موج چهارم کرونا گردنه نفس گیر لرستان


موج چهارم کرونا گردنه نفس گیر لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - پیک چهارم کرونا بی رحم تر از موج های قبلی گریبان مبتلایان به کووید 19 را گرفته و روز به روز بر تعداد قربانیان و خانواده های داغدار لرستان افزوده می‌شود.

به گزارش ایرنا، برخلاف توصیه‌ها و اخطارهای متخصصان و مسوولان بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از عادی انگاری‌ها موج چهارم کرونا سهمگین‌تر از موج های قبلی از راه رسیده است و بر پیکره مبتلایان و کادر بهداشت و درمان ضربات سنگینی را وارد می‌کند.

اگرچه روزها قبل از فرا رسیدن پیک چهارم کرونا تاکیدات و اخطارهای بسیاری بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دوری از دورهمی ها و مهمانی ها و مراسم ها از طرف صاحب نظران اعلام شد اما متاسفانه در پس پرده عادی انگاری ها گوشی برای شنیدن این توصیه ها وجود نداشت و برگزاری مراسم ها و مهمانی ها اتش شیوع ویروس کرونا را شعله ور تر کرد تا اینکه اکنون روزانه شمار زیادی از مبتلایان قربانی تهاجم بی رحمانه این ویروس می شوند.

روند ابتلا به کرونا روز به روز در حال افزایش و با شتاب قابل ملاحظه ای ظرفیت بیمارستان ها در حال تکمیل شدن است و حجم کار کادر بهداشت و درمان نیز با همان سرعت در حال افزایش است.

هم اکنون استان لرستان نیز به دلیل همجواری با استان خوزستان و بی توجهی برخی بر پروتکل های بهداشتی شرایط سختی را سپری می کند و روز به روز بر تعداد مبتلایان افزوده می.شود و این بحران در حالی پشت سر گذاشته می شود که در هفته جاری فوت ۱۴ نفر در یک شبانه روز نیز در این استان تجربه شد.

واکسیناسیون کادر درمان لرستان در حال کامل شدن است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: واکسیناسیون کارکنان بخش بهداشت و درمان خط اول در تماس با بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در حال کامل شدن است.

دکتر " مریم کوشکی" بیان کرد: در این سند واکسیناسیون حداقل ۷۰ درصد اولویت های تعیین شده در فاز دوم طی سه ماهه ی اول و دوم پیش رو و واکسیناسیون حدود ۵۰ درصد اولویت های تعیین شده در فاز سوم طی سه ماهه سوم مد نظراست.

وی اظهار داشت: فاز اول شامل کارکنان بخش بهداشت و درمان خط اول در تماس با بیماران، نظام پزشکی، بیماران خاص و سرطانی، مراکز نگهداری سالمندان، جانبازان و معلولان، کارکنان تغسیل متوفیان کرونایی و پاکبان های در ارتباط با زباله های عفونی بیمارستان است.

دکتر کوشکی با بیان اینکه فاز دوم واکسیناسیون شامل افراد دارای بیماری زمینه ای بین ۱۶ تا ۶۴ سال و همچنین گروه سنی بالاتر از ۶۰ سال است، ادامه داد: فاز سوم واکسیناسیون نیز شامل ساکنین در زندان ها و مراکز تادیب، پرسنل پلیس، نظامیان و سربازان پادگان ها، گرمخانه ها، کمپ های معتادین و مهاجرین، پرسنل بانک ها، حمل و نقل عمومی، آموزش و پرورش، پرسنل تولید و توزیع مواد سوختی و خدمات شهری است.

وی بیان کرد: اطلاع رسانی و تهیه ی برنامه های خبری و آموزشی در خصوص روند برنامه ی واکسیناسیون از طریق سازمان صداوسیما، اطلاع رسانی عمومی از طریق سامانه های پیام کوتاه و پشتیبانی مناطق دور دست برای بهره مندی از اینترنت جهت ثبت اطلاعات واکسیناسیون در سامانه سلامت توسط شرکت مخابرات، پخش برنامه های خبری و آموزشی از طریق شبکه شاد از طریق اداره کل آموزش و پرورش استان و همچنین مجوز تردد ماشین های حمل واکسن معاونت بهداشت به شهرستانها و استان همدان به منظور دریافت واکسن توسط استانداری لرستان و نیروی انتظامی مهم ترین مصوبات اولین جلسه ی کمیته ی استانی سندملی واکسیناسیون کرونا بودند.

کوشکی گفت: تا کنون بیش از ۱۹ هزار دوز واکسن کرونا وارد لرستان شده است.

۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد بستری است

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هم اکنون ۲۰۰ بیمار کووید در بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد بستری هستند و این بیمارستان هنوز یک بیمار فوتی کووید ۱۹ در پیک چهارم نداشته است.

دکتر" محمدرضا نیکبخت" اعلام کرد: راه اندازی درمانگاه های سرپایی در استان مطلوب بوده است و در اسرع وقت بیماران کرونایی از نظر نیاز به بستری تهیه دارو و درمان به موقع تعیین تکلیف می شود.

وی اظهار داشت: راه اندازی مراکز ۱۶ ساعته و حضور پزشک دوم برای شیفت عصر برای تعیین تکلیف بیماران کووید ۱۹ تاثیر گذار است و راه اندازی ۱۴ دستگاه اکسیژن ساز از قبل باعث شد که در پیک چهارم با مشکل خاصی روبرو نشویم.
دکتر نیکبخت ادامه داد: نحوه ی مراقبت از بیماران کووید ۱۹ تامین به موقع دارو و اکسیژن وجود پزشک متخصص مقیمی و حضور به موقع کادر درمان بالای سر بیمار جدی گرفتن کرونا و بررسی وضعیت بیمار باعث شده است که میزان مرگ و میرها کاهش یابد به گونه ای که تلاش همه قابل ستایش است و باید دیگران از تجربیات تیم درمانی بیمارستان شهدای عشایر استفاده نمایند.
وی بیان کرد: روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و امیدوارم با تلاش همکاران و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، بتوانیم از این مرحله هم بگذریم و پیک چهارم را به خوبی پشت سر بگذاریم.

۱۰ هزار و ۵۲۰ دوز واکسن جدید کرونا وارد لرستان شد

رییس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: محموله ۱۰ هزار و ۵۲۰ دوز واکسن کرونا با نام تجاری "آسترازنکا" به تازگی وارد استان شد.

حمید مخیری" اعلام کرد: این تعداد واکسن در ۲ دوز بوده و برای همین تعداد نفر کادر درمان و گروه های اولویت دار استان تزریق می شود.

وی با بیان اینکه کادر بهداشت و درمان و جانبازان بین ۵۰ تا ۷۰ درصد گروه هدف تزریق این واکسن هستند اظهار داشت: واکسن آسترازنکا محصول کشور کره است و در ۲ دوز به فاصله ۹۰ روز تزریق می شود.

مخیری اضافه کرد: افرادی که دوز اول واکسن را دریافت می کنند احتمال ابتلا به کرونا تا زمان تزریق دوز دوم را دارند بنابراین باید تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: با احتساب این محموله از واکسن تا کنون بیش از ۱۹ هزار دوز واکسن کرونا وارد لرستان شده است.

حدود ۲۰ هزار لرستانی امسال به کرونا مبتلا شدند

استاندار لرستان گفت: بیش از ۷۰ هزار نفر از شهروندان این استان از ابتدای شیوع کرونا تا پایان سال گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند در حالیکه امسال حدود ۲۰ هزار مبتلای جدید شناسایی شده است.

سیدموسی خادمی افزود: کشور همچنان در روند صعودی ابتلا به کرونا قرار دارد و در لرستان نیز آمار ابتلا، بستری و فوت بر اثر بیماری به شدت در حال افزایش است.

وی اظهار داشت: تعداد بستری و مرگ بر اثر کرونا در استان نسبت به اسفند گذشته پنج برابر شده و این روند در حال افزایش است.

استاندار لرستان تصریح کرد: در این شرایط تنها راه مهار بیماری و کنترل آن رعایت نکات بهداشتی، پرهیز از هرگونه مسافرت، تردد، تجمعات و دورهمی های غیر ضروری است.

خادمی گفت: در جلسه امروز نیز واکسینه کردن تعداد بیشتری از مردم در بهار و تابستان امسال با استفاده از واکسن های وارداتی و واکسن های تولید داخل مورد بحث قرار گرفت.

وی همچنین یادآور شد: تاکنون حدود هشت هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کرونا به لرستان وارد و تزریق آنها انجام شده است.

استاندار لرستان بیان کرد: در شرایط کنونی تمام شهرستان های استان به لحاظ رنگ بندی کرونا در شرایط قرمز قرار دارند و وضعیت ۲ شهرستان بروجرد و ازنا بسیار خطرناک است.

وضعیت کرونا در لرستان نامطلوب و خطرناک است

استاندار لرستان گفت: وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان نامطلوب و خطرناک است و از هر۱۰۰ نمونه تستی که گرفته می‌شود ۵۰ مورد آن مثبت است.

خادمی اظهار داشت: متاسفانه وضعیت استان از نظر بیماری کرونا اصلاً مناسب نیست و درصد ابتلا به بیماری خیلی بالا است.

وی ادامه داد: با توجه به معیاری که در روزهای اخیر در کشور وجود دارد، حدود ۱۰ درصد بستری شدگان با شرایط سخت مواجه می شوند و احتمال مرگ آنها بالا می رود لذا ممکن است در روزهای آتی آمار مرگ و میر افزایش یابد.

استاندار لرستان افزود: تنها راهی که به نظر می رسد؛رعایت فاصله اجتماعی و اجرای دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم و عدم حضور در اجتماعات است.

خادمی با تقدیر از همکاری بازار و اصناف در تعطیلی مشاغل سطح ۲،۳،۴ در شرایط فعلی بیان کرد: ما حرفی پنهان از مردم نداریم و پیش بینی وضعیت استان در ایام پیش رو بسیار نامطلوب و خطرناک است و از مردم می خواهم با جدی گرفتن تعطیلی اصناف و بازار و عدم مراجعه حضوری و خرید های غیر ضروری از مراجعه به دوایر دولتی، بانک ها همکاری لازم را مانند گذشته داشته باشند.

استاندار لرستان با تقدیر از اصناف و بازار که همکاری می کنند از سایر صنوف غیر ضروری خواست تا مطابق مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا تعطیلی را جدی گرفته و رعایت کنند.

خادمی در خصوص فعالیت ادارات گفت: ادارات استان در حال حاضر در شرایط قرمز با حداکثر یک سوم کارکنان در حال خدمت رسانی هستند و علی رغم پیگیری موضوع برای تعطیلی کامل ،به خاطر شرایط اضطراری نمی‌توان ادارات را تعطیل کرد.

وی افزود: در عین حال از مردم می‌خواهم به خاطر شرایط موجود و اینکه ادارات در این ایام بطور کامل نمی توانند پاسخگوی ارباب رجوع باشند، کارهای اداری خود را چند روزی به تعویق بیاندازند و در صورت اضطرار به صورت غیر حضوری از طریق فضای مجازی یا تلفنی اقدام کنند و مدیران دستگاه‌های مختلف موظفند شرایط لازم را برای بهره‌مندی غیرحضوری مردم فراهم کنند.

یک هزار و ۳۷ بیمار جدید کووید ۱۹ در لرستان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: شمار مبتلایان به کرونا در این استان با شناسایی یکهزار و ۳۷ بیمار جدید طی شبانه روز گذشته به ۹۶ هزار و ۵۳۸ نفر رسید.

دکتر " کوشکی" اعلام کرد: همچنین ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در استان جان باختند و شمار قربانیان این ویروس به یکهزار و ۵۵۳ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۳۰۵ هزار و ۹۶ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه ارسال شده که از این مجموع، ۳۰۱ هزار و ۸۶۶ مورد پاسخ داده شده و ۲۰۵ هزار و ۳۲۲ نمونه آن منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در حال حاضر یک هزار و ۲۴۳ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

کوشکی ادامه داد: هم اکنون تمامی شهرهای لرستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا