دنیای امروز به اندیشه هایی مثل بوستان سعدی نیاز دارد


دنیای امروز به اندیشه هایی مثل بوستان سعدی نیاز دارد

همزمان با گرامیداشت شیخ اجل سعدی سخن به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان نشست ادبی فرمانروای ملک سخن با حضور روح الله هادی، استاد دانشگاه تهران؛ مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبا و جمعی از شاعران استان در فضای مجازی برگزار شد.

روح الله هادی، استاد دانشگاه تهران ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و روز گرامیداشت سعدی بیان کرد: سعدی جامع ترین سخنور زبان فارسی است، در هیچ حوزه ای از عرصه های سخن نمی توان درنگ کرد که سعدی در آنجا حضور نداشته باشد و هیچ شاعر و سخنوری در زبان فارسی به این مقام نرسیده که در عرصه شعر و نثر یکّه سوار میدان بلاغت و فصاحت باشد.

وی افزود: اولین اثری که خود شاعر از تدوین آن بصورت مشخص سخن می گوید بوستان است. کتابی که اسم آن را ایرانیان خوش ذوق براساس گلستان انتخاب کرده اند و نام اصلی آن سعدی نامه است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از سرودن بوستان سعدی قریب به ۹۰۰ سال می گذرد و و در این مدت این کتاب در زبان فارسی آقایی کرده است، هم آموزش زبان فارسی و هم در نگهداری، پالایش، ویرایش و آرایش آن و هم برای مفاهیمی که زندگی سرشار از آنهاست و به تعبیری بهتر، آنها هستند که زندگی را می سازند و به زندگی معنی و رنگ و بو می بخشند.

روح الله هادی اظهار کرد: این کتاب ده باب دارد و جالب است که سه باب از این ده باب هم در گلستان تکرار می شود. بوستان قبل از سعدی هیچ سابقه ای از نظر مضامینی که در ابواب آن مطرح می شود ندارد و پیش از آن تنها شاهنامه فردوسی و اسکندرنامه نظامی به تقلید از شاهنامه و گرشاسب نامه اسدی آن هم به تقلید از شاهنامه داستانهای حماسی هستند و ما با بوستان اولین و به تعبیری آخرین منظومه اخلاقی و تعلیمی داریم که در این وزن سروده شده

وی ادامه داد: بوستان از نظر هنر زبانی به قدری پیراسته و بایسته است که هر کس که می خواهد زبان فارسی را به بهترین شکل بیاموزد هر روز بوستان بخواند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیایید بوستان بخوانیم تاکید کرد: بیاید اگر زبان فارسی را دوست دارید و نسبت به آن تعصب دارید، اگر زبان فارسی را کمربند وحدت ملی می دانید بوستان بخوانید. بوستان به قدری به زبان گفتار نزدیک است که اگر مدتی با آن زندگی کنید جملات آن در زبان شما می نشیند و از برکت همراهی سعدی در گفتن و نوشتن بهره مند می شوید.

وی افزود: جهان امروز با دو مشکل بزرگ روبروست هم در عرصه خلوت انسانی و هم در زندگی خانوادگی و اجتماعی. چراکه انسان نه از تنهایی لذت می برد و نه از با هم بودن. جهانی که سعدی در بوستان ترسیم می کند برای انسانی که به خدا اعتقاد دارد باعث آرامش می شود و به او امید زندگی می بخشد و دنیای امروز به اندیشه هایی مثل بوستان نیاز دارد. بوستان جهان ایده آل سعدی است و همه ما نیاز داریم که بوستان بخوانیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه شاعران استان محمد علی قویدل، ایرج انصاری فرد، ماه لیلی نصیری بستکی، آناهیتا احترامی به خوانش اشعار سعدی و زینب احمدنیا به خوانش غزلی از خود پرداختند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید