احمدی‌نژاد بعد از قرارداد چین به مذاکرات وین حمله کرد | کاش تبعیت کند!


احمدی‌نژاد بعد از قرارداد چین به مذاکرات وین حمله کرد | کاش تبعیت کند!

محمود احمدی‌نژاد جزو اولین کسانی بود که به قرارداد 25 ساله ایران و چین انتقاد و در سخنانش تاکید کرد همه چیز را از مردم پنهان می‌کنند، او اکنون با همین دیدگاه به مذاکرات وین حمله می‌کند.

همشهری‌آنلاین – محمد بیاتی: جنجال سازی‌های محمود احمدی نژاد این روزها از هر زمان و وقت دیگری بیشتر و تندتر شده است. هر چقدر هم که به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نزدیک می‌شویم آمار حملات احمدی نژاد به شخصیت‌های کشور و تصمیمات دولت بیشتر می‌شود.

عمده اظهارات او در این سفرها حمله به مواضع و اقدامات دولت روحانی است. از قرارداد ۲۵ ساله با چین تا مذاکرات برجامی. در حالی که تفاهم اولیه همکاری با چین 7 فروردین ماه در سفر وزیر خارجه چین به ایران نهایی شد؛ محمود احمدی نژاد تیرماه سال گذشته در یک سخنرانی مدعی قرارداد نهایی با چین شده گفته بود مخفیانه با چین قرارداد بسته اند! او گفته بود:‌ هیچکس از محتوای آن خبر ندارد. رئیس دولت نهم و دهم امروز هم در سخنرانی دیگر مذاکرات وین را زیر سوال برده و گفته است: «شما می‌دانید که امروز دوباره مذاکرات هسته‌ای آغاز شده است. من معتقد هستم که در موضوع مذاکرات، یک اتفاق مهمی علیه ملت ایران دوباره دارد شکل می‌گیرد. من که همیشه و از روز اول موافق مذاکرات بودم، همیشه هم مذاکره کردیم. این را بارها هم گفته‌ام. ما چند بار هم از موضع اقتدار برای استیفای حقوق ملت ایران مذاکره کردیم والّا مذاکراتی که نتیجه‌اش تامین حقوق ملت نباشد، این چه مذاکراتی است؟ چند بار مذاکره کردیم اتفاقا نتایج خوبی هم گرفتیم که یکی از آن‌ها حل مسئله هسته‌ای بود.»

وی ادامه داد: «بعد از یک تجربه شکست خورده به نام برجام، دوباره در شرایط نامناسب، مذاکرات را آغاز کرده‌اند. متاسفانه بعد از انفجار نطنز اجازه مذاکره داده شد، مشکل اینجاست. در حالیکه قبل از آن به صراحت اعلام شده بود مذاکره نمی‌کنیم تا تمام تحریم‌ها برداشته شود، راستی آزمایی شود، آن‌ها اول باید بیایند تحریم‌ها را بردارند چون آن‌ها زیر پا گذاشتند. با اینکه قرارداد یکطرفه و صد در صد به نفع آن‌ها بود، باز خودشان آن را پاره کردند. اما دوباره مجوز گرفتند و رفتند مذاکره کنند. »

او چند روز پیش در دیدار با جمعی از مردم هرمزگان، دولت و در سطح بالاتر، ‌حکومت را به باد انتقاد گرفت و گفت هیچکس برای مردم هیچ کاری نمی‌کند. احمدی‌نژاد در انتقاد به سخنان اخیر حسن روحانی مبنی بر اینکه دولت در این جنگ اقتصادی، از قحطی پیشگیری کرده است، ‌گفت: «مردم به خاک سیاه نشسته‌اند، آمده می‌گوید اگر ما نبودیم وضع خیلی بدتر می‌شد، ما خیلی کار بزرگی کردیم، یعنی مردم بیایید از ما تشکر هم بکنید!»

رئیس دولت‌های نهم و دهم درباره خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز اظهار کرد: «عناصر بیگانه در دستگاه اطلاعاتی و امنیتی نفوذ می‌کنند و تهدیدها را جابجا می‌کنند! به جای اینکه بگوید رژیم صهیونیستی و مستکبران دشمن و تهدید برای کشور هستند، می‌گوید مردم برای کشور تهدید هستند! بجای اینکه برود راه نفوذ آن‌ها به کشور و آسیب زدن آن‌ها به منافع ملی را ببندد، راه مردم را می‌بندد.»

او حتی فراتر رفت و در این باره گفت: «مدیران نهادهای امنیتی باید محاکمه شوند!»

احمدی نژاد یکی از اولین کسانی بود که به قرارداد ایران و چین اعتراض کرد و در تیرماه ۹۹ گفت که دولت در حال انعقاد قرارداد با یکی از کشورهاست. همین اظهارنظر کافی بود تا منتقدان داخلی و خارجی شمشیرها را باهم علیه دولت تیز کنند که نشسته‌اید و دولت روحانی در حال کشورفروشی است!

پس از آن بود که «محمدحسن آصفری» همان نماینده ای که ظریف گفته بود اطلاعات به کلی سری ملاقاتش با پوتین را افشا کرده و توافق خرید نفت از ایران را بهم زده است؛ به تاسی از محمود احمدی نژاد تاکید کرد: «نمایندگان باید در جریان جزئیات قرارداد ۲۵ ساله با چین باشند.» در این میان برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور و نیز برخی مخالفان حکومت هم آتش بیار معرکه شدند و این تفاهم نامه را قرارداد ننگین توصیف کردند.

دیگر نمایندگانی که به این قرارداد ایران و چین اعتراض کردند، محمود احمدی بیغش، ‌ نماینده شازند در مجلس و استاندار خراسان شمالی در دولت احمدی نژاد بودند که مدعی شد ایران در قرارداد با چین؛ جزیره کیش را واگذار کرده است. او البته بعد از موج واکنش ها حرف خود را پس گرفت و اظهار داشت: تاکید دارم بین ایران و چین قراردادی وجود نداشته است، اما مجدد بر روی این مسئله کنکاش کردم و مشخص شده که از اساس قرارداد یا واگذاری جزیره‌ای از ایران در میان نبوده و نیست.

در دیدار ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ با جمعی از مردم استان هرمزگان نیز احمدی نژاد به برجام حمله کرد و گفت: «همه چیز از مردم پنهان است و برای بیگانه آشکار!»

او درباره برجام با کنایه اظهار کرد: «یک جشنی گرفتند و سر و صدا به پا کردند که اگر این امضاء شود، از فردا وضع همه مردم عالی می‌شود و در بهشت قدم می‌زنند. دو سه سال نگذشته، همه چیز از دست رفته است اما هنوز کسی از متن آن خبر ندارد یعنی عموم مردم چیزی نمی‌دانند. آنوقت دوباره همان را می‌خواهند بنویسند. همان‌ها رفته‌اند یکی دیگر بنویسند! به چه اعتباری!؟ »

محمود احمدی نژاد امروز گفته است همیشه موافق مذاکرات بوده است؛ با وجودیکه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در خاطرات خود و در گفت وگویی مجله فرهنگ و علوم انسانی عصر اندیشه به مخالفت های احمدی نژاد با حل و فصل مساله هسته ای اشاره کرده و می گوید: «من بسیار خوشحال و شادمان از خدمت رهبری نزد آقای احمدی‌نژاد رفتم و گفتم این مسئله هسته‌ای انشاءالله حل و فصل می‌شود و شما متولی امر باشید که متأسفانه ایشان استنکاف کرد و نپذیرفت. ناگهان تمام امید من تبدیل به یأس و ناامیدی شد. ای کاش آقای احمدی‌نژاد از فرمایش رهبری تبعیت می‌کرد.»

کد خبر 596527

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق