27 شناسنامه در خراسان رضوی برای فرزندان مادر ایرانی صادر شده است


 27 شناسنامه در خراسان رضوی برای فرزندان مادر ایرانی صادر شده است

با آنکه انتظار می‌رفت خراسان رضوی به دلیل میزبانی از جمعیت زیادی از فرزندان مادر ایرانی زودتر اقدام به صدور و اعطای شناسنامه به این افراد می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد. مدیر اداره ثبت احوال مشهد در این باره می‌گوید: 27 شناسنامه در خراسان رضوی برای فرزندان مادر ایرانی صادر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مهدی عباسی، مدیر اداره ثبت احوال مشهد از صدور ۲۷ شناسنامه ایرانی برای فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی در استان خراسان رضوی خبر داد.
با تصویب قانون صدور شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی در خرداد سال ۹۹، برخی استان‌ها به صدور اولین شناسنامه‌های ایرانی برای متقاضیان اقدام کردند.
روزنامه خراسان در اسفند سال گذشته در گزارشی با عنوان «ثبت نام ۱۱ هزار خانواده برای دریافت‌شناسنامه ایرانی» به این موضوع پرداخت. اما با توجه به تعداد قابل توجه فرزندان مادران ایرانی در استان خراسان رضوی برای هیچ یک از متقاضیان شناسنامه‌ای صادر نشده بود.
همین تاخیر استان در صدور شناسنامه‌های ایرانی، انتقاداتی را از سوی فرزندان مادران ایرانی به دنبال داشت.
مدیر اداره ثبت احوال مشهد در این باره می‌گوید: «براساس مجوز‌هایی که به اداره ما ارسال می‌شود، اقدام به تنظیم سند می‌کنیم. تاکنون ۲۷ سند سه جلدی برای این افراد تنظیم کرده‌ایم و اولین سند اوایل اسفند سال قبل صادر شد. هم اکنون پنج مجوز دیگر در اختیار ماست که برای آن‌ها نیز شناسنامه صادر خواهد شد».
وی تصریح کرد: «صدور شناسنامه به طور متمرکز در مشهد انجام می‌شود».
مدیر اداره ثبت احوال مشهد درباره فرایند تنظیم سند می‌گوید: «تنظیم سند به این صورت است که با مراجعه مشمولان به اداره اتباع، برای آن‌ها پرونده تشکیل می‌شود. بر اساس دستورالعمل این قانون، برای اصالت و تعلق نسب مادر ایرانی باید از اداره ثبت احوال استعلام شود. ما پس از بررسی‌های لازم پاسخ اداره اتباع را در خصوص نتیجه این استعلام می‌دهیم. پس از آن، اداره کل اتباع از مراجع امنیتی هم یک استعلام دارد که پاسخ استعلام آن‌ها را می‌گیرند و در نهایت بعد از تایید، مجوزی برای صدور شناسنامه تنظیم می‌شود که اداره اتباع آن را برای ما ارسال می‌کند.»
وی افزود: «در همین زمینه بر اساس مجوزی که به دست ما می‌رسد، از صاحبان این مجوز‌ها برای حضور در اداره دعوت می‌کنیم. برای افراد بالای ۱۵ سال با اداره تشخیص هویت مکاتبه‌ای انجام می‌دهیم که آن جا انگشت نگاری این افراد انجام شود و پاسخش را برای ما بیاورند. بعد از آن هم ما برای شان سند تنظیم می‌کنیم».
منبع: روزنامه خراسان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرورت نظارت بیشتر بر واردات آیفون