آب سدهای سبلان و احمد بیگلو مشگین‌شهر رهاسازی شد


آب سدهای سبلان و احمد بیگلو مشگین‌شهر رهاسازی شد

اردبیل - ایرنا- فرماندار مشگین‌شهر از رهاسازی آب ذخیره شده در سدهای سبلان و احمد بیگلو با هدف بهره‌مندی باغداران و کشاورزان این شهرستان خبر داد.

اکبر صمدی روز چهارشنبه به ایرنا افزود: باتوجه به کم بارشی اول بهار و با هماهنگی‌های بعمل آمده با شرکت آب منطقه ای استان اردبیل مقدار یک هزار و ۵۰۰لیتر در ثانیه از آب سد سبلان و مقدار ۵۰۰لیتر دیگر نیز از سد احمد بیگلو رهاسازی شد.

وی اضافه کرد: این مقدار آب با جاری شدن دررودخانه‌های قره سو و مشگین چای به صورت سنتی اراضی زراعی و باغات واقع شده در حاشیه این ۲ رودخانه را سیراب خواهد کرد.

صمدی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از۶۱ میلیون مترمکعب آب در پشت سدسبلان و۱۱میلیون متر مکعب در پشت سد احمد بیگلو ذخیره سازی شده است، افزود: امسال میزان آب ذخیره شده درسد سبلان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود بیست میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

آب سدهای سبلان و احمد بیگلو مشگین‌شهر رهاسازی شد

وی با اشاره به خشکسالی اول بهار و محدودیت منابع آبی از کشاورزان و باغداران خواست در مصرف آب صرفه‌جویی کامل داشته باشند.

حجم مخزن سد سبلان ۱۰۵ میلیون مترمکعب می‌باشد که برای آبیاری پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب در نظر گرفته شده و اجرای شبکه آبیاری مدرن موجب توسعه کشاورزی و افزایش بهره‌وری در باغات و مزارع منطقه خواهد شد.

تا کنون ۱۶ کیلومتر از شبکه اصلی پایاب این سد به اتمام رسیده و شبکه‌های درجه ۲ ، سه و چهار نیز در سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب در حال اتمام می‌باشد.

سد احمد بیگلو نیز امسال برای نخستین بار آبگیری شده وظرفیت نهایی آن ۲۷میلیون متر مکعب می‌باشد. آب این سد برای بهره‌مندی حدود سه هزار هکتار از اراضی پایاب در نظر گرفته شده است .

سد سبلان در بخش مشگین شرقی بر روی رودخانه قره ‌سو و سد احمد بیگلو در بخش قصابه بر روی رودخانه مشگین چای احداث شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر