تخفیف های 50 درصدی کتب به بهانه انبارگردانی را باور نکنید/ حکمت این تخفیف ها چیست؟!


تخفیف های 50 درصدی کتب به بهانه انبارگردانی را باور نکنید/ حکمت این تخفیف ها چیست؟!

یک ناشر کتابفروش با بیان اینکه تخفیف های 50 درصدی کتب به بهانه انبارگردانی دروغ است،تصریح کرد : اغلب این کتاب های موجود در سایت های حراجی و حاشیه خیابان و مترو و سایر اماکن عمومی جزو کتاب های کپی و به اصطلاح قاچاق بوده که نمونه مشابه نسخه اصلی و فاقد ترجمه استاندارد و مرغوبیت کاغذ هستند اما اغلب، مردم از اینکه این کتب را با قیمت پایین تهیه کرده...

این روزها که بازار تبلیغ و ترویج کتاب های زرد انگیزشی در فضای مجازی و به ویژه از سمت بلاگرها رونق خوبی دارد، زمان مناسبی برای بررسی خرید این کتاب ها از سایت های مختلف فروش کتاب است.
نکته عجیب اما، این است که این کتب که لیست مشخصی دارند و مورد پسند عوام مردم هستند، با تخفیف های 50درصدی در ایستگاه های مترو، سالن انتظار درمانگاه ها، بیمارستان ها، حاشیه خیابان ها و به ویژه در سایت ها و صفحات مجازی حراج کتاب قابل دسترسی هستند.
اما دلیل اینکه این تخفیف ها در کتابفروشی ها لحاظ نمی شوند برای مردم ابهام ایجاد کرده و اغلب، مردم از اینکه این کتب را از دستفروشان یا سایت های حراجی با 50 درصد تخفیف خریداری می کنند خوشحال هستند اما حقیقت ماجرا چیست؟
آیا واقعا تمام این سایت ها و صفحات مجازی حراجی فروش کتاب در تمام فصول سال انبار گردانی انجام می دهند؟ آیا نظارت های لازم از سمت اتحادیه ناشران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بر فروش کتب به صورت حضوری و مجازی صورت می گیرد؟
برای بررسی دقیق این ماجرا به سراغ کتاب فروشی های معتبر شهر رفتیم.
رئیس یکی از این فروشگاه های بزرگ عرضه کتاب و محصولات فرهنگی استان بیان کرد: در حقیقت این روزها، با افزایش عرضه کتب با تخفیف های بالا در سطح شهر، مردم از کتاب فروشی ها توقع تخفیف بر محصولات خود را دارند اما نمی دانند که آن تخفیف ها بی حکمت نیست.
این ناشر کتابفروش با بیان اینکه تخفیف های 50 درصدی کتب به بهانه انبارگردانی دروغ است،تصریح کرد : اغلب این کتاب های موجود در سایت های حراجی و حاشیه خیابان و مترو و سایر اماکن عمومی جزو کتاب های کپی و به اصطلاح قاچاق بوده که نمونه مشابه نسخه اصلی و فاقد ترجمه استاندارد و مرغوبیت کاغذ هستند اما اغلب، مردم از اینکه این کتب را با قیمت پایین تهیه کرده اند خوشحال اند اما از واقعیت ماجرا بی خبر هستند.
وی ضمن گلایه از عدم فرهنگ سازی در جامعه در خصوص قاچاق کتاب، اظهار کرد: این سبک از حراجی های بدون نظارت و عدم آگاهی مردم نسبت به دلیل ارزانی و تخفیف این کتاب ها، ضربه مهلکی به بدنه اقتصاد صنعت نشر و کتاب فروشی ها وارد کرده است.
این ناشر با بیان اینکه حراج کتاب به بهانه انبار گردانی، یک دروغ برای جذب مشتری است، گفت: مردم باید به این باور برسند که بهترین مکان برای تهیه کتاب اصل کتاب فروشی ها هستند.
در ادامه این گفت و گو مجید غلامی جلیسه، رئیس سابق خانه کتاب کشور در این خصوص بیان کرد: به دلیل فقدان قوانین لازم در صنعت نشر، کپی برداری در ترجمه از کتب بسیار رایج شده که همین امر سبب ارزانی نسخه های کپی کتب است.
وی در ادامه با اشاره به عدم صداقت برخی از سایت ها و صفحات مجازی فروش این قبیل از کتب، تصریح کرد: متاسفانه اکثر سایت های حراجی فروش کتاب، برای فروش محصول خود از تصویر نسخه اصلی کتاب استفاده می کنند اما وقتی مشتری کتاب را تحویل می گیرد با نسخه کپی که دارای کاغذ بسیار بی کیفیت و ترجمه ضعیفی است، روبه رومی شود.
جلیسه در ادامه با بیان اینکه حتی در دوران قاجار حق کپی رایت کتاب وجود داشته، اما الان قانون مشخص و بازدارنده ای در این حوزه وجود ندارد، گفت: همین امر سبب کاهش انگیزه انتشارات معتبر برای چاپ کتاب است.
رئیس سابق خانه کتاب کشور با اشاره به این مطلب که اتحادیه ناشران و کتاب فروشان در ایران به صورت منفعلانه عمل می کند،تصریح کرد: امروزه هر فردی بدون مجوز از اتحادیه و اداره کل فرهنگ و ارشاد می تواند نمایشگاه یا غرفه فروش کتاب به صورت حضوری و مجازی بدون هیچگونه نظارتی، برپا کند.
وی همچنین بیان کرد: هر نوع فروش کتاب خارج از مجموعه کتاب فروشی و چرخه نشر به ضرر صنعت نشر بوده و مردم باید نسبت به این موضوع مهم آگاه باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)