پایتخت روی خط عمران شهری؛ از بزرگراه شهید نجفی تا چهار راه گلوبندک


پایتخت روی خط عمران شهری؛ از بزرگراه شهید نجفی تا چهار راه گلوبندک

تهران- ایرنا- سال گذشته یک‌هزار و 400 میلیارد تومان برای بخش عمران شهرداری تهران ابلاغ شده بود تا طرح‌های این حوزه از فاز دوم بزرگراه شهید نجفی رستگار تا طرح‌های مستمر شهری از جمله آسفالت‌ریزی و مرمت بناها اجرا شود.

"صفا صبوری دیلمی" معاون فنی و عمرانی شهردار تهران روز چهارشنبه در تشریح طرح های عمرانی این معاونت در سال ۱۳۹۹، با خبرگزاری ایرنا به گفت‌وگو نشست و از اقدامات انجام شده در همین زمینه سخن گفت.

وی به طرح های بهره برداری شده شهرداری تهران در سال گذشته در حوزه راه سازی اشاره کرد و بلوار استاد معین جنوبی حد فاصل خیابان نیارکی تا محور ۳۰ متری جی، مسیر جنوب به شرق تقاطع بزرگراه شهید خرازی با محور ۴۵ متری شهید باقری، فاز دوم طرح احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار و دسترسی غربی زیرگذر چهار راه گلوبندک به ایستگاه مترو ۱۵ خرداد را از جمله آنها برشمرد.

صبوری دیلمی اعلام کرد: طرح احداث ادامه دسترسی جنوبی بلوار استاد معین نیز شامل احداث یک معبر ۴۵ متری به طول ۸۷۵ متر حدفاصل خیابان نیارکی تا محور ۳۰ متری جی بود و بهره برداری از آن نه فقط از ترافیک سنگین معابر کم عرض منتهی به سه راه آذری کاست بلکه سبب روان سازی جریان عبور و مرور خودروها در میدان آزادی، خیابان آزادی و حتی بزرگراه آیت الله سعیدی شده است.

طرح احداث ادامه دسترسی جنوبی بلوار استاد معین شامل احداث یک معبر ۴۵ متری به طول ۸۷۵ متر حدفاصل خیابان نیارکی تا محور ۳۰ متری جی بود و بهره برداری از آن نه فقط از ترافیک سنگین معابر کم عرض منتهی به سه راه آذری کاست بلکه سبب روان سازی جریان عبور و مرور خودروها در میدان آزادی، خیابان آزادی و حتی بزرگراه آیت الله سعیدی شده است.

وی افزود: رمپ دسترسی جنوب به شرق تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید خرازی با محور ۴۵ متری شهید باقری شامل یک مسیر ۶۰۰ متری با دو خط عبوری است و طول مسیرهای بهره برداری شده با احتساب بخش های تکمیل شده از باند کندروی غرب به شرق تقاطع به حدود ۹۰۰ متر می رسد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران گفت: با بهره برداری از مسیر جنوب به شرق تقاطع بزرگراه شهید خرازی با محور ۴۵ متری شهید باقری، تمام کارکردهای ترافیکی تقاطع تکمیل شد و علاوه بر گردش ترافیکی جنوب به شرق، گردش‌های شمال به شرق و شرق به شرق نیز در اختیار شهروندان قرار گرفت.

وی یادآورشد: این گشایش ترافیکی زمینه ساز تسهیل دسترسی ساکنان شهرک شهید باقری به مرکز و شرق پایتخت شد و بار ترافیک بازدیدکنندگان دریاچه شهدای خلیج فارس به سمت شرق پایتخت نیز به شکل بهتری هدایت می شود.

صبوری دیلمی اظهارداشت: فاز دوم بزرگراه شهید نجفی رستگار شامل مسیرهای تندروی بخش حدفاصل پل تقاطع خیابان شهید مزینانی تا بزرگراه امام رضا(ع) است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران گفت: گشایش این مسیر چهار هزار و ۸۷۰ متری تکمیل کننده عملکردهای ترافیکی بزرگراه شهید نجفی رستگار در بخش مسیرهای تندرو شد و کاهش بار ترافیکی را در بزرگراه و میدان بسیج و نیز بخش شرقی بزرگراه آزادگان به دنبال داشت.

وی خاطرنشان کرد: بهره برداری از فاز دوم بزرگراه شهید نجفی رستگار، رینگ خارجی شبکه بزرگراهی شهر تهران را تکمیل کرد و سبب ساماندهی ترافیک مبادی ورودی جنوب شرق پایتخت شد.

صبوری دیلمی ادامه داد: از زمانی که مسئولیت تکمیل زیرگذر چهارراه گلوبندک به ایستگاه مترو ۱۵ خرداد به سازمان مهندسی و عمران شهر تهران واگذار شد، تلاش دست اندرکاران اجرایی روی گشایش ورودی غربی متمرکز گشت تا با توجه به نبود ورودی به ایستگاه مترو ۱۵ خرداد در ضلع غربی چهارراه گلوبندک، از میزان بار رفت و آمد شهروندان از ضلع شرقی کاسته شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران گفت: با بهره برداری کامل زیرگذر چهارراه گلوبندک، ضلع غربی خیابان ۱۵ خرداد از زیر خیابان خیام به ضلع شرقی آن متصل و در نتیجه مشکل تداخل تردد پیاده و سواره در خیابان خیام و چهارراه گلوبندک برطرف خواهد شد.

تسهیل امکان دسترسی به ایستگاه مترو در ضلع شرقی و غربی بازار از دیگر نتایج بهره برداری از این طرح است که صبوری دیلمی به آن اشاره کرد و افزود: مجریان این طرح تلاش می کنند ورودی شرقی آن نیز در آینده نزدیک تحویل شهروندان شود.

جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران به جمع آوری و هدایت آب های سطحی طی سال گذشته اشاره و اعلام کرد: طرح جمع آوری و هدایت آبهای سطحی محدوده بزرگراه آزادگان شامل سه قطعه اجرایی و به طول کلی ۶ هزار و ۸۹۴ متر، شامل ۲ بخش احداث کانال بتنی به طول سه هزار و ۶۸۰ متر و اجرای تونل و لوله گذاری به طول سه هزار و ۲۱۴ متر اجرا شد.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از آن، رواناب های این محدوده از شهر تهران به رودخانه کن منتقل خواهد شد، افزود: قطعه یک این طرح که در سال ۱۳۹۹ مورد بهره برداری قرار گرفت، ۸۴۰ متر طول داشت و به صورت باکس بتنی با ابعاد ۲۵۰ در ۳۰۰ سانتیمتر مربع در بخش حدفاصل رودخانه کن تا خیابان خلیج فارس احداث شد.

پارسال متعاقب پایش شبکه اصلی جمع آوری و هدایت آب های سطحی شهر تهران و احصای نقاط گلوگاهی و بحرانی این شبکه، رفع خطر از ۱۰ نقطه این چنینی به عنوان اولویت یک در دستورکار قرار گرفت و توسط شرکت خاکریزآب به سرانجام رسید.

صبوری دیلمی در مورد رفع خطر ۱۰ نقطه گلوگاهی در مسیل ها و کانال های سطح شهر تهران یادآورشد: پارسال متعاقب پایش شبکه اصلی جمع آوری و هدایت آب های سطحی شهر تهران و احصای نقاط گلوگاهی و بحرانی این شبکه، رفع خطر از ۱۰ نقطه این چنینی به عنوان اولویت یک در دستورکار قرار گرفت و توسط شرکت خاکریزآب (از شرکت های تابعه معاونت فنی و عمرانی) به سرانجام رسید.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران گفت: در همین زمینه می توان به عملیات رفع گلوگاه های سیلابی کانال سیل برگردان غرب در نقاطی از قبیل پل تقاطع خیابان تقدیری، پل تقاطع خیابان شهید سلیمی جهرمی، پل تقاطع دسترسی پارک ارم، پل شهید آریافر و نیز پل نصر اشاره کرد.

وی به فعالیت سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب شبکه مدیریت آبهای سطحی اشاره و خاطرنشان کرد: طراحی و راه اندازی یک سامانه هدفمند پایش و مانیتورینگ به منظور ارزیابی کارایی و میزان موفقیت شبکه و طرح های مدیریت سیلاب و نیز بهبود امور بهره برداری و نگهداری، امری ضروری بود و این موضوع به عنوان یکی از پیشنهادات غیرسازه ای مهم و اساسی در طرح جامع مدیریت آبهای سطحی شهر تهران نیز مطرح شده است.

صبوری دیلمی ادامه داد: در همین زمینه فاز نخست سامانه مذکور متشکل از ۱۲ ایستگاه باران سنج و چهار ایستگاه آب سنج، با استفاده از فناوری های نوین شرکت های دانش بنیان و نیز بهره مندی از ظرفیت و دانش بومی در سال جهش تولید به بهره برداری رسید.

ساخت و مرمت ابنیه شهری پایتخت

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه ابنیه شهر اشاره کرد و گفت: مرکز همایش های رازی با زیربنای ۳۰ هزار و ۵۰۰ مترمربع، در جوار برج تاریخی طغرل و توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران احداث شده است.

وی اضافه کرد: ارتفاع ابنیه موجود در این مجموعه با محوریت چشم انداز برج طغرل طراحی شده و معماری آن نیز برگرفته از این اثر تاریخی بر جای مانده از قرن چهارم هجری است.

صبوری دیلمی ادامه داد: این مجموعه از بخش های مختلفی نظیر بام سبز، موزه ری، باغ میانی، صحنه نمایش محلی، مجموعه رستوران ها و کافی شاپ ها، کتابخانه و کارگاه های آموزشی، سالن های سینما و سالن تئاتر تشکیل شده است.

وی به بازسازی و مرمت مسجد ارک اشاره و اعلام کرد: شهرداری تهران تاکنون مرمت و ایمن سازی بخش های مختلف مسجد تاریخی ارک شامل حیاط، زیر زمین، راه پله ها، سرویس های بهداشتی، سردخانه و انباری، آشپزخانه، پشت بام و دیگر قسمت ها را تکمیل و تحویل بهره بردار کرده است.

صبوری دیلمی ادامه داد: بروز رسانی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی شامل نصب پمپ و مخزن آب، تابلو برق، لوله آتش نشانی و دیگر بخش ها نیز از دیگر اقدامات به ثمرنشسته در این طرح است.

وی به بازسازی کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد شهرسازی و معماری معروف به خانه ایتالیا اشاره کرد و اظهارداشت: این طرح در سه طبقه، یک طبقه زیرزمین و ۲ طبقه روی آن به متراژ هر طبقه حدود ۱۳۰ متر مربع و کافی شاپ داخل حیاط به متراز حدود ۴۰ مترمربع و حیاط حدود ۷۰ مترمربع آماده بهره برداری شده است.

صبوری دیلمی یادآورشد: موضوع حفظ و نگهداری اسناد هم برای ارگان ها و هم برای مردم به سبب ثبت و ضبط اقدامات، بسیار مهم است و کتابخانه و مرکز اسناد مسئولیت حفظ و ثبت اسناد با موضوع شهرسازی، معماری، ساختمان و مصالح، جغرافیا و جی.آی.اس، برنامه ریزی شهری و منطقه ای، جامعه شناسی شهری و روستایی، علوم اجتماعی و مدیریت شهری، مجموعه مقررات و قوانین و مصوبات، دکوراسیون و معماری داخلی، تاسیسات زیربنایی و شهری را بر عهده دارد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اشاره به بازسازی و تجهیز مجموعه خانه ساعی، گفت: خانه تاریخی مرحوم مهندس ساعی که هم اکنون در اختیار شهرداری تهران است، در مجاورت بوستان ساعی در خیابان ولیعصر قرار دارد و با هدف مرمت و ارتقای قابلیت بهره برداری به سازمان عمرانی سپرده شد.

وی افزود: این سازمان توانست مجموعه اقدامات مرمتی شامل زیباسازی نمای بیرونی ساختمان، احیای باغچه و حیاط، تراس و بام، بازسازی فضای داخلی و در نهایت تعمیرات کلی در قسمت های مختلف داخل و خارج ساختمان را در سال ۱۳۹۹ به سرانجام برساند.

صبوری دیلمی با اشاره به بازسازی و مرمت ساختمان واحد جی.آی.اس شهرداری تهران، اظهارداشت: این ساختمان با هدف تامین فضای اداری کافی و مناسب جهت انجام امور مربوط به واحد جی.آی.اس شهرداری تهران بازسازی شد و در منطقه یک تهران و در تقاطع خیابان اقدسیه و شهید بدیعی قرار دارد.

واحد تی.جی.آی.اس شهرداری تهران نیز نخستین مرکزی است که هم زمان با توسعه کاربرد جی.آی.اس در سایر کشورها و با هدف کسب آگاهی از این دانش تشکیل شده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران مرمت و بازسازی ساختمان خانه اصناف را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته در زمینه ابنیه پایتخت برشمرد و گفت: این ساختمان با هدف تامین فضای اداری کافی و مناسب جهت انجام امور مربوط به اداره اصناف سازمان زیباسازی شهر تهران بازسازی شد.

ساختمان خانه در آدرس خیابان طالقانی، تقاطع خیابان ویلا، جنب بانک مرکزی تجارت قرار دارد و شامل سه طبقه فضای اداری است که از ضلع شمال به کوچه شهید زندی و از ضلع جنوب به خیابان طالقانی مشرف است.

وی در مورد مرمت و بازسازی خانه تاریخی افشار خاطرنشان کرد: خانه امیر خسرو افشار در شرق خیابان خاقانی، مقابل دانشگاه خوارزمی واقع شده است و ماموریت تکمیل عملیات مرمت و تجهیز این اثر ثبت شده در آثار ملی ایران به سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران واگذار شد.

طرح مرمت خانه افشار دارای بخش های مختلفی از قبیل احداث ساختمان ۲ طبقه ریاست با متراژ بیش از ۶۰۰ مترمربع، اتاق های اطراف محوطه و متعلقات آن با مساحت حدود ۴۰۰ مترمربع و نیز محوطه به متراژ ۴۰۰ مترمربع بوده است.

طرح‌های مستمر شهرداری تهران

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران یکی از طرح های مستمر را اجرای ۲۳۰ کیلومتر از طرح بهسازی معابر پیاده رو و احداث مسیرهای دوچرخه شهر تهران برشمرد و گفت: پایتخت در چشم انداز این طرح از ۵۰۰ کیلومتر معبر پیاده روی استاندارد در قالب یک رینگ پیوسته برخوردار می شود.

وی افزود: این معابر از جمله معابری که نه فقط کودکان، سالخوردگان و شهروندان کم توان جسمی بلکه دوچرخه سواران نیز بتوانند بدون واهمه از حرکت سریع خودروها و موتورسیکلت ها از مواهب تردد در آنها بهره مند شوند.

صبوری دیلمی یادآورشد: تامین عرض ایمن برای عبور پیاده و دوچرخه، رفع معارضات تاسیساتی از مسیر عبور شهروندان و ساماندهی تاسیسات موجود، استفاده از مصالح ارزان و بادوام (بتن درجا)، سازگاری بیشتر با محیط زیست، تسهیل تردد سالمندان، کودکان و شهروندان کم توان جسمی به دلیل مسطح ساختن معبر و افزایش دسترس پذیری فضاهای شهری و در نهایت قابلیت ترمیم آسان و کم هزینه از جمله مزایای این طرح است.

به گفته وی تا پایان سال گذشته، ۲۳۰ کیلومتر طول از معابر پیاده روی شهر تهران مرمت و به مسیر ویژه دوچرخه مجهز شد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران یکی دیگر از طرح های مستمر شهرداری را اجرای ۶۴۰ هزار تن آسفالت در قالب طرح بهسازی معابر شهر تهران خواند و اظهار داشت: سال گذشته نیز اجرای یک میلیون تن آسفالت در قالب طرح بهسازی معابر شهر تهران هدف گذاری شد و مجریان طرح با اطمینان بیشتر در مورد دستیابی به اهداف کمی، ارتقای دوام و کیفیت آسفالت را به ویژه از طریق امکان کنترل کیفی این محصول در محل کارخانه مدنظر قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد: آن گونه که آمارها نشان می دهند، در نتیجه عملکرد طرح سال ۱۳۹۹، حجم پیام های گلایه آمیز شهروندان در ارتباط با مشکلات روکش آسفالت معابر به نحوی محسوس کاهش یافته است.

صبوری دیلمی ادامه داد: تا پایان سال گذشته، ۶۴۰ هزار تن آسفالت با وجود افزایش قیمت قیر و سایر نهاده های تولید آسفالت در سطح معابر شهر تهران پخش و اجرا و در نتیجه ۷۰ هزار نقطه از عوارض خرابی موجود مرمت شد.

وی تاکید کرد: اتکا به تولیدات کارخانجات آسفالت سازمان مهندسی و عمران شهر تهران نقطه قوت طرح بود که صرفه جویی چندین میلیاردی در هزینه های تامین آسفالت را موجب شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403