شاعری جامع الاطراف که امیدواری را هدیه می‌دهد


شاعری جامع الاطراف که امیدواری را هدیه می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند گفت: شادی و امیدواری زندگی در شعر سعدی بروزی واقعی دارد که این امر شعر وی را در تمام زمان‌ها ماندگار کرده است.

محمد بهنام‌فر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ظهور شاعری مثل سعدی مربوط به شخص سعدی نیست؛ بلکه او شاعری است که مطابق با نیازهای زمانه خلق شده و توانسته این نیاز را برطرف کند.

وی با بیان اینکه شاید اگر فردوسی هم در زمان سعدی بود همان چیزی را می‌گفت که سعدی گفته است، افزود: سعدی شاعری نیست که به منطقه‌ خاصی تعلق داشته باشد بلکه او شخصیتی است که تعلق به جامعه بشری دارد.

وی با بیان اینکه توجه به ملل در شعر سعدی این واقعیت را نشان می‌دهد، تصریح کرد: اعتدال یکی از ویژگی‌های اصیل سعدی است که او را شاعران هم عصر و هم تراز او متمایز می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه این اعتدال نه‌ تنها در کلام بلکه در صنایع شعری نیز به‌ خوبی نشان داده شده است، تصریح کرد: سعدی یکی از چهار قله مرتفع ادب فارسی است که در کنار شاعرانی چون حافظ، مولوی و فردوسی قرار می‌گیرد.

بهنام‌فر با بیان اینکه سعدی از بزرگترین مشاهیر جهان محسوب می‌شود و تنها متعلق به ایران نیست، افزود: سعدی دارای شخصیتی جامع الاطراف است و این امر او را از شاعران دیگر متمایز می‌کند.

وی با اشاره به محبوبیت سعدی در مقام بین‌المللی، بیان کرد: گلستان سعدی گویا از زبان پیری جهان دیده است که همه چیز را تجربه کرده یا از دیگران شنیده و پذیرفته است و به صورت حکمت بیان شده است.

وی با بیان اینکه واقع گرایی را می‌توان در آثار سعدی دید، افزود: سعدی در قصاید تحول بزرگی ایجاد کرده است و به جای مدح شاهان و بزرگان در آن به شخصیت دادن و حکمت گفتن پرداخته است.

بهنام فر با اشاره به غزل‌های عاشقانه سعدی با سبک عارفانه، یادآور شد: این نوع شعر، ابهام هنری و دو بعدی بودن را به خواننده القا کرده که باعث ایجاد امید و طراوت می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی لادن طباطبایی از دختر زیبا و جوانش / چقدر زود بزرگ شد+ عکس و بیوگرافی