این سوسک‌های مشکل ساز


این سوسک‌های مشکل ساز

آفت های چوبخوار، شامل دو نوع سوسک، معضل جدید نخلستانها هستند که درختان نخل را از درون خورده و به مرگ می رساند...

احمد سبحانی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در این باره به ایسنا گفت: خسارت این آفات هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم است. چون وقتی تنه یک درخت ضعیف شد، ثمر کمتری تولید می‌کند و میوه آن سایز کوچکتری دارد و از نظر کیفی و کمی آسیب می بیند و خسارت دیگر منجر به افتادن نخل خواهد شد که بین ۶ تا ۷ سال طول می‌کشد تا درخت دیگری به مرحله ثمر دهی برسد و ما اکنون نزدیک به ۵ هزار هکتار کانون آلودگی داریم که متغیر بین ۱۰ تا ۲۵ درصد خسارت را متصور هستیم.

وی افزود: با افزایش این حشرات مخرب قطعا معیشت افرادی که مستقیم با تولید خرما سروکار دارند نیز به مخاطره می¬افتد، چون از طرفی باید بخش عمده¬ای از درآمدشان را صرف کنترل آفات کنند و از طرف دیگر، هم میزان محصول و هم کیفیت خرما تولیدی پایین می¬آید، پس آسیب بسیارجدی است.

این مسئول با اشاره به اینکه اکنون، کانون آلودگی ها در حومه شهرستان تنگشتان و بعضی از مناطق شهرستان دشتستان است، می¬گوید: متاسفانه دامنه انتشار آفت به شهرستان های بوشهر، گناوه ،جم و دشتی که عمده شهرستان¬های باغی ما هستند نیز سرایت کرده است و خطری به حساب می آید که باید سریعا کنترل شود تا خسارت پایین¬تر از آستانه نگه داشته شود.

تهدیدی جدید بر جان نخل ها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در حال حاضر آفتی به نام سوسک سرخرطومی حنایی نیز در استان¬های همجوار ما دیده شده است که به شدت خسارت¬زا ست ولی خوشبختانه ما تا به حال با این آفت دست به گریبان نبوده¬ایم ولی بیم آن می¬رود که از قرنطینه خانگی خارج شده و به استان ما ورود کند.

احمد سبحانی اضافه کرد: برای جلوگیری ازهجوم این سوسک چوبخوار که نخلستان¬های استان ما را تهدید می¬کند از باغداران خواهش می¬کنیم ازانتقال پاجوش¬هایی با هویت نامشخص خودداری کنند چون تنها راه جابجایی در مسافت¬های بالا فقط و فقط پاجوش آلوده است و باغداران باید دقت نظر داشته باشند که با بی احتیاطی کاری نکنند که استان ما نیز درگیر آفت جدید گردد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در جهت آگاهی باغداران برنامه¬های متعدد اطلاع¬رسانی از طریق رسانه¬ها را ترتیب داده است و طرح ردیابی و پایش پاجوش¬های با منشا نامشخص و آلودگی پنهان در تمام باغات در حال انجام است تا از نقل و انتقال آنها خودداری شود.

سبحانی در مورد نحوه رفتار این آفت ادامه داد: جنس ماده بالغ این سوسک از طریق سوراخ¬های که بر روی تنه نخل است، وارد درخت می شود و در آنجا تخم¬گذاری می¬کند ولاروها که بسیار حریص اند از چوب خشک تنه تغذیه می¬کنند و باعث خورده شدن بخش زیادی از اندام های داخلی آن می¬شوند و به دلیل فعالیت چندین ساله می¬توانند کامل تنه نخل را قطع کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات این آفت چوبخوار این است که نمود ظاهری ندارد و علائم اولیه آن دور از چشم باغدار اتفاق می¬افتد تا حدی که بعضی از کارشناسان کم تجربه نیزنمی¬توانند به راحتی آن¬را تشخیص دهند و هنگامی¬که دو یا سه سال از خسارت گذشت و داخل تنه کاملا خالی شد ودرخت سقوط کرد، نخلدار تازه متوجه آن می¬گردد که دیگر کار از کار گذشته است.

اقدامات موثر اما گران قیمت!

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی بوشهر تصریح کرد: راه های کنترلی نسبت به میزان خسارت وارده به نخل تعیین می‌شود اما بهداشت باغ اصل مسلم کنترل و پیشگیری از آفات چوبخوار است و از جمله روش های موثر در این باره، هرس دمبرگ ها(تکریب نخیلات)است چون لاروهای این آفت در دمبرگ زندگی می¬کنند واین کار چندین سال است با اعتبارات دولتی در باغات انجام می شود تا بخشی از جمعیت این آفات را پایین بیاوریم.

احمد سبحانی استفاده از تله¬های نوری، فرمونی وقرص¬های تدخینی را از دیگر روش¬های مبارزه برشمرد و افزود: این شکل کار خوشبختانه مورد استقبال باغداران قرار گرفته است اما این روش¬ها هزینه¬بر هستند و به ازای هر هکتار باغ در سال جاری بالغ بر ۳۰ تا ۳۵ میلیون هزینه در بر خواهد داشت که از عهده باغدار و بخش دولتی خارج است.

وی تاکید کرد: این آفت از این جهت که متاسفانه از طرف مدیریت بحران جز آفات عمومی حساب نمی¬شود و به اصطلاح آفت خصوصی لحاظ شده، ردیف خاص بودجه¬ای ندارد و باغدار باید شخصا با آن مقابله کند اما با این وجود ما درصد بالایی از اعتبارات سطح ملی و استانی را برای اقدامات پیشگیرانه، خرید وسایل و ادوات در نظر گرفته¬ایم که تنها در حد اجرای پایلوت است ولی باید اعتبارات در قالب تسهیلات با سود پایین در اختیار نخلدار باشد که بتواند اقدامات کنترلی را به موقع انجام دهد.

سبحانی می¬افزاید: اجرای شیوه¬های عملیاتی و کاربردی مردم و باغداران را تشویق وترغیب کرده تا خودشان هرس و تکریب نخل و یا استفاده از قرص¬های تدخینی را انجام دهند ولی خب این اقدامات موردی است و باعث نشده که جمعیت آفت در بازه زمانی کوتاهی پایین بیاید. و حتما نیازاست همه باغداران بتوانند همزمان و فراگیر اقدامات کنترلی را انجام دهند.

وی یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر پیشنهاداتی را از طریق شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی پیگیری می¬کند تا برنامه ریزی شده پیش رود تا بتوانیم حداقل در کانون¬ها از افزایش جمعیت و خسارت این حشرات جلوگیری کنیم و در مناطقی که آلودگی کمتر است با اعمال روش¬های کنترلی تعداد آفت پایین تر از آستانه خسارت باقی بماند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عبور مسافران نوروزی راه‌آهن از یک میلیون نفر