درباره ذخیره‌گاه زیست کره «کُپه‌داغ» چه می‌دانید؟


درباره ذخیره‌گاه زیست کره «کُپه‌داغ» چه می‌دانید؟

ذخیره گاه زیست کره کپه‌داغ بخش مهمی از کانون تنوع زیستی ایران- آناتولی است که کارکرد اصلی آن حفاظت از بسیاری از گونه‌های در معرض خطر این منطقه است.

به گزارش ایسنا، ذخیره‌گاه زیست‌کره کُپه‌داغ یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره یونسکو در شمال‌شرقی ایران است که در کوه‌های کپه‌داغ در استان خراسان شمالی قرار دارد. سال ۱۳۹۷ ناحیه اکولوژیک کپه داغ استان خراسان شمالی به عنوان سیزدهمین ذخیره گاه زیست کره انسانی ایران به ثبت رسید.

کپه‌داغ نام رشته کوهی در شمال ایران است و بخشی از رشته کوه‌های ترکمنستان و خراسان شمالی که در شمال رود گرگان و رودخانه اترک واقع شده است را در بر می‌گیرد و از غرب به دریای خزر و از شرق به ارتفاعات هزار مسجد خراسان رضوی منتهی می‌شوند و بخش کوچکی از شاخه شمالی آن در جنوب ترکمنستان است. ۸۰ درصد از پهنه این رشته‌ کوه در استان خراسان شمالی و ۲۰ درصد دیگر از پهنه این رشته‌کوه در کشور ترکمنستان واقع است. در ارتفاعات کپه‌داغ رویشگاه با پایه قدیمی اُرس وجود دارد که قدمت آن به ۳ هزار سال می‌رسد.

بنابر اطلاعات یونسکو، این منطقه با وجود اینکه از تنوع زیستی بالایی برخوردار و محل زندگی جوامع محلی روستایی و عشایری است، تنوع زیستی آن در معرض خطر قرار دارد. ۱۶۹ گونه مهم گیاهی و ۵۲ گونه مهم حیوانی که از گونه‌های بومی منطقه به شمار می‌آیند در کپه داغ شناسایی شده‌اند.

از نظرپوشش گیاهی درمنطقه انواع گیاهان علفی، بوته‌ای، درختی و درختچه ای قابل مشاهده است که گونه‌های غالب آن ارس، گون، زرشک، کرکو، باریجه، انجیر، گردو، درمنه، گوجه وحشی، آلبالوی وحشی، شیرخشت، چوبک، بومادران، سریش، آویشن و بارهنگ است.

حیات وحش منطقه نیز شامل قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، گراز، گربه پالاس، گربه جنگلی، گرگ، روباه، شغال، تشی و پرندگان آن کبک، تیهو، کوکر، سار، زردپره، سهره، بلدرچین، لیل، چکاوک، قمری، کورکور، دلیجه، سارگپه، کرکس، هما، قرقی و عقاب می‌شود.

طرح ذخیره‌گاه زیست‌کره کپه داغ یک برنامه بین‌المللی است که باید برای اجرای آن طرح توجیهی تدوین شود. برای تهیه طرح توجیهی نیاز به اعتبارات ملی و یا استانی است که برای تامین این اعتبارات و تدوین برنامه پیگیری‌های مختلفی در حال انجام است و پیش بینی می‌شود برای تدوین این طرح نیاز به ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان اعتبار است.

به گزارش ایسنا، در ایران ۱۳ ذخیره‌گاه زیست‌کره که شامل پارک‌های ملی، آثار طبیعی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده است در شبکه جهانی ذخیره گاه‌های یونسکو به ثبت رسیده و هدف از اعلام ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره جلوگیری از تغییرات برگشت‌ناپذیر و بهره‌برداری ناپایدار از منابع طبیعی در عین نیاز به بهره‌برداری از طبیعت باتوجه به رشد روز افزون جمعیت است که به یکی از تقسیم بندی‌های مهم حفاظتی جهان تبدیل شده است. این ۱۳ ذخیره‌گاه شامل ذخیره‌گاه زیست کره دشت ارژن و دریاچه ‌پریشان، ذخیره‌گاه زیست‌کره ارسباران، ذخیره‌گاه زیست‌کره گنو، ذخیره‌گاه زیست‌کره گلستان، ذخیره‌گاه زیست‌کره حرا، ذخیره‌گاه زیست‌کره کویر، ذخیره‌گاه زیست‌کره ارومیه، ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله، ذخیره‌گاه زیست‌کره توران، ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا، ذخیره‌گاه زیست‌کره تنگ صیاد و سبزکوه، ذخیره‌گاه زیست‌کره هامون و ذخیره‌گاه زیست‌کره کپه داغ است.

انتهای ‌پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب