حدود 59 درصد پهنه خراسان شمالی درگیر خشکسالی است


حدود 59 درصد پهنه خراسان شمالی درگیر خشکسالی است

بجنورد-ایرنا- معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: اکنون حدود 59 درصد از پهنه این استان 28 هزار کیلومتر مربعی واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است.

مهدی کمالی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس شاخص اس.پی.آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه ۱۰ ساله تا پایان اسفند ماه سال گذشته، بیش از نیمی از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی است.

وی افزود: اکنون ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید است، ۱۳.۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف است.

وی گفت: شهرستان های مانه وسملقان به عنوان شهرستان کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد و پس از آن شهرستان اسفراین و راز و جرگلان گستره درگیر با خشکسالی را دارند.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ۳۵.۶ درصد از وسعت شهرستان مانه و سملقان تحت تاثیر خشکسالی شدید است.

وی گفت: بر اساس آمار در ۳۰ سال گذشته، بارندگی در ایستگاه بجنورد روند رو به کاهش داشته است در این مدت به ازای هر ۱۰ سال میزان بارندگی ۱۶ میلی متر کاهش یافته و براین اساس در این مدت میزان بارندگی در بجنورد در سه دهه گذشته ۴۸ میلی متر کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: در سال ۱۹۹۱ میلادی میزان بارندگی در بجنورد ۳۲۵.۶ میلی متر ثبت شده است که این رقم در سال ۲۰۲۰ با ۴۸ میلی متر کاهش به ۲۶۹.۶ میلی متر رسیده است.

وی گفت: البته در این سه دهه، برخی سال ها میزان بارندگی ها خوب بوده است اما در مجموع میزان بارندگی روند کاهشی داشته است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی افزود: میانگین دمای شهر بجنورد هم به ازای هر ۱۰ سال نیم درجه افزایش یافته و در این مدت ۱.۵ درجه به دمای این شهر افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه در سه دهه گذشته میانگین دمای شهر بجنورد از ۱۲.۷ درجه سانتیگراد به ۱۳.۱ درجه رسیده است گفت: در این سه دهه به ازای هر ۱۰ سال، سه روز از روزهای بخبندان در شهر بجنورد کم شده است، در شهر بجنورد در سه دهه گذشته ۹ روز از روزهای یخبندان کاسته شده است.

وی درباره وضعیت بارندگی در سال آبی جاری گفت: در بازه زمانی اول مهرماه پارسال تا ۲۹ فروردین ماه امسال تنها ۹۸.۴ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۵۷ درصد و نسب به دراز مدت ۵۰ درصد کاهش دارد.

وی تصریح کرد: در مدت مشابه پارسال ۲۳۰ میلی متر و در دوره دراز مدت ۱۹۷.۵ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده است.

کمالی اظهار داشت: بیشترین میزان کاهش بارندگی ها نسبت به دوره آماری بلند مدت، مربوط به ایستگاه گرمه با ۶۵ درصد کاهش و جاجرم با ۵۶ درصد کاهش است.

وی گفت: میزان بارندگی در شهرستان بجنورد هم نسبت به دوره بلند مدت ۵۱ درصد کاهش دارد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی با اشاره به اینکه برای فروردین ماه امسال میزان بارندگی ها نرمال پیش بینی شده بود اما محقق نشد افزود: بارندگی ها برای اردیبهشت ماه هم نرمال پیش بینی شده است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه