زمینه و بستر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود


زمینه و بستر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود

ساری - ایرنا - استاد دانشگاه‌های مازندران و دکتری جامعه شناسی گرایش مسائل اجتماعی ایران با اشاره به اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات ضامن و پشتوانه نظام و دولت به شمار می رود، گفت: اینکه بخواهیم این حضور حداکثری را رقم بزنیم باید زمینه و بسترهای لازم فراهم شود.

حسین برزگر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همانطور که حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به عنوان ضامن و بقای یک نظام و دولت به شمار می‌رود، می‌تواند در پشتوانه سازی یک نظام سیاسی در داخل و خارج کشور تاثیرگذار باشد که برای تحقق آن لازم است پیش‌زمینه‌ها برای حضور و رغبت آحاد جامعه در انتخابات به عنوان نماد تصمیم سازی فراهم شود.

وی گفت : مشارکت حداکثری الزامات ، شرایط و اقتضاعاتی دارد که یکی از آنها در نظر گرفتن سلایق مختلف جامعه در میان انتخاب شوندگان و همچنین در بین ارائه برنامه در انتخابات مطرح است چرا که باید رقابت برای ارائه برنامه ها باشد نه رقابت برای چهره ها.

این استاد دانشگاههای مازندران اضافه کرد: اگر در انتخابات پیش رو برنامه های مدون و با قابلیت اجرا از سوی کاندیداهای ارائه شود می تواند در کسب اعتماد عمومی تاثیر خود را بگذارد.

وی با اشاره به اینکه همواره انتظار بر این است که مردم در انتخابات حضور گسترده داشته باشند ، گفت: اما لازم است شرایط اعتماد آفرینی برای مردم فراهم شود، زیرا عملکرد چند سال اخیر برخی نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز کشوری باعث دلسردی جامعه شده است.

برزگر اظهار داشت: با انجام یکسری اقدامات از سوی نهادهای حاکمیتی می تواند در مسیر رفع مسائل و مشکلات مردم گام برداشت به طوریکه از دغدغه های جامعه کاست. در حال حاضر که مردم نگران مسائل مربوط به حوزه اقتصاد و معیشت هستند، نهادهای تصمیم گیر وتصمیم ساز می توانند با ایجاد برابری اجتماعی ، عدالت ، توزیع عادلانه منابع و امکانات و همچنین فرصت های برابر سیاسی و اجتماعی زمینه اعتماد سازی و امیدآفرینی را فراهم کرده تا در انتخابات آتی حضور پررنگی را از سوی مردم شاهد باشیم .

این استاد دانشگاه اضافه کرد: رسیدن جامعه به نقطه مطلوب و آرامش بخش در زندگی فردی و اجتماعی در گرو استقرار نهادهای تاثیرگذار و قدرتمند سیاست و اقتصادی است که انتخابات می تواند مهم ترین بستر برای دستیابی به این مهم باشد.

برزگر ادامه داد : همچنین چنانچه اقشاری از جامعه به وضع موجود معترض و ناراحت هستند می توانند با شرکت در انتخابات از مسیر صندوق رای بر سرنوشت خود تاثیر مستقیم داشته باشند.

وی گفت : انتخابات تجلی گاه و عرصه تعیین سرنوشت هر جامعه و هر شهروندی برای تصمیم گیری و تصمیم سازی در راستای بهبود شرایط و حرکت به سمت تغییرات برجسته و محسوس و قابل لمس است.

این استاد دانشگاه ادامه داد : تاکید بر مشارکت حداکثری هم برای حفظ نهاد انتخابات است چرا که این نهاد نباید تضعیف شود و یا از بین برود. سست شدن این نهاد بخاطر مشارکت کم به معنای خدشه دار شدن یکی از پایه و اساس نظام مردم سالاری و جمهوریت خواهد بود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ،ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مواد توهم‌زا چه عارضه هایی دارند