جام رمضان، اخلاقی‌ترین رویداد ورزشی


جام رمضان، اخلاقی‌ترین رویداد ورزشی

تربت‌حیدریه- ایرنا- توصیف رقابتهای ورزشی جام رمضان به عنوان اخلاقی‌ترین رویداد ورزشی در طول سال با ویژگی‌های خاص خود که در شهرستان تربت‌حیدریه در خراسان رضوی برگزار می‌شود، ادعایی گزاف نیست.

سابقه امر نشان می‌دهد "جام ورزشی رمضان" یکی دستاوردهای فرهنگی اجتماعی در حوزه ورزش عمومی کشورمان است که مبتنی بر باورهای دینی و انسانی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفته و گسترش چشمگیری یافته است.
گرچه بر اساس گفته‌های دست‌اندرکاران امور فرهنگی و ورزشی در تربت‌حیدریه، اطلاع دقیقی از زمان شروع "جام رمضان" در دست نیست اما پیشکسوتان به اتفاق باور دارند که این رویداد تنها فعالیت گروهی ورزشی است که در آن حاشیه‌های غیراخلاقی یا وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ است و دلیل آن نیز به برکت فضای معنوی خاصی است که در این ماه مبارک بر ایران و از جمله خطه تربت‌حیدریه حاکم می‌شود.
رییس اداره ورزش و جوانان تربت‌ حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: من از ۲۵ سال قبل به یاد دارم که این رقابت‌ها ابتدا با ورزش والیبال آغاز و سپس پای رشته ورزشی فوتسال و دیگر رشته‌ها نیز به آن باز شد.
مجید رضایی در مورد الگو شدن اخلاق خاص ورزشی جام رمضان برای لیگ های حرفه‌ای کشور اظهار داشت: جام رمضان با لیگ‌های حرفه‌ای قابل قیاس نیست زیرا کسانی که در جام رمضان شرکت می‌کنند، شاید در طول سال به صورت حرفه‌ای ورزش نکرده باشند، اما در این یک ماه وارد عرضه ورزش می‌شوند.
وی افزود: لیگ‌های حرفه‌ای به صورت هدفمند برگزار می‌شوند و این در حالی است که جام رمضان اینگونه نیست، البته نکته جالب در جام رمضان آن است که در این ماه از سال، گاه شاهد یک رقابت ورزشی با حضور ۴ تا ۵ هزار نفر بازیکن و تماشاچی هستیم، با این حال این حجم زیاد حضور مردمی هنوز نتوانسته تبدیل به یک الگوی اخلاقی ورزشی شود.
رییس اداره ورزش و جوانان تربت‌ حیدریه با اشاره به برگزار نشدن جام رمضان در سال جاری، گفت: به واسطه شرایط کرونا و به دستور ستاد کرونای شهرستان امسال مسابقات جام رمضان برگزار نشد.
وی گفت: البته اگر شرایط کنونی تغییر کند، برنامه‌هایی را برای هفته دوم ماه مبارک رمضان تدارک دیده‌ایم.
رضایی افزود: از پارسال تجربه ورزش‌های خانگی در فضای مجازی به دلیل شرایط کرونا را که در این خطه برگزار شد، داریم و علاوه بر این در مجموعه بوستان «پیشکوه» یا پیست اتومبیلرانی که یک فضای بزرگ و روباز است، می‌توان جام رمضان را اجرا کرد که البته این امر منوط به صدور مجوز از سوی ستاد کرونای شهرستان است.
یکی دیگر از دست‌اندرکار مدیریت امور وزشی در تربت‌حیدریه نیز می‌گوید: تا آنجا که من به خاطر دارم جام رمضان از دهه ۷۰ با ورزش فوتسال شروع شد و به تدریج با رشته‌های ورزشی هندبال، والیبال و بسکتبال اوج گرفت و محل برگزاری جام رمضان نیز سالن سرپوشیده شهید جلیلی تربت‌حیدریه بود.
حمیدرضا امینی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: من در آن دوران به عنوان دانش‌آموز در این جام شرکت داشتم و البته گاه نیز به عنوان تماشاچی به سالن می‌رفتم.
وی ادامه داد: هر چند جام رمضان همچون لیگ‌های حرفه‌ای دارای آیین‌نامه کشوری نیست و مسوولان ورزشی هر شهر خودشان اقدام به تصمیم‌سازی می‌کنند، اما نکته مهم آن است که جام رمضان یک بسته ورزشی برای پرکردن اوقات فراغت بوده و هست.
رییس پیشین اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه گفت: این بدان معنا است که مسوولان کشور با راه‌اندازی جام رمضان درصدد بودند بعد از افطار با کشاندن خانواده‌ها به سالن‌های ورزشی، ضمن پر کردن اوقات فراغت و تقویت سلامت جسمی و روحی، لحظات شادی را برای آنها رقم بزنند و البته در عین حال کشف استعدادهای ورزشی نیز در این جام دنبال می‌شود.
وی افزود: در کنار همه اینها با توجه به این‌که جام رمضان در یک فضای معنوی حاکم بر این ماه عزیز برگزار می‌شود، کمتر در آن حاشیه‌های تلخ غیراخلاقی رخ می‌دهد و اگر باشد بسیار کم رنگ است و به همین دلیل عمدتا شاهد حضور خانواده‌ها نیز در سالن‌ها هستیم زیرا احساس امنیت اخلاقی در این سالن‌ها حس می‌شود.

امینی ادامه داد: با همه این فواید، اما جام رمضان چون در یک بازه زمانی یک ماهه برگزار و ورزشکاران نیز به صورت حرفه‌ای بازی نمی‌کنند، لذا این رویه ورزشی تاکنون نتوانسته برای لیگ‌های حرفه‌ای کشور تبدیل به یک الگوی اخلاقی شود و این خوب نیست.
وی گفت: حتی لحن و بیان کری‌خوان ها یا لیدرهای ورزشی نیز در این ماه تغییر می‌کند اما با این حال جای الگوبرداری لیگ‌های حرفه‌ای از این جام اخلاق‌مدار بسیار خالی است.
در بیان اهمیت ماه مبارک رمضان و تاثیر آن بر رویه‌های اخلاقی شهروندان همین بس که بر اساس آمار اعلامی از سوی فرماندهی انتظامی شهرستان تربت‌حیدریه در یک هفته اخیر میزان جرایم اخلاقی نسبت به مدت مشابه هفته پیش از آن ۱۵ درصد کاهش داشته ‌است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌ غربی مشهد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی