است ده ها و صدها نفر بیمار و متضرر شوند! در اخلاق و آسیب های اخلاقی نیز این رویه صادق است.

این استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: وقتی شخصی بیماری اخلاقی دارد این بیماری و یا عواقب و آثار سوء آن به دیگران هم سرایت کرده و برای آنها مشکل ایجاد می کند حتی آثار گرفتاری های ناشی از گناهان فردی به دیگران هم سرایت می کند و اینطور نیست که مصون بمانند!

وی تاکید کرد: از این رو، منتظر ظهور امام مهدی(عج) کسی است که هم به صورت فردی و هم جمعی کاملاً روی خودسازی سرمایه گذاری می کند چنین منتظری از ماه مبارک رمضان استفاده های خاص دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ادیب‌بهروز با اشاره به قانون الهی اثربخشی برخی زمان ها و مکان ها، گفت: بنابر قانون الهی، برخی مکان ها معنادار هستند همانطور که برخی زمان ها چنین هستند یعنی یک عمل فردی یا اجتماعی در زمان یا مکان خاص، دارای آثاری کاملاٌ متفاوت می شود ... برای مثال در شهر قم عبادت ما به دلیل همجواری با حضرت فاطمه معصومه(س) دارای آثاری به مراتب متفاوت تر است با شهرهایی که چنین ویژگی ای را ندارند همچنین است آثار گناهی که در مشهد و قم و کربلا و ... مرتکب می شویم!

وی اضافه کرد: خداوند برای زمان هم این قانون را دارد، ماه مبارک رمضان ظرفی است که عنوان شهرالله یافته از این رو، هر عمل عبادی ما در آن اعم از انفاق، گره گشایی از دیگران و ... آثارش به دلیل وقوع در ماه ضیافت الهی، دارای آثاری کاملاً متفاوت است. ماه مبارک رمضان، نزد خدا محبوب است، روزهایش بهترین روزها، شب هایش بهترین شب ها و ساعاتش بهترین ساعات است. ما به عنوان منتظران ظهور اگر در این ماه خودسازی عادی داشته باشم دستاوردهایمان نیز معمولی خواهد بود.

نواقص اعمال در رمضان از بین می رود

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در ماه مبارک رمضان راه های رسیدن به مقام منتظر واقعی هموار است، باید از این فرصت برای جهش در آثار اعمال بهره بگیریم. بعضا سوال می شود چرا نمازی که می خوانیم آثار وعده داده شده را ندارد، باید توجه داشت قطعا نواقصی داشته که اثر لازم را ایجاد نکرده است و مهم آنکه در ماه مبارک رمضان نواقص اعمال از بین می رود و اعمال آثاری فزاینده می یابد برای همین دعاها در این ماه مستجاب می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: شخص منتظر اقداماتی را که روایات به او آموخته اند به کار می گیرد اعم از اینکه گناه نکند! چون گناه هر یک از ما ظهور را به تعویق می اندازد. در کنار پرهیز از گناهان، به ما توصیه شده برای فرج امام عصر(عج) دعا کنید وقتی در ماه مبارک رمضان درخواست ما اجابت می شود خوب است در کنار اقدامات فردی و اجتماعی، بر دعای فرج مداومت بیشتری داشته باشیم.

وعده علامه امینی(ره) به منتظران

وی در ادامه بیان کرد: هم خدای متعال و هم امام زمان(عج) برای ظهور برنامه دارند ما منتظران هم باید برنامه خود را داشته باشیم که یکی از مهمترین وجوه آن، دعا است. علامه امینی(ره) فرمودند: هر کس بعد از صلوات بگوید «وعجّل فرجَه»، او را در ثواب کتاب شریف «الغدیر» شریک می کنم! این اهمیت و تاثیر دعای فرج را اثبات می کند که بهترین زمان ها برای این دعا، ماه مبارک رمضان است.

حجت الاسلام والمسلمین ادیب‌بهروز با بیان اینکه در ماه مبارک ادعیه متعددی وارد شده است، گفت: اما در ارتباط با فرج، می توان دو دعا را توصیه کرد. امام سجاد(ع) از طریق ابوحمزه ثمالی مناجاتی معروف به «ابوحمزه ثمالی» را انشاء کرده اند؛ باید توجه داشت همه ائمه معصومین(ع) مشترکاتی دارند این مشترکات را حضرت حجت(عج) نیز دارند اگر نیمه شب و سحرها این مناجات را ولو فراز به فراز بخوانیم با مناجات های امام مهدی(عج) همسو خواهیم شد.

وی تاکید کرد: امام زمان(عج) ما را به دعای عهد و زیارت آل یاسین سفارش کرده اند، دعای عهد بواسطه ماه رمضان آثار بیشتر و با ظهور ارتباط دارد، همچنین است زیارت آل یاسین و نیز دعای استغاثه به حضرت حجت(عج). انجام این اعمال در ماه مبارک رمضان ارتباط محسوسی بین ما و امام زمان(عج) برقرار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ادیب‌بهروز در پایان خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان به عنوان بهار قرآن که بسیار بر تلاوت قرآن و انس با قرآن سفارش شده خوب است به هر میزان از آیات وحی را می خوانیم به محضر امام عصر(عج) هدیه و اینچنین بین قرآن صامت و قرآن ناطق ارتباط برقرار کنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403