وزیر خارجه صربستان: حفظ برجام برای منطقه و جهان اهمیت کلیدی دارد


وزیر خارجه صربستان: حفظ برجام برای منطقه و جهان اهمیت کلیدی دارد

تهران-ایرنا- وزیر خارجه صربستان گفت: حفظ برجام برای منطقه و جهان اهمیت کلیدی دارد و برای تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین آرزوی موفقیت داریم.

نیکلا سلاکوویج وزیر امور خارجه صربستان در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا ضمن اعلام حمایت کشورش از حفظ برجام و مذاکرات وین گفت: حفظ برجام نه تنها برای ایران بلکه برای منطقه و کل جهان واقعا مهم است. من از طریق آقای ظریف در جریان مذاکرات وین قرار گرفتم و برای تیم ایران آرزوی موفقیت دارم.

وزیر خارجه صربستان اضافه کرد: صربستان نیز با پریشتینا درباره «کوزوو و متوهیا» در حال گفت‌وگوست و می‌خواهم تشکر خودم را از جمهوری اسلامی ایران برای حمایت مستمر از صربستان در این موضوع اعلام کنم.

سالاکوویج گفت و گوهای خود با مقامات ایرانی را سازنده و ثمربخش عنوان کرد و گفت: جمهوری صربستان و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دو کشور دوست، روابط سیاسی خوبی دارند و همواره در صحنه‌های مختلف بین المللی از یکدیگر حمایت سیاسی کرده اند.

وی یادآورشد: صربستان به استقلال ایران و حق این کشور برای انتخاب آزاد روش توسعه خود احترام می‌گذارد. جمهوری اسلامی نیز همواره حق حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال صربستان را به رسمیت شناخته و از تلاش‌های بلگراد برای حل صلح آمیز و دیپلماتیک مساله «کوزوو و متوهیا» حمایت کرده است.

این دیپلمات عالیرتبه صربستانی با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده بین ایران و صربستان درسفر به تهران گفت: این تفاهم‌نامه اراده سیاسی دو کشور برای شروع مجدد رایزنی‌های سیاسی را نشان می‌دهد و زمینه گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه خوشحال خواهیم شد از اینکه میزبان طرف ایرانی در بلگراد باشیم تا بتوانیم همکاری‌ها را تعمیق بخشیم، یادآورشد: ما همچنین درباره فراهم کردن شرایط برای برگزاری شانزدهمین نشست کمیته مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور گفت وگو کردیم. به محض اینکه شرایط کرونا اجازه دهد، کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و صربستان برگزار خواهد شد.

آماده انتقال تجربیات خود در تولید واکسن کرونا هستیم

وزیر خارجه صربستان با یادآوری عزم دولت خود برای تعمیق همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری با ایران افزود: در شرایط شیوع کرونا، آماده توسعه همکاری‌ها با ایران در حوزه دارو و سلامت هستیم. اقدامات انجام شده توسط صربستان برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در موج های قبلی را به اطلاع رییس جمهوری ایران رساندم.

وی با اشاره به اقدامات دولت صربستان برای مقابله با کرونا گفت:‌آلکساندر ووچیچ رییس جمهوری صربستان در همان ابتدای شیوع بیماری، دو کارگروه مجزا در دولت تشکیل داد که یکی از آنها مسائل دارو و درمان افراد مبتلا و حفظ ایمنی شهروندان در مقابل بیماری را پیگیری می کرد که توسط نخست وزیر مدیریت می شد و گروه دیگر توسط خودش مدیریت می شد و هدفش حفظ اقتصاد کشور از بحران‌های ناشی از این وضعیت بود.

سلاکوویج تصریح کرد: با افتخار باید بگویم که صربستان در میان کشورهای اروپایی در زمینه مبارزه با بیماری کرونا یکی از بهترین‌ها بود و نه تنها کمترین مرگ و میر ناشی از کرونا را تجربه کردیم بلکه واکسن کافی برای واکسیناسیون مردم را فراهم و تا این لحظه بیشتر از یک سوم جمعیت بالغ کشور را واکسینه کردیم. موفقیت دیگری که در همین چند روز گذشته کسب کردیم این بود که اولین کشور جنوب اروپا بودیم که با کمک دوستانمان در روسیه، تولید واکسن را شروع کردیم.

وی از شروع تولید واکسن روسی کرونا در بلگراد از چهار روز قبل خبر داد و گفت: با شرکای چینی هم در حال همکاری هستیم و امیدواریم از اواسط اکتبر امسال، تولید واکسن چینی سینوفارم را آغاز کنیم و طرح ما این است که تا پایان تابستان، واکسیناسیون را تمام کنیم.

وزیر خارجه صربستان از آمادگی موسسات تولید واکسن صربستان برای انتقال تجربه به همتایان ایرانی خود خبر داد و درباره سطح روابط تهران-بلگراد گفت: روابط سیاسی دو کشور در سطح بالایی قرار دارد و این اراده سیاسی باید به حوزه اقتصادی نیز تسری پیدا کند.

این دیپلمات عالیرتبه صربستانی یادآورشد: ما با یکی از وحشتناک‌ترین بیماری‌های این عصر مواجه هستیم و در این وضعیت باید زمان را از دست ندهیم و از الان شرایط را برای شروع همکاری‌ها، برای بعد از تمام شدن کرونا آماده کنیم.

هزاران لغت فارسی در زبان صربی وجود دارد

سلاکوویج به تشابهات صربستان و ایران اشاره کرد و گفت: هر دو کشور دارای همسایگان زیادی هستیم و به همین خاطر هم سیاست خارجی خاصی را باید در پیش بگیریم. صربستان از معدود کشورهای دنیاست که با همه کشورهای حوزه خلیج فارس روابط خوبی دارد.

وی در توضیح اشتراکات فرهنگی بین ایرانی‌ها و صرب ها گفت: هزاران کلمه فارسی در زبان صربی هست که بیشتر صرب‌ها از منشا فارسی آنها بی اطلاع هستند. اینها نقاط اشتراکی هستند که می‌توانند پایه ای برای گسترش روابط در همه زمینه‌ها باشند. ما باوجود فاصله جغرافیایی بین تهران و بلگراد، می‌توانیم با همکاری هنرمندان و فرهنگ دوستان دو کشور مبادلات فرهنگی را با تاکید بر مشترکاتمان افزایش دهیم.

وزیر خارجه صربستان یادآورشد: سنت هایی در دو فرهنگ ایرانی و صربی وجود دارد که شبیه نیستند بلکه یکی هستند. بیشتر صرب‌ها و ایرانی‌ها از این نقاط اشتراک اطلاع ندارند و نشان دادن این نقاط اشتراک به صرب‌ها و ایرانی‌ها می‌تواند درک مشترک بین دو ملت را افزایش دهد.

سلاکوویج در خصوص برداشت خود از آداب و فرهنگ ایرانی در طول اقامت در تهران نیز گفت: من هرگز مهمان‌نوازی گرم و دوستانه ایرانی‌ها را فراموش نمی کنم. هنگام دیدار از جنوب تهران، یک سبد بزرگ تخم مرغ رنگ شده برای پذیرایی از روزه‌داران را دیدم و به عنوان یک مسیحی ارتدکس باید بگویم ما هم مراسمات مشابهی در زندگی معنویمان داریم.

وزیر خارجه صربستان خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی ادیان بین صربستان و ایران در جریان است و حفظ این گفت وگوها و روابط بسیار مهم است.

وی در خصوص موضع دولت صربستان درباره میزبانی از مهاجران و پناهجویانی که از خاورمیانه و دیگر نقاط جهان به این کشور سفر می کنند، گفت: در سال های گذشته، صربستان میزبان مهاجران زیادی از کشورهای شرقی و خاورمیانه بود و این کشور به عنوان یکی از بهترین الگوهای میزبانی پناهندگان در جهان مطرح شد. در دهه ۱۹۹۰ میلادی، صربستان یکی از کشورهای دارای بیشترین پناهجو بود و تقریبا ۱۰ درصد جمعیت آن را پناهجویان تشکیل می دادند و ما اکنون در کنار واکسیناسیون شهروندان صرب، همه پناهجویان را نیز واکسن زدیم.

موفقیت مذاکرات وین برای منطقه و جهان اهمیت کلیدی دارد

وزیر خارجه صربستان در خصوص نقش ایران در منطقه نیز گفت: موفقیت مذاکرات وین در خصوص برجام برای منطقه اهمیت کلیدی دارد و ما تلاش کرده ایم با همه کشورهای منطقه رابطه خوبی داشته باشیم و به این تلاش‌ها ادامه خواهیم داد. پیدا کردن راه حلی که موجب توسعه سریع‌تر همه کشورهای منطقه شود، برای کل منطقه و جهان مهم است و به عنوان کشوری که همواره دنبال راه حل های صلح آمیز بوده و تحریم های وحشتناک دهه ۱۹۹۰ میلادی را از سرگذرانده است، برای شما در رفع تحریم‌ها آرزوی موفقیت داریم.

سلاکوویج در خصوص فرایند عضویت صربستان در اتحادیه اروپا نیز گفت: ما در حال مذاکره برای پیوستن به اتحادیه اروپا هستیم و اصلاحات اقتصادی و اجتماعی زیادی را در این راستا انجام داده‌ایم. صربستان یکی از کشورهای غرب بالکان است که به فرایند الحاق به اتحادیه اروپا علاقه‌مند است و امیدواریم که در تابستان آینده، گام‌های جدیدی را در این راستا برداریم.

حمایت ایران از تمامیت ارضی خود را فراموش نمی‌کنیم/ دنبال عضویت در ناتو نیستیم

وی با بیان اینکه راه آسانی برای پیوستن به اتحادیه اروپا در پیش نداریم، خاطرنشان کرد: کارهای زیادی باید انجام دهیم و لازم است اعضای اتحادیه در این مورد به توافق برسند. موضوعی که صربستان را از دیگر کشورهای منطقه متمایز می‌کند این است که ما تنها کشوری در منطقه هستیم که سیاست بی‌طرفی نظامی را رسما اعلام کرده ایم. کشورهای دیگر منطقه خواهان عضویت در ناتو نیز هستند اما صربستان چنین چیزی را دنبال نمی‌کند.

وزیر خارجه صربستان در خصوص دیدار و مذاکرات سال گذشته خود در واشنگتن در حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق ایالات متحده نیز گفت: ما تلاش‌هایی را برای بهبود روابط سیاسی با پرشتینا از طریق بهبود روابط اقتصادی انجام دادیم. اما متاسفانه هفته‌های گذشته شاهد بودیم که رهبری جدید در این منطقه، نشانه‌هایی مبنی بر علاقه نداشتن به اجرای توافقات امضا شده در واشنگتن بروز می‌دهد.

سلاکوویج در خصوص به رسمیت شناخته شدن استقلال کوزوو توسط رژیم صهیونیستی نیز گفت: ما از این اقدام اسرائیل ناخشنود هستیم و رییس جمهوری صربستان بعد از توافق واشنگتن، رسما این موضوع را اعلام کرد و از تل آویو خواست به تمامیت ارضی صربستان احترام بگذارد.

وی افزود: صربستان هرگز فراموش نمی‌کند که جمهوری اسلامی ایران، جدایی کوزوو را به رسمیت نشناخته و به رسمیت نمی‌شناسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟