حق مداری اولویت و دغدغه امیرالمومنین


حق مداری اولویت و دغدغه امیرالمومنین

حجت الاسلام کاشانی گفت: در نگاه امیرالمومنین(ع) آن مظلوم، قوی و صاحب حق است، نه آقازاده و صاحب منصب، حق برای امام علی(ع) مهم بود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد کاشانی استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در هشتمین سحرگاه ماه مبارک رمضان در برنامه ماه من با اشاره به دغدغه های امیرکلام حضرت علی بن ابیطالب علیه الاسلام گفت: اولین موضوع برای امام علیه السلام دفاع از حق است و هیچ حقی بالاتر از اینکه دست آوردهای نبوی نابود نشود، برای او مهم نبود؛ پس از پیامبر رحمت (ص)، رفتار برخی از مسلمانان و نظامیان به سمتی رفت که باعث سرافندگی است و آن هم شدت عمل و بی رحمی بود که با اسرا و به اسم اسلام انجام می شد.

وی با اشاره به اینکه در سیره معصومین علیهم السلام جنگ برای تامین معاش نمی باشد، اظهار داشت: سِرّ مظلومیت امیرالمومنین(ع) در مظلومیت پیامبر(ص) است و انتقام از امیرالمومنین(ع) انتقام از پیامبر(ص) بود، روزی خالد بن ولید در سال 12 هجری طی سخنانی گفت ای مردم ما باید برای تامین معاش به جهاد برویم، این ادبیات خالد بن ولید است، اما ادبیات امیرالمومنین(ع) و پیامبر(ص) اینگونه نیست، یعنی به دنبال فرصت جنگ برای معاش نبودند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به خیانت در جنگ گفت: در سال سی هجری، سعید بن عاص که یکی از آشنایان حاکمان بعد از پیامبر(ص) است در جایی با سپاهیانش مشغول به جنگ بودند، به او گفتند امان بده تا با شما نجگیم، گفت امان می دهم که یک نفر از شما کشته نشود اما پس از اینکه سلاح را تحویل دادند بجز یک نفر همه را کشت و گفت من گفتم یک نفر را نمی کشم.

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به نگاه امیرالمومنین(ع) به جهاد ابراز داشت: امثال خالد بن ولید کشتار را پیروزی و زرنگی می دانستند، کار به جایی رسیده بود که به خاطر دژخیمی و سفاکی، خالد بن ولید را سیف الله می دانستند، از شنیدن جنایت های خالد به گوینده خبر صله و هدیه می دادند؛ اما نگاه امیرالمومنین(ع) به جهاد اینگونه نبود، حضرت می فرماید " اگر بر دشمنت چیره شدی به شکرانه پیروزی عفوش کن" امام علی(ع) فرصت انتقام را برای خودش پیروزی نمی دانست.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین (ع) حق مداری را بر پیروزی ترجیح می داد، عنوان کرد: نصری سهلب عالم مسیحی در توصیف امیرالمومنین(ع) می گوید علی شجاع بود، چون هم قدرت داشت و هم اینگونه نبود که سفاکی کند، از پی حق، با ظالمان و سفاکان رو در رو می شد و او در جنگ ها بارها بخشید درحالی که می دانست اگر دشمنش را آزاد کند در اولین فرصتی که بیابند او را تکه تکه خواهد کرد. امیرالمومنین(ع) هیچ وقت در عرصه تقوا و حق مداری پیروزی نظامی را بر توجه به شکست خورده ترجیح نداد.

حجت الاسلام کاشانی با اشاره به نامه امام علی علیه السلام به معاویه خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) آمده است تا هدایت کند، او پدر همه است، چگونه یک پدر اگر فرزند ناخلفی داشته باشد برای او بیشتر تلاش می کند؛ نامه های امیرالمومنین(ع) به معاویه را ببینید، عده ای عرض کردند شأن شما این نیست که با معاویه گفت و گو کنید، اما حضرت در مسیر هدایت هیچ کس را استثناء نمی کند حتی اگر معاویه ای باشد که مسبب جنگ های دوران حکومت پنج ساله امیرالمومنین(ع) باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت موضوع هدایت افراد در سیره امام علی(ع) بیان کرد: حضرت به حدود الهی بسیار توجه دارد، اما در روایتی می فرماید اگر با سپاه به جایی رفتیم و یکی از افراد دزدی کرد، حد بر او جاری نمی کنم چون ممکن است در سرزمین دشمن از ترس حد خوردن به سمت آنها فرار کند و جهنمی شود، اگر حد الهی جاری می کنم به علت رحمت الهی و برای رهایی از جهنم است، حضرت دین را به مسیری می برد که یک نفر بیشتر هدایت شود.

وی با اشاره به تفاوت قوی و ضعیف در سیره امیرالمومنین(ع) عنوان کرد: حضرت می فرماید: صاحبان قدرت، زورمندان و افراد قوی برای من ضعیف هستند تا اینکه حق را از آنها بازستانم و قوی آن بی پناه مظلومی است که باید حق را به او تقدیم کنم، این جمله ای است که باید سر در قوه قضاییه نصب کنند، در نگاه امیرالمومنین(ع) آن مظلوم، قوی و صاحب حق است نه آقازاده و صاحب منصب، حق برای امام علی (ع) مهم بود.

حجت الاسلام کاشانی با اشاره به مدارا با اسیر در رفتار و گفتار امام علی(ع) گفت: امیرالمومنین علی(ع) می فرماید به اسیر جنگی اطعام بدهید و به او احسان کنید که حقی واجب است؛ این سیره حضرت بود و در مورد قاتل خودش هم اینگونه عمل کرد، هرچند شقی است اما الان که در دست توست غذایش را فراهم کن؛ چو اسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!