کوچ بهاره عشایر خراسان رضوی آغاز شد


کوچ بهاره عشایر خراسان رضوی آغاز شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از آغاز کوچ بهاره عشایر از مناطق گرمسیر به سوی مراتع سردسیر این استان همزمان با پایان فروردین ماه خبر داد.

محمد نبوی فرد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عشایر درون کوچ استان از مناطق قشلاقی استان شامل پساکوه کلات، سرخس، میامی در مشهد، سبزوار، بردسکن و خواف به سمت ییلاقات استان در کوه های هزارمسجد، کلیدر، عمارت و حوزه‌هایی از شهرستان های یاد شده نقل مکان می‌کنند.

وی اضافه کرد: عشایر برون کوچ استان نیز از مراتع قشلاقی مراوه تپه در استان گلستان حرکت خود را آغاز کرده و با عبور از خراسان شمالی، در ارتفاعات ییلاقات استان خراسان رضوی استقرار می یابند.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود بارشها و خشکسالی و کاهش علوفه و نیاز شدید به نهاده‌های دامی و آب شرب دام و به منظور رفاه حال عشایر در طول مسیر کوچ تانکرهای آبرسان به آنها آبرسانی می کنند همچنین شبکه‌های تعاونی عشایری نیز علوفه مورد نیاز، گاز مایع و دیگر مایحتاج ضروری مورد نیاز خانوارهای عشایر را تامین خواهند کرد.

نبوی فرد افزود: عشایر استان از اواخر فروردین ماه مناطق قشلاقی را به سمت مناطق ییلاقی ترک و در اوایل خرداد ماه در مناطق ییلاقی مستقر خواهند شد و به مدت سه ماه در مناطق ییلاقی حضور داشته و سپس به میان‌بندها عزیمت خواهند کرد.

وی ادامه داد: تعداد خانوار کوچنده از استان گلستان به مناطق ییلاقی خراسان رضوی ۳۵۰ خانوار است که با طی مسافت ۳۷۰ کیلومتر به خراسان رضوی می آیند.

عشایر خراسان رضوی با هفت هزار و ۵۰۰ خانوار و دارا بودن ۹۹۵ هزار واحد دامی، سالانه ۳۰ هزار تن گوشت قرمز و محصولات دامی را تولید و به بازارهای مصرف عرضه می‌ کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در