55 درصد شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کاشان رعایت می‌شود


55 درصد شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کاشان رعایت می‌شود

کاشان - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری و دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان گفت: 55 درصد شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کاشان رعایت می‌شود که پذیرفته نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایوب درویشی عصر چهارشنبه در نشست مشترک ستاد مقابله با کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل وی موضوع محوری مورد قبول همگان را وجود دستورالعمل‌ برای تمامی فعالیت‌ها عنوان و تصریح کرد: این رعایت کردن موضوع پیچیده‌ای نیست و فقط ماسک زدن است؛ وقتی در یک شهر باوری برای ماسک زدن نباشد واویلا است.

وی افزود: بر پایه ارزیابی‌ها، در شهر اصفهان گروه یک، بالای ۹۸ درصد دستورالعمل‌ها را به جز تعدادی اندکی از جمله دفترهای گردشگری رعایت کردند.

ارایه نکردن آمار صحیح کرونا در برخی مناطق و کشورها

معاون استانداری اصفهان درباره این شائبه که در برخی مناطق یا کشورها با وجود ماسک نزدن، کرونا شیوع و سرایت ندارد، گفت: این مطلب درست نیست و افزون بر امکان تفاوت سیستم ایمنی اشخاص، شاید آنان کم شماری در اعلام دارند و یا آمار صحیح را ارایه نمی‌کنند.

درویشی تصریح کرد: وظیفه اصلی و هم وغم مسوولان رعایت صد در صدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی است؛ اگر چه تاب‌آوری اجتماعی نیز باید مد نظر گرفته‌ شود، چرا که ممکن است خانواده گروه‌های شغلی که تعطیل شده و صبح از خانه خارج نمی‌شوند، شب باید با شکم گرسنه بخوابند، اما با وجود روزی بیش از ۵۰۰ جانباخته آیا راه دیگری وجود دارد؟

وی با تبیین تجربه خوزستان مبنی بر آسانسوری افزایش شیوع کرونا و روند کند و مختصر کاهش‌ آن، گفت: مصوبه‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی بر پایه تمامی ویژگی‌ها در سطح ملی ابلاغ شده است و مسوولان استانی در مقام اجرا با لحاظ کردن تمامی این ویژگی‌ها و برداشتن موانع باید درخصوص درصد رعایت شیوه‌نامه‌ها گزارش کار ارایه کنند.

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان ضعف موجود را ایجاد دوگانگی منفی برای آزاد شدن فعالیت برخی گروه‌های شغلی دانست و تصریح کرد: ما نتوانستیم مسابقه‌ای در رعایت
شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تعطیلی‌های مختارانه ایجاد کنیم.

وی افزود: برای مثال چند درصد توانستیم سوپرمارکت‌های گروه یک را با استفاده از نرم‌افزارها تشویق به بیرون‌بر کنیم، نمی‌شود سوپرمارکت‌ها را که با نان و سفره مردم در ارتباط هستند تعطیل کرد اما با خلاقیت در مدیریت هوشمند و تغییر شیوه می‌توان ارتباط را کاهش داد.

درویشی، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در اداره‌های دولتی خواستار شد و گفت: نظارت و کنترل این دستگاه‌ها بر عهده فرمانداران با ظرفیت یک سوم فعالیت بدون تراکم مراجعان و اطلاع‌رسانی به ارباب رجوع در ورود و خروج است به طوری که برای انجام کارهای غیرضروری با توجه به کاهش ظرفیت فعال مراجعه نکنند، از این رو، صرف تعطیلی یک سوم ملاک نیست.

وی بخش‌های تجاری و بازرگانی را حوزه‌های بعدی در راستای رعایت دستورالعمل‌ها عنوان و اضافه کرد: در بخش آموزشی نیز باید تعطیلی‌ها مدنظر قرار گیرد و درباره ترددها ملاک باید پلاک و ورودی‌های شهر باشد.

درویشی درباره اجرای آیین‌ها اظهار داشت: این موضوع باید با گفت و گو، صحبت بزرگان، تلاش گروه‌های علمی و اجرایی به ویژه در بخش مذهبی که در مجموع تا حدودی خوب عمل کردند رفع شود.

وظایف مهم فرمانداری و دانشگاه علوم پزشکی

معاون استانداری اصفهان تصریح کرد: فرمانداران دقت کنند که تصمیم جدیدی نداریم، بلکه باید چگونکی اجرا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را با هدف‌گذاری رعایت صددرصدی حتی با گفت‌وگو، خواهش، تمنا، جریمه، تدبیر، تنبیه و پلمب انجام داد.

وی افزود: باید دلیل کاهش درصد استفاده عمومی از ماسک در شهرستان مشخص شود؛ اینکه آیا به‌دلیل ندادن اطلاع کافی به مردم یا نبود آگاهی است.

درویشی خطاب به دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: پس از مثبت شدن آزمایش کرونا، نباید بیمار رها و با حضور آزادانه در جامعه عامل سرایت بیماری به دیگران شود، بلکه با پیگیری و رهگیری آنان از طریق تلفن همراه، کارت بانکی و حتی ارسال پیامک مخل سلامت برای فرد با هماهنگی دادستانی و اعلام وضعیت به محل شغل فرد مورد نظر اطلاع‌رسانی کنند که گردش آزادانه آنان در جامعه تخلف است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اصفهان تصریح کرد: در صورتی که بیمار رعایت نکرد حتی با تهدید افشای عمومی نام او در رسانه‌های کاشان بیمار را کنترل کنند.

وی درباره وظیفه دانشگاه در طرح شهید سلیمانی و ارایه گزارش درصد اجرا در پایگاه‌ها و مسجدها گفت: اجرای این طرح با کمیته‌های نظارت، حمایت ‌و عملیات آن در کنترل بیماری و اعمال نتیجه مطلوب بسیار مهم و تاثیرگذار است.

درویشی همچنین با اشاره به در نظر گرفتن تاب‌آوری مردم و پوشش نقاط ضعف گفت: صرف فشار و تهدید نمی‌شود کاری کرد.

دبیر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا استان اصفهان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در نوبت‌دهی مطب‌ها و مراکز درمانی را نیز خواستار شد و گفت: نبود فاصله‌گذاری و ماسک نزدن و رعایت نکردن دستورالعمل‌ها در مطب‌ها چالش برانگیز است.

تمرکز بر دلیل کاهش استفاده از ماسک

درویشی با یادآوری برگزاری مستمر نشست‌های رییسان ستاد کرونا و طرح شهید سلیمانی، اطلاع‌رسانی نشست‌ها از طریق رسانه‌ها اضافه کرد: هدف‌گذاری کاشان و آران وبیدگل فقط این باشد که چرا استفاده از ماسک کاهش یافته است.

وی با یادآوری کسب تجربه ۱۴ ماهه دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا، وجود نقاط ضعف و قوت و انتظار بهبود روزبه‌روز وضعیت اجرایی گفت: این ویروس غیر قابل پیش‌بینی رفتار خاص خود را دارد و از یک‌ سو رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی سخت است و از سوی دیگر تاب‌آوری مردم را باید در نظر گرفت.

درویشی با اشاره به رسیدن به مدیریت هوشمند و هدفمند افزود: در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ که بیماری اوج گرفت همه جا تعطیل و قرنطینه کامل شد اما اکنون متخصصان به این نتیجه رسیدند که تعطیلی کلی نه مفید نه شدنی است و جواب نمی‌دهد، بلکه همه ملزم به اجرای مصوبه‌های ستاد ملی و بومی‌سازی این دستورها متناسب با شرایط هر منطقه و تغییرهای جزیی آن با نظر مستند و علمی هستیم.

رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، تنها راه کاهش شیوع کرونا

فرماندار ویژه کاشان نیز در این نشست با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی یکی از مهمترین عامل‌ها در قطع زنجیره کروناست، اظهار داشت: استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در روزهای اخیر نسبت به هفته‌های گذشته در کاشان بهتر شده است اما کافی نیست.

علی اکبر مرتضایی با یادآوری اجرای مطلوب طرح شهید سلیمانی برای پیگیری و غربالگری مبتلایان کرونا در منطقه کاشان، افزود: این موضوع سبب بیماریابی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، انجام اقدام‌های قرنطینه و درمان بیماران شود.

وی تصریح کرد: رعایت بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری است، چرا که هنوز شمار بسیار زیادی نسبت به گذشته برای درمان این بیماری به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

همراه با موج چهارم شیوع کرونا در کشور وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اواسط فروردین از زرد به نارنجی تغییر یافت و وضعیت کاشان ۱۶ فروردین قرمز شد.

بر پایه مصوبه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا مشاغل گروه‌های ۲ و ۳ و ۴ در وضعیت قرمز تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شوند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک با جدیت بیشتری مورد پایش قرار خواهد گرفت.

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به این شهرستان‌ها ممنوع است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرباز کوچک